Бар Дайсан

Бар Дайса́н [Бардайсан, Бардесан, Вардесан; сир. ܕܝܨܢ ܒܪ, Bar-Daiṣān (Bardaiṣān) — букв. Син Дайсана (річки, на якій було розташоване м. Едеса); лат. Bardesanes; 22.07.154, м. Едеса, тепер м. Шанлиурфа, Туреччина — бл. 222, ймовірно м. Ані, тепер не існує, Туреччина] — філософ, богослов, поет, творець сирійської літературної мови.

Бар Дайсан

(Bar-Daiṣān)

Народження 22.07.154
Місце народження Едеса
Смерть бл. 222
Місце смерті Ані
Напрями діяльності філософія, богослов'я, поезія

Життєпис

Походив зі знатної парфянської родини. Батьки перебралися в м. Едесу з Персії, дотримувалися язичництва. Через політичні заворушення родина тимчасово переїхала до м. Єраполіса (тепер м. Манбідж, пров. Алеппо, Сирія). Ймовірно, там зазнав сильного впливу ідей вавилонської астрології та міфології; за деякими свідченнями, був священнослужителем у храмі богині-матері Атаргатис. Бл. 180 навернутий у християнство єпископом Едеси Гістаспесом.

За іншими згадками, навчався і товаришував з принцом, майбутнім королем Абгаром VIII Великим (правив у 202–212), який також прийняв християнство; згодом перебував при дворі його спадкоємця — Абгара ІХ бар Ману (правив у 212–216). За припущеннями, після захоплення римлянами м. Едеси та усунення від влади Абгара ІХ рушив до вірменської фортеці Ані, де проповідував і провів останні роки життя.

Погляди і праці

Точна реконструкція вчення Бар Дайсана за кількома відомими фрагментами і згадками неможлива. Перехрещення впливів гностичної, зороастрійської традицій, східно-християнських течій та світоглядна еволюція упродовж життя суперечливо позначилися на його поглядах. Різні джерела відносять діяча як до гностиків (валентиніан), носіїв дуалістичної філософії, попередників маніхейства, так і до представників східно-християнської гетеродоксії.

Ймовірно, поділяв уявлення про еманацію Бога, про світ як суміш добра і зла, світла й темряви, свободу людської волі для здійснення спасіння, про кінець відведеного періоду буття земного світу та його остаточне очищення від зла; заперечував воскресіння тіла, хоча визнавав за Христовим тілом дар нетлінності.

Був автором численних прозових і поетичних творів, які набули поширення й широкого вжитку серед східних церковних письменників (попри критику з боку ортодоксальних християн). Більша частина його доробку втрачена. Відомо, що Бар Дайсан написав низку полемічних діалогів (за взірцем діалогів Платона), зокрема проти Маркіона і Валентина, «Книгу псалмів», що налічувала 150 поезій (за прикладом Давидових псалмів), працю про Індію; йому приписують також укладання історії вірменських царів, здійснене у період вигнання. Найбільшу славу зажили його церковні гімни, які зберігали популярність кілька століть. Їх використовував, зокрема, Єфрем Сирин. Серед поезій, які збереглися, Бар Дайсану з певністю приписують тільки «Гімн душі» («Гімн перлини»), включений в апокрифічні «Діяння Томи», атрибуція інших є сумнівною.

До наших часів дійшла одна з найважливіших пам’яток ранньосирійської літератури — «Книга законів країн», написана, ймовірно, учнем Бар Дайсана Пилипом. Головною постаттю тут є саме Бар Дайсан, з викладу промов якого висновують про його вчення (твір було перекладено грецькою й латиною, цитати з нього наводить Євсевій Кесарійський).

Визнання

Бар Дайсанові відводять важливу роль у поширенні християнства в сирійськомовному регіоні Близького Сходу.

Він першим почав писати сирійською філософські й богословські праці, а тому визнаний творцем сирійської літературної мови.

Став засновником школи бардайсанітів, яка ще кілька століть зберігала свій вплив у м. Едесі та на півдні Месопотамії. Погляди Бар Дайсана та його наступників вплинули на формування маніхейства, можливо й на окремі течії шиїтського ісламу.

Джерела

  • А н г л . п е р е к л. — The Book of the Laws of Countries: Dialogue on Fate of Bardaisan of Edessa / Ed., trans. from syriac by H. J. W. Drijvers. Piscataway : Gorgias Press, 2007. 67 р.
  • Л а т . п е р е к л. — Liber legum regionum / Еd. by F. Nau // Patrologia Syriaca : in 50 vol. Paris : Firmin-Didot, 1907. Vol. 2. P. 490–657.

Література

  1. Nau F. Une biographie inédite de Bardesane l'astrologue. Tirée de l'histoire de Michel le Grande, Patriarche d'Antioche, 1126–1199. Paris : Fontemoing, 1897. 20 p.
  2. Schaeder H. H. Bardesanes von Edessa in der Überlieferung der griechischen und der syrischen Kirche // Zeitschrift für Kirchengeschichte. 1932. Bd. 51. P. 21–74.
  3. Winter F. Bardesanes von Edessa über Indien. Thaur : Druck- und Verlagshaus Thaur, 1999. 173 p.
  4. Griffith S. H. Christianity in Edessa and the Syriac-Speaking World: Mani, Bar Daysan, and Ephraem, the Struggle for Allegiance on the Aramean Frontier // Journal of the Canadian Society for Syriac Studies. 2002. Vol. 2. Р. 5–20.
  5. Drijvers H. J. W. Bardaisan of Edessa. Piscataway : Gorgias Press, 2014. 324 р.

Автор ВУЕ

Редакція ВУЕ


Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Бар Дайсан // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Бар Дайсан (дата звернення: 10.05.2024).


Оприлюднено

Статус гасла: Оприлюднено
Оприлюднено:
08.10.2021

Важливо!

Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.

Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.

Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.

Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів


Міністерство оборони України Лого.png

Міністерство оборони України

МВС України Лого.jpg

Міністерство внутрішніх справ України

Генеральний штаб ЗСУ Лого.jpg

Генеральний штаб Збройних сил України

Державна прикордонна служба України Лого.jpg

Державна прикордонна служба України


Увага! Опитування читачів ВУЕ. Заповнити анкету ⟶