Белл-Ланкастерська система навчання

Белл-Ланка́стерська систе́ма навча́ння (англ. Bell-Lancasterian system of mutual education, monitorial education) — система взаємного навчання, започаткована в кінці 18 ст. у Великій Британії та британських колоніях в Індії. Названа за іменами педагогів-розробників — Е. Белла та Дж. Ланкастера.


Сутність цієї системи навчання полягала в тому, що старші та більш освічені школярі — монітори навчають школярів молодшого віку. Місія вчителя полягала у навчанні моніторів, які на доступному рівні та доступною мовою пояснювали навчальний матеріал молодшим (або менш здібним) учням. Передбачала докладні вказівки, інструкції для педагогів і учнів.

Така система мала свої переваги та недоліки. Так, позитивним моментом було заохочення моніторів до навчання, а недоліки полягали у відсутності в них педагогічних знань та умінь; нехтування поділом молодших школярів на групи відповідно до їх віку й рівня підготовки (що вело до зниження мотивації навчання); обмеженні контактів молодших школярів зі вчителем, що негативно позначалося на сприйманні інформації. У підсумку навчальна інформація передавалася на примітивному рівні, адже монітори не мали достатнього досвіду для того, щоб ґрунтовно навчати інших.

Разом з тим така система навчання була запитана при організації масової освіти, особливо у школах для бідних та в умовах нестачі вчителів (дозволяла навчати кілька сотень учнів одночасно), а також як допоміжна форма навчання.

Белл-Ланкастерську систему навчання використовували в 19 ст. у США, Великій Британії та її колоніях, Франції, Канаді, країнах Латинської Америки для навчання грамоті у початкових школах.

Натепер застосування Белл-Ланкастерської системи взаємного навчання вбачають у корпоративному навчанні, під яким розуміють підвищення кваліфікації та отримання нових навичок співробітниками однієї компанії.

Література

  1. Rayman R. Joseph Lancaster's Monitorial System of Instruction and American Indian Education, 1815–1838 // History of Education Quarterly. 1981. № 21 (4). Р. 395–409.
  2. Зайченко І. В. Історія педагогіки : у 2 кн. Київ : ВД «Слово», 2010. Кн. 1: Історія зарубіжної педагогіки. 624 с.
  3. Dockterman D. Insights from 200+ years of personalized learning // Science of Learning. 2018. № 3 (15). P. 1–6. URL: https://www.nature.com/articles/s41539-018-0033-x#citeas
  4. Racine K. Monitors and Moralists: The Lancasterian System of Mutual Education and the Vision of a New Moral Order in Spanish America, 1818–1832 // History of Education. 2020. № 49 (2). Р. 143–159.

Автор ВУЕ

О. В. Кожедуб


Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Кожедуб О. В. Белл-Ланкастерська система навчання // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Белл-Ланкастерська система навчання (дата звернення: 29.04.2024).


Оприлюднено

Статус гасла: Оприлюднено
Оприлюднено:
17.06.2022

Важливо!

Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.

Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.

Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.

Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів


Міністерство оборони України Лого.png

Міністерство оборони України

МВС України Лого.jpg

Міністерство внутрішніх справ України

Генеральний штаб ЗСУ Лого.jpg

Генеральний штаб Збройних сил України

Державна прикордонна служба України Лого.jpg

Державна прикордонна служба України

Увага! Опитування читачів ВУЕ. Заповнити анкету ⟶