Белл-Ланкастерська система навчання
Белл-Ланка́стерська систе́ма навча́ння (англ. Bell-Lancasterian system of mutual education, monitorial education) — система взаємного навчання, започаткована в кінці 18 ст. у Великій Британії та британських колоніях в Індії. Названа за іменами педагогів-розробників — Е. Белла та Дж. Ланкастера.
Сутність цієї системи навчання полягала в тому, що старші та більш освічені школярі — монітори навчають школярів молодшого віку.
Місія вчителя полягала у навчанні моніторів, які на доступному рівні та доступною мовою пояснювали навчальний матеріал молодшим (або менш здібним) учням. Передбачала докладні вказівки, інструкції для педагогів і учнів.
Така система мала свої переваги та недоліки. Так, позитивним моментом було заохочення моніторів до навчання, а недоліки полягали у відсутності в них педагогічних знань та умінь; нехтування поділом молодших школярів на групи відповідно до їх віку й рівня підготовки (що вело до зниження мотивації навчання); обмеженні контактів молодших школярів зі вчителем, що негативно позначалося на сприйманні інформації. У підсумку навчальна інформація передавалася на примітивному рівні, адже монітори не мали достатнього досвіду для того, щоб ґрунтовно навчати інших.
Разом з тим така система навчання була запитана при організації масової освіти, особливо у школах для бідних та в умовах нестачі вчителів (дозволяла навчати кілька сотень учнів одночасно), а також як допоміжна форма навчання.
Белл-Ланкастерську систему навчання використовували в 19 ст. у США, Великій Британії та її колоніях, Франції, Канаді, країнах Латинської Америки для навчання грамоті у початкових школах.
Натепер застосування Белл-Ланкастерської системи взаємного навчання вбачають у корпоративному навчанні, під яким розуміють підвищення кваліфікації та отримання нових навичок співробітниками однієї компанії.
Література
- Rayman R. Joseph Lancaster's Monitorial System of Instruction and American Indian Education, 1815–1838 // History of Education Quarterly. 1981. № 21 (4). Р. 395–409.
- Зайченко І. В. Історія педагогіки : у 2 кн. Київ : ВД «Слово», 2010. Кн. 1: Історія зарубіжної педагогіки. 624 с.
- Dockterman D. Insights from 200+ years of personalized learning // Science of Learning. 2018. № 3 (15). P. 1–6. URL: https://www.nature.com/articles/s41539-018-0033-x#citeas
- Racine K. Monitors and Moralists: The Lancasterian System of Mutual Education and the Vision of a New Moral Order in Spanish America, 1818–1832 // History of Education. 2020. № 49 (2). Р. 143–159.
Автор ВУЕ
Покликання на цю статтю: Кожедуб О. В. Белл-Ланкастерська система навчання // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Белл-Ланкастерська система навчання (дата звернення: 29.04.2024).
Статус гасла: Оприлюднено
Оприлюднено: 17.06.2022
Важливо!
Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.
Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.
Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.
Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів