Блокбастер

Блокба́стер (англ. blockbuster) ― твір (театральна вистава, книга, фільм, комп’ютерна гра тощо), який став хітом, бестселером і приніс автору / авторам вагомий фінансовий успіх. У сфері кіно блокбастер ― масштабний, видовищний, знятий за участі акторів-зірок високобюджетний фільм, який користується популярністю в масового глядача та приносить значний прибуток у прокаті.

Етимологія

Слово «блокбастер» (англ. block ― «квартал», bust ― «руйнувати») запозичене з військової сфери, де воно функціонувало як сленгова назва дуже потужної фугасної авіабомби. Після Другої світової війни поняття блокбастер почали активно використовувати як своєрідну метафору в різних галузях культури щодо проектів, речей і творів, які були розраховані на надзвичайну ефективність і рентабельність, «вибухали» масовою популярністю та прибутковістю. Найуживанішим на той час означення блокбастер було в театральній сфері.

Історична довідка

Уперше поняття блокбастер стосовно фільму було вжито в рекламі кінокартини «Бомбардир» (1943) режисера Річарда Воллеса (1894–1951; США). Рекламний слоган представляв стрічку як «Блокбастер усіх шоу з гострими відчуттями» («The block-buster of all action-thrill-service shows!»). З 1975 після виходу класичного трилера Стівена Спілберга «Щелепи» термін «блокбастер» у його сучасному значенні остаточно закріпився в кіно, його почали використовувати й щодо раніше знятих масштабних популярних прибуткових фільмів, таких як, наприклад, «Віднесені вітром» (1939).

Характеристика

Як кінематографічний термін має неоднозначне, варіативне вживання. При визначенні кінокартини як блокбастеру можуть наголошувати, наприклад, на тому, що це фільм:

  • розважальний та дуже популярний;
  • викликає активне обговорення та повторні перегляди;
  • видовищний, насичений спецефектами;
  • великобюджетний у виробництві та рекламі;
  • низькобюджетний, з несподіваним надзвичайним фінансовим успіхом;
  • фінансово успішний, прибуток від прокату якого значно перевищує виробничі витрати;
  • належить до категорії А (знятий висококласними спеціалістами і призначений насамперед для прокату в кінотеатрах);
  • знятий за участю акторів-зірок;
  • «флагманський» фільм голлівудської кінокомпанії, призначений для «літнього» релізу (тобто до Дня незалежності США).

Найчастіше блокбастерами стають фільми таких тематичних жанрів, як науково-фантастичний, фентезі, історичний (зокрема, пеплум), пригодницький, екшн (бойовик), військовий. Саме ці жанри мають зазвичай сюжетні та сценарні особливості, необхідні для створення масштабного аудіо-візуального видовища, насиченого спецефектами. Часто блокбастерами стають екранізації літературних бестселерів.

Блокбастери вважають видом найбільш популярного, масового кіно (тобто мейнстриму), яке часто протиставлене інтелектуальному авторському кіно. Блокбастери не є примітивними й поверховими за змістом. Серед творців інтелектуальних блокбастерів Мартін Скорсезе («Банди Нью-Йорку», «Авіатор», «Відступники», «Вовк із Волл стріт», «Хранитель часу»), Девід Фінчер («Сім», «Бійцівський клуб», «Кімната страху», «Гра», «Зодіак», «Соціальна мережа», «Дівчина з татуюванням дракона», «Загублена», «Картковий будиночок», «Загадкова історія Бенджаміна Баттона»), брати/сестри Вачовські (серія фільмів «Матриця», «Хмарний атлас»), Крістофер Нолан («Престиж», «Початок», «Пам’ятай», «Дюнкерк», «Інтерстеллар», «Тенет»).

Додатково

Створення видовищного й масштабного фільму ― це не тільки творчий, але зазвичай складний високотехнологічний процес. Для того, щоб зібрати талановиту «зіркову» команду творчої знімальної групи необхідно передбачити гідні уславлених митців і кіномайстрів гонорари та, нерідко, ще більші видатки на забезпечення суто технічного боку знімального процесу. Такі кінематографічні проекти під силу лише великим кінокомпаніям унаслідок залучення значних інвестицій, власники яких в умовах ринкової економіки розраховують на прибуток. Це вимагає враховувати інтереси якомога більшого відсотка публіки для забезпечення значної кількості переглядів та отримання прибутку. Втім, талановиті митці у своїх найкращих кінотворах досягають балансу значного серйозного змісту, художньо-естетичної форми та доступності фільму для широкої публіки. Принципи постмодернізму часто уможливлюють поєднання в одному фільмі привабливу для масової публіки видовищність та ефектність з езотеричним інтертекстом для елітарного глядача. Наприклад, у серії фільмів «Зоряні війни», крім захопливого сюжету та ефектних сцен, освічений глядач може вишукати приховані посилання на релігійні тексти та світову міфологію. У повсякденному мовленні українською щодо дуже популярного, визнаного, захопливого тощо фільму побутує фраза: «Фільм ― бомба!» саме в близькому до блокбастеру значенні. Англомовним фразеологізмом «box-office bomb» навпаки позначають касовий провал фільму (box-office flop).

Література

  1. Ravid S. A. Information, Blockbusters, and Stars: A Study of the Film Industry // The Journal of Business. 1999. Т. 72. № 4. P. 463–492.
  2. Collins A., Hand C., Snell M. C. What Makes a Blockbuster? Economic Analysis of Film Success in the United Kingdom // Managerial and Decision Economics. 2002. Т. 23. № 6. P. 343–354.
  3. Shone T. Blockbuster: How Hollywood Learned to Stop Worrying and Love the Summer. New York : Simon and Schuster, 2004. 340 p.
  4. Kersten A., Verboord M. Dimensions of Conventionality and Innovation in Film: The Cultural Classification of Blockbusters, Award Winners and Critics' Favourites // Cultural Sociology. 2014. Vol. 8. № 1. P. 3–24.
  5. Пересторонина М. Г. Эволюция художественной формы на примере «арт-блокбастера» #Новейшего Голливуда // Философия и культура. 2019. № 8. С. 46–52. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/evolyutsiya-hudozhestvennoy-formy-na-primere-art-blokbastera-noveyshego-gollivuda

Автор ВУЕ

Л. Л. Корнєєва


Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Корнєєва Л. Л. Блокбастер // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Блокбастер (дата звернення: 1.05.2024).


Оприлюднено


Оприлюднено:
23.02.2022

Важливо!

Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.

Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.

Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.

Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів


Міністерство оборони України Лого.png

Міністерство оборони України

МВС України Лого.jpg

Міністерство внутрішніх справ України

Генеральний штаб ЗСУ Лого.jpg

Генеральний штаб Збройних сил України

Державна прикордонна служба України Лого.jpg

Державна прикордонна служба України

Увага! Опитування читачів ВУЕ. Заповнити анкету ⟶