Бовуар, Сімона де

Фото Бовуар Симона де.jpg

Бовуа́р, Сімо́на де (фр. Beauvoir, Simone de; повне прізвище та ім’я — Бертран де Бовуар, Сімона Люсі Ернестіна Марі (фр. Bertrand de Beavoir, Simone Lucie Ernestine Marie); 09.01.1908, м. Париж, Франція — 14.04.1986, там само) — письменниця, філософ, провідна представниця екзистенціалізму, теоретик фемінізму. Писала французькою мовою.

Бовуар, Сімона де

(Beauvoir, Simone de)

Справжнє ім’я Сімона Люсі Ернестіна Марі
Справжнє прізвище Бертран де Бовуар
Народження 09.01.1908
Місце народження Париж
Смерть 14.04.1986
Місце смерті Париж
Напрями діяльності література, філософія, громадська діяльність
Традиція/школа екзистенціалізм
Simone-de-Beauvoir-vue.png

Життєпис

Народилася у сім’ї адвоката. Вивчала математику в Католицькому інституті (м. Париж), отримала ступінь ліценціата філософії в Паризькому університеті (1926), згодом — ступінь агреже філософії (1928). Викладала філософію в ліцеях міст Марселя (1931), Руана (1932–1937), Парижа (1938–1943).

З 1929 була подругою філософа Ж.-П. Сартра. Відвідувала паризькі літературні кафе лівого берега р. Сени, які були місцями зібрань екзистенціалістів. Разом із Ж.-П. Сартром 1945 заснувала журнал «Тан Модерн» («Les Temps Modernes»).

Займала активну політичну позицію, як і Ж.-П. Сартр, належала до лівого табору. Брала участь в антифашистських маніфестаціях, феміністському русі.

Творчість

Доробок Бовуар становлять романи, філософські есе та автобіографічні твори. Перший опублікований роман Бовуар «Запрошена» («L’Invitée»; 1943) розповідає про подружжя, що намагається будувати стосунки за новим екзистенціалістським принципом (сюжетом слугували події з власного життя письменниці). Авторка проводить у книзі ідеї абсурдності світу й неможливості цілковитого пізнання людини.

У 1944 Бовуар написала філософське есе «Пірр і Кіней» («Pyrrhus et Cinéas»). У творі авторка з екзистенційно-феноменологічного погляду розглядала основоположні етичні та політичні питання (критерії етичних дій, принципи етичних відносин, проблема виправдання насильства тощо).

Після Другої світової війни Бовуар пише романи: «Чужа кров» («Le Sang des autres»; 1945), де змальовує обстановку у Франції середини 1930-х і під час війни; «Усі люди смертні» («Tous les hommes sont mortels»; 1946), в якому зображує безсмертного героя, стурбованого питанням про доцільність боротьби та втручання у світові проблеми; п’єсу «Непотрібні роти» («Les Bouches inutiles»; 1945), есе «Заради моралі двозначності» («Pour une morale de l’ambiguïté»; 1947), «Бріджит Бордо і синдром Лоліти» («Brigitte Bardot et le syndrom de Lolita»;1959). Мандрувала Америкою та створювала нариси: «Америка день за днем» («L’Amérique au jour le jour»; 1948), Китаєм — нарис «Довгий шлях» («La Longue Marche»; 1957).

У 1948 у журналі «Тан модерн» опублікувала дослідження про становище жінок «Друга стать» («Le Deuxième sexe»; 2 т.). У першій частині твору авторка заперечує поняття «важкої жіночої долі як природної», яке існувало упродовж століть у традиціях і літературі. Бовуар піддає сумніву історичні причини підлеглого становища жінок. Друга частина присвячена темі емансипації жінок. Трактат Бовуар став класикою феміністської літератури.

Екзистенційний роман Бовуар «Мандарини» («Les Mandarins»; 1954) змальовує життя лівої паризької інтелектуальної еліти, яка в уявленнях письменниці асоціюється з мандаринами Давнього Китаю. У романі вона також продовжує досліджувати стосунки між чоловіками та жінками. 1954 роман отримав Гонкурівську премію.

Бовуар була прихильницею незалежності Алжиру, опублікувала у співавторстві з Ж. Алімі свідчення про застосування там тортур «Джаміля Бупаша» («Djamila Boupacha»; 1962).

Великий успіх мала тритомна автобіографія Бовуар, яку вона розпочала писати 1954: «Спогади вихованої дівчини» («Mémoires d’une jeune fille rangée»; 1958), «Сила зрілості» («La Force de l’âge»; 1960), «Сила речей» («La Force des choses»; 1963). У ній Бовуар розповідає про своє життя з 1914 по 1960-ті, змальовує портрети сучасників, наводить свої філософські міркування й пошуки тощо.

До теми роздумів про вік і смерть зверталася у книгах «Дуже легка смерть» («Une mort très douce»; 1964), де розповіла про хворобу своєї матері, та в соціологічному дослідженні «Старість» («La Vieillesse»; 1970), де міркувала про байдужість суспільства до старих людей. У 1966 опублікувала роман «Прекрасні картинки» («Les Belles images») — про проблеми часу та наближення старості, 1968 — збірку новел «Ошукана жінка» («La Femme rompue»). Героїня однієї з новел переживає зраду чоловіка та веде щоденник, сповнений докорів.

У книзі «Врешті-решт» («Tout compte fait»; 1972) підбиває підсумок свого життя. Останній твір Бовуар — «Церемонія прощання» («La Cérémonie des adieux»; 1981), на який її надихнула смерть Ж.-П. Сартра. Посмертно були опубліковані «Військовий щоденник» («Journal de guerre») і «Листи до Сартра» («Lettres à Sartre»; обидва —1990), «Юнацькі щоденники» («Cahiers de jeunesse»; 2008), листування тощо. Твори Бовуар перекладалися багатьма мовами світу.

Бовуар і Україна

Бовуар і Ж.-П. Сартр приїздили 1964 в м. Київ на святкування ювілею Т. Г. Шевченка.

Українською мовою книгу Бовуар «Друга стать» переклали Н. Воробйова, П. Воробйова, Я. Собко; роман «Ошукана жінка» — Є. Кононенко.

Визнання

На честь Бовуар названо кратер на Венері (1991), астероїд 11385 Бовуар (1998).

У 2008 засновано премію імені С. де Бовуар з прав людини за свободу жінок.

Твори

  • Djamila Boupacha. Paris : Gallimard, 1962. 280 p.
  • Tous les hommes sont mortel. Paris : Gallimard, 1974. 520 p.
  • Le deuxième sexe : en 2 t. Paris : Gallimard, 1986.
  • Mémoires : en 2 t. Paris : Gallimard, 2018.
  • Р о с. п е р е к л. — Очень легкая смерть. Москва : Прогресс, 1968. 110 с.
  • Прелестные картинки. Москва : Молодая гвардия, 1968. 174 с.
  • Мандарины Москва : Ладомир ; Наука, 2005. 618 с.
  • У к р. п е р е к л. — Друга стать : у 2 т. Київ : Основи, 1994.
  • Ошукана жінка. Київ : Showdrop, 2020. 288 с.

Література

  1. Життя було нашим учителем // Всесвіт. 1963. № 2. С. 129–130.
  2. Речі тяжіють над людьми // Всесвіт. 1967. № 4. С. 147.
  3. Francis C., Gouthier F. Les Ecrits de Simone de Bovoir. Paris : Gallimard, 1979. 615 p.
  4. Bair D. Simone de Beauvoir. Paris : Fayard, 1991. 834 p.
  5. Beaumarchais M.-A. Beauvoir Simone de // Beaumarchais J.-P., Couty D., Rey A. Dictionnaire des écrivaines de langue française :
    en 2 t. Paris : Larousse, 2001. T. 1. 1056 p.
  6. Матьє А. Сімона де Бовуар // Алхімія слова живого. Французький роман 1945–2000. Київ : Промінь, 2005. С. 89–95.
  7. Simone de Beauvoir, la passion de la liberté // Magazine litteraire. 2008. № 471. P. 28–66.
  8. Криворучко С. Літературна творчість Сімони де Бовуар. Еволюція художніх образів. Київ : Видавничий Дім Дмитра Бураго, 2012. 428 с.
  9. Kirkpatrick K. Becoming Beauvoir: A Life. London; New York : Bloomsbury Academic, 2019. 496 p.

Автор ВУЕ

С. В. Глухова


Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Глухова С. В. Бовуар, Сімона де // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Бовуар, Сімона де (дата звернення: 29.04.2024).


Оприлюднено


Оприлюднено:
20.04.2021

Важливо!

Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.

Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.

Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.

Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів


Міністерство оборони України Лого.png

Міністерство оборони України

МВС України Лого.jpg

Міністерство внутрішніх справ України

Генеральний штаб ЗСУ Лого.jpg

Генеральний штаб Збройних сил України

Державна прикордонна служба України Лого.jpg

Державна прикордонна служба України

Увага! Опитування читачів ВУЕ. Заповнити анкету ⟶