Босх, Ієронім

Портрет Ієроніма Босха, бл. 1550. Худ. Жак Ле Бук

Босх, Ієроні́м [ нід. Bosch, Jheronimus; справжнє прізвище та ім’я — ван Акен, Ієронім (нід. van Aken, Jheronimus); бл. 1450, м. Гертогенбос, тепер Нідерланди — 09.08.1516, там само] — художник, живописець, графік, предтеча сюрреалізму.

Босх, Ієронім

(Bosch, Jheronimus)

Справжнє ім’я Ієронім
Справжнє прізвище ван Акен
Народження бл. 1450«бл» не може бути присвоєно заявленому типу числа типу зі значенням 0.145.
Місце народження Гертогенбос
Смерть 09.08.1516
Місце смерті Гертогенбос
Напрями діяльності живопис, графіка

Життєпис

Ієронім Босх, Ecce homo, бл. 1475–1485, Штедель музей, Франкфурт-на-Майні
Ієронім Босх, Віз сіна, 1510–1516, Прадо, Мадрид
Ієронім Босх, Сад земних насолод, 1495–1505, Прадо, Мадрид
Ієронім Босх, Святі-відлюдники, 1495–1505, Галерея Академії, Венеція
Ієронім Босх, Триптих Св. Вільгефортіс, 1495–1505, Галерея Академії, Венеція
Майстерня Ієроніма Босха, Спокуса Св. Антонія, 1520-ті, Музей Ханенків, Київ

Народився в сім’ї художника, родина походила з м. Аахена (Німеччина). Вперше ім’я Босха згадується у муніципальних архівах 1474.

Навчався живопису в сімейній майстерні. Жив і працював у м. Гертогенбосі, отримав прізвисько Босх (від скороченої назви цього міста).

Можливо, приблизно 1474–1480 навчався в іншому місті.

Належав до найзаможніших містян. 1487 Босха прийняли до релігійного братства Богоматері, куди входило 40 інших впливових містян, знать та церковні ієрархи. Неодноразово виковував роботи на замовлення Братства. 1480–1481 ним укладено перший договір; 1493–1494 створив ескізи для вітражів нової каплиці, у 1511–1512 — Розп’яття, 1512–1513 — панікадила для церкви Св. Йоана.

Помер шанованим і заможним, був похований з усіма почестями члена Братства Богоматері. Поминальна служба відбулася у церкві Св. Йоана у Гертогенбосі.

Творчість

Босху належить близько 25 живописних творів і 9 малюнків. Більшість робіт Босха не датовані, тому використовують відповідну періодизацію творчості: ранній (близько 1470–1485), середній (1485–1500) і пізній (1500–1516) періоди.

Ранній період

Роботи раннього періоду («Поклоніння волхвів», 1470–1480, Метрополітен-музей; «Ecce Homo», 1475–1485, Штеделівський музей, м. Франкфурт-на-Майні) демонструють зв’язок майстра з мистецтвом Північних Нідерландів, для якого характерні камерність і традиційність композиції, недотримання лінійної перспективи, велика роль пейзажу. У цих творах слабо проявлена незвична іконографія, властива Босху.

Середній період

Середній період представлений триптихами «Святі відлюдники» (1495–1505; Венеціанська галерея академії), «Сад земних насолод» (1495–1505; Прадо), картинами «Святий Іван Хреститель у пустелі» (1490–1495; Музей фундації Лазаро Галдіано; Мадрид), «Святий Іван на Патмосі» (1490–1495; Картинна галерея, Берлін). Твори демонструють радикальні новації Босха як в іконографії, так і в композиційних рішеннях. Для картин цього періоду характерні панорамність огляду, вишукана палітра та нетиповість обраних сюжетів.

Пізній період

У пізньому періоді творчості Босх частіше звертається до крупнофігурних композицій («Несення хреста», 1495–1505, Ескоріал; «Увінчання Христа терновим вінцем», 1498–1500, Лондонська національна галерея), водночас розвиваючи «пекельну» іконографію другого періоду (картина «Спокуса Святого Антонія», 1500–1510, Музей старого мистецтва, Лісабон; триптих «Розп’яття Святої Вільгефортіс», 1495–1505, Венеціанська галерея академії).

Загальна характеристика

Босху було властиво робити детальний підготовчий рисунок, який він змінював під час роботи, через що завершена картина не відповідала цілком первісному задуму. Він пробував різні варіанти композиції, поз персонажів, коригував уже написані деталі; це відрізняє його оригінальні твори від робіт його майстерні чи пізніших пастишів (імітацій) та копій.

Прижиттєву й посмертну славу Босху принесла унікальна іконографія картин: монстри та гібриди присутні в абсолютній більшості його творів. Джерелами іконографії картин стали середньовічні видіння (релігійний текст «Видіння Тнугдала», 1148), маргіналії та мініатюри середньовічних рукописів.

Серед сюжетів картин і рисунків Босха переважають релігійні та алегоричні. Головними темами його робіт є життя християнина як подорож («Триптих блукальця», або «Триптих життєвого паломництва», 1500–1510), яка відповідно до його вчинків закінчиться у Раї чи у Пеклі (триптих «Віз сіна», 1510–1516, Ескоріал) та протистояння диявольським спокусам (картина «Спокуса Святого Антонія», триптих «Святі відлюдники»), дихотомія духу і плоті.

Творчість Босха була актуалізована художниками-сюрреалістами (М. Ернст, С. Далі), які вважали Босха своєю предтечею.

Босх та Україна

У Національному музеї мистецтв імені Богдана та Варвари Ханенків зберігається рання копія триптиха Босха «Спокуси Святого Антонія». Цей триптих Б. Ханенко придбав не пізніше 1911. Задля реставрації твору музей долучився до проекту з реставрації картин Босха. Реставрацію завершено 2021, її остаточні результати представлені на виставці «Спокуси Ієронімуса Босха ІІ. Дослідження. Реставрація».

Визнання

У 2016 до 500-ліття з дня смерті Босха по всій Європі відбулись виставкові, наукові та інші заходи: виставка «Видіння генія» у м. Гертогенбосі (13.02–08.05.2016), «Босх. Виставка до 500-літньої річниці» у музеї Прадо (31.05–11.09.2016) тощо.

На честь Босха названо астероїд 24999 Ієронімус, відкритий 1998.

Цитати

Перший біограф Босха К. ван Мардер писав про зображених художником

«Хто був би в змозі оповісти про ті чудні та дивні думки, які мав у голові Ієронім Босх та які виражав своїм пензлем, про привидів і пекельних чудовиськ, які часто радше лякали, ніж розважали глядача»

 (К. ван Мандер, художник, письменник, «Книга про художників», 1604. Цит. за кн.: Mander K. van. Het Schilder-Boeck. Haerlem: voor Paschier van Wesbusch Boeckvercooper, 1604. P. 216).


«Wie sal verhalen al de wonderlijcke oft seldsaem versieringhen, die Ieronimus Bos in’t hooft heeft ghehadt, en met den Pinceel uythedruckt, van ghespoock en ghedrochten der Hellen, dickwils niet alsoo vriendlijck als grouwlijck aen te sien».

 (Mander K. van. Het schilder-boeck. Haerlem : voor Paschier van Wesbusch Boeckvercooper, 1604. P. 216).



Література

  1. Bax D. Ontcijfering van Jeroen Bosch. `s-Gravenhage : Nijhoff, 1949. 327 p.
  2. Gibson W. S. Hieronymus Bosch. New York : Thames and Hudson, 1973. 180 p.
  3. Marijnissen R. Hiëronymus Bosch. Het volledige oeuvre. Antwerpen : Mercatorfonds, 1987. 513 p.
  4. Koldeweij J., Ilsink M., Spronk R. et al. Hieronymus Bosch, Painterand Draughtsman, Catalogue Raisonné. Brussels : Mercatorfonds, 2016. 608 p.

Автор ВУЕ

С. А. Демчук


Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Демчук С. А. Босх, Ієронім // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Босх, Ієронім (дата звернення: 10.05.2024).


Оприлюднено

Статус гасла: Оприлюднено
Оприлюднено:
16.08.2021

Важливо!

Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.

Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.

Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.

Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів


Міністерство оборони України Лого.png

Міністерство оборони України

МВС України Лого.jpg

Міністерство внутрішніх справ України

Генеральний штаб ЗСУ Лого.jpg

Генеральний штаб Збройних сил України

Державна прикордонна служба України Лого.jpg

Державна прикордонна служба України

Увага! Опитування читачів ВУЕ. Заповнити анкету ⟶