Бригадно-індивідуальне навчання

Брига́дно-індивідуа́льне навча́ння ― спосіб організації навчального процесу, під час якого індивідуальну освіту поєднують з роботою учнів у малих групах ― бригадах (з 4–6 осіб).

Історична довідка

Бригадно-індивідуальне навчання було розроблене на початку 1980-х у Джонса Гопкінса університеті (США). Метою його запровадження стала потреба покращити викладання математики в початковій школі (3–6 класи). Індивідуальне навчання поєднали з організацією роботи учнів у малих групах (від 4 до 6 учнів). Групи (бригади) мали бути максимально різнорідними щодо складу учасників ― залучали хлопчиків і дівчаток із високою, середньою і слабкою успішністю (за даними діагностичного тестування), а також (за відповідних умов) дітей різного етнічного походження.

Учитель розподіляв увесь матеріал для засвоєння на частини, розділи. Учень виконував завдання у власному темпі. Члени бригади працювали парами, обмінювалися перевірними листами, контролювали один в одного виконання завдань. Коли учень досягав необхідного результату в режимі самостійної роботи і взаємоперевірки, його допускали до фінальної перевірки. Її проводив успішний учень, якого призначав учитель. Останній у цей час мав змогу приділити увагу роботі з окремими, менш успішними учнями. Наприкінці кожного тижня підcумовували результативність бригад, зважаючи на тестові показники кожного учня і виконану за тиждень кількість тестів. Бригади, що досягли заздалегідь запланованих показників, отримували залік, найкращі бригади ― заохочувальні відзнаки.

Характеристика

Систему бригадно-індивідуального навчання розробляли відповідно до тих випадків, коли різниця успішності в класі досить значна, а кількість невстигаючих не дозволяла вчителю подавати матеріал усім учням одночасно.

Експериментальне навчання за цією системою засвідчило: на дітей з низькою успішністю (а також для учнів із затримками в розвитку) сприятливо впливала атмосфера доброзичливої підтримки з боку однолітків у поєднанні з можливістю засвоювати навчальний матеріал у власному темпі. Нарівні з підвищенням успішності відзначене також підвищення самооцінки дитини.

Бригадно-індивідуальне навчання в Україні

В Україні подібна форма організації навчання (див. Навчання лабораторно-бригадний метод) виникла в 1920-х у радянській школі. Це була спроба модернізувати систему дальтон-плану, але з організацією навчання на колективістських засадах. Учнів класу поділяли на бригади (з 5–9 осіб), які очолювали виборні бригадири. На бригаду давали навчальні завдання-плани. Через певний час бригадир одноосібно звітував перед педагогом про виконання завдання. На цій підставі оцінювали роботу кожного члена бригади. У такий спосіб мали розвивати колективну пізнавальну діяльність, формувати у вихованців колективістські якості. Державні органи наполегливо впроваджували цю форму як універсальну не лише в загальноосвітніх школах, але й у середніх і вищих професійних навчальних закладах. Проте це призводило до знеособлення навчальної праці значної частини учнів, зниження рівня знань, породжувало конфлікти в бригадах.

На сучасному етапі бригадно-індивідуальну форму організації навчання в загальноосвітніх школах України використовують рідше, у закладах вищої освіти ― частіше. Під час підготовки магістрів бригадно-індивідуальне навчання має чітку цільову орієнтацією. Навчальний матеріал розподіляють на програмовані порції-розділи, члени підгрупи працюють над різними розділами. Магістр студіює матеріал у власному темпі за визначеною послідовністю: ознайомлюється з рекомендаціями викладача щодо оволодіння тим чи іншим умінням; опрацьовує серії робочих планів; засвоює окремі навички ― компоненти конкретного вміння; самостійно перевіряє рівень опанування певним умінням; виконує підсумковий тест.

Бригадно-індивідуальне навчання застосовують, коли наявність значної кількості магістрів не дає змоги викладати матеріал усій академічній студентській групі одночасно. Принципом бригадно-індивідуального навчання є високий результат ― кожен студент, незалежно від здібностей, має досконало опанувати навчальний матеріал.

Література

  1. Slavin R. E., Leavey M. В., Madden N. A. Combining Cooperative Learning and Individualized Instruction: Effects on #Student Mathematics Achievement, Attitudes, and Behaviors // The Elementary School Journal. 1984. № 84 (4). P. 409–422.
  2. Slаvin R. E. Cooperative learning and the cooperative school // Educational Leadership. 1987. № 3. Vol. 45. P. 7–13.
  3. Бенера В. Є. Самостійна робота студентів у вищій школі України: історичні трансформації (друга половина ХІХ — кінець ХХ ст.). Рівне : ПП ДМ, 2011. 640 с.

Автор ВУЕ

Т. Г. Калюжна


Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Калюжна Т. Г. Бригадно-індивідуальне навчання // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Бригадно-індивідуальне навчання (дата звернення: 28.04.2024).


Оприлюднено

Статус гасла: Оприлюдненно
Оприлюднено:
03.06.2023

Важливо!

Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.

Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.

Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.

Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів


Міністерство оборони України Лого.png

Міністерство оборони України

МВС України Лого.jpg

Міністерство внутрішніх справ України

Генеральний штаб ЗСУ Лого.jpg

Генеральний штаб Збройних сил України

Державна прикордонна служба України Лого.jpg

Державна прикордонна служба України

Увага! Опитування читачів ВУЕ. Заповнити анкету ⟶