Вагонетка

Вагонетка. Музейний експонат. Комуна Брухгаузен (Зібенгебірге), федеральна земля Рейнланд-Пфальц, ФРН
Шахтний локомотив і вагонетки
Пасажирська вагонетка
Вантажна вагонетка

Вагоне́тка — відкритий вагон малої місткості для перевезення вантажів, який переміщується вузькими залізничними коліями усередині підприємств, на рудниках, шахтах.

Історична довідка

Прототипом вагонетки була тачка — пристрій для транспортування вантажів, який складається з кузова, коліс (колеса) та руків’їв. У пізньому Середньовіччі з’явились конструкції тачки, наближені до вагонетки, так звані тачки-«собаки», які використовували до 1960-х.

Перші вагонетки (як засіб для транспортування корисних копалин) з’явилися і розвинулися в Європі у 16 ст., що було обумовлене зростанням обсягів виробництва. До того використовували жолоби, кошики й тачки.

Прототипом копальневих залізничних колій були лежневі (зроблені з виступаючих або вкопаних врівень з ґрунтом дерев’яних поздовжніх брусів — лежнів), а пізніше чавунні дороги. Зокрема, лежневі дороги в гірничій справі описані Г. Агриколою. Перші такі дороги в Російській імперії були побудовані 1764 на Зміїногорському руднику (тепер Алтайський край, РФ).

Загальний опис

За призначенням вагонетки поділяють на вантажні, пасажирські і спеціальні. Вантажна вагонетка складається з кузова, рами, скатів, буферів та зчіпних пристроїв. Розрізняють основні вантажні вагонетки: з глухим неперекидним та перекидним кузовом, з відкидним дном та з відкидним бортом. Найбільш розповсюджені вантажні вагонетки з глухим неперекидним кузовом об’ємом до 4,2 м3 — для вугілля і до 9,5 м3 — для руди.

У кольоровій металургії та під час геологорозвідувальних робіт використовують вагонетки об’ємом 0,35–1 м3 з глухим перекидним кузовом. Розвантаження такої вагонетки можливе в будь-якому пункті траси. Вагонетки з відкидними днищами застосовують у шахтному будівництві та під час реконструкції вугільних підприємств, а також для транспортування вугілля та породи підземними гірничими виробками (вагонетки об’ємом 3,3–5,6 м3) і на промислових майданчиках (вагонетки об’ємом 1,5–2,5 м3). Вагонетки з відкидним бортом місткістю 1,6; 2,5; 4,0 м3 використовують на діючих шахтах для транспортування руди та породи підземними виробками, пасажирські — для перевезення людей підземними гірничими виробками, спеціальні — у протипожежних підземних поїздах, для перевезення вибухових речовин, допоміжних матеріалів і обладнання, зокрема контейнерованих і пакетованих вантажів та ін. У США на підприємствах вугільної промисловості застосовують переважно вантажні вагонетки з донним вивантаженням, у Польщі, Німеччині, Франції — з боковим.

Цитата

«Тачки-«собаки», або «угорські собаки» описує Г. Агрикола у праці «Про гірничу справу, 1556»: «Місткість відкритого візка в півтора-два рази більша в порівнянні з тачкою, довжина його — близько 4 футів, ширина і висота — приблизно 2 і ½ фути. Відповідно до його прямокутної форми він оббивається трьома прямокутними залізними смугами і з усіх боків зміцнюється залізними прутами. До днища прикріплені дві нерухомі залізні осі, на кінцях яких з обох боків обертаються дерев’яні диски. Останні закріплені невеликими залізними шпильками (цвяхами), що перешкоджають сходженню їх з осей. Приєднаний до днища великий тупий цвях рухається в пазу, зробленому в відкаточному настилі, утримуючи вагонетку. Відкатник тримає руками тильну частину вагонетки і штовхає її перед собою. Так як під час руху вона видає звук, що нагадує деяким чином собачий гавкіт, її називають «собакою». Таку вагонетку застосовують при відкатці з дуже довгих штолень, так як рухати її легко, а навантажувати її можна важче»

 Цит. за: Агрікола Г. Про гірничу справу: ХІІ книг (Книги І–VI) / Пер. з лат., ред. В. С. Білецького, Г. І. Гайка. Донецьк : Східний видавничий дім, 2014. 232 с.


Література

  1. Мухопад М. Д. Транспортні машини. Xарків : Основа, 1993. 192 с.
  2. Мала гірнича енциклопедія : у 3 т. / За ред. В. С. Білецького. Донецьк : Східний видавничий дім, 2004–2013.
  3. Гайко Г. І., Білецький В. С. Історія гірництва. Київ; Алчевськ : Видавничий дім «Києво-Могилянська академія» ; ЛАДО, 2013. 542 с.
  4. Агрікола Г. Про гірничу справу: ХІІ книг (Книги І–VI) / Пер. з лат., ред. В. С. Білецького, Г. І. Гайка. Донецьк : Східний видавничий дім, 2014. 232 с.

Автор ВУЕ

В. С. Білецький
М. Д. Мухопад


Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Білецький В. С., Мухопад М. Д. Вагонетка // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Вагонетка (дата звернення: 28.04.2024).


Оприлюднено

Статус гасла: Оприлюднено
Оприлюднено:
22.06.2020

Важливо!

Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.

Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.

Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.

Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів


Міністерство оборони України Лого.png

Міністерство оборони України

МВС України Лого.jpg

Міністерство внутрішніх справ України

Генеральний штаб ЗСУ Лого.jpg

Генеральний штаб Збройних сил України

Державна прикордонна служба України Лого.jpg

Державна прикордонна служба України

Увага! Опитування читачів ВУЕ. Заповнити анкету ⟶