Гаханбар

Гаханба́р (гахамбар; пехл. gāhānbăr) — у зороастризмі — шість головних сезонних свят, які разом із сьомим — Новрузом утворюють річний цикл найважливіших релігійних торжеств.

Історична довідка

Календар давніх іранців (як і давніх індійців) складався з 6-ти сезонів; у священній космології вони відповідали 6-ти головним творінням Ормузда (небо, вода, земля, рослини, худоба, людина). Сонячний календар налічував 12 місяців по 30 днів (сукупно 360 днів), до якого пізніше стали додавати ще 5 днів у кінці року.

Головуючим святом був Новруз (Новий рік), що символізував воскресіння світу. Крім нього, відзначали 6 свят у кінці кожного сезону (гаха). Свята фіксували завершення важливих землеробських чи скотарських робіт і були нерівномірно розподілені упродовж року.

За припущеннями, усі шість свят, а також Навруз, спочатку були одноденними. Труднощі з точним датуванням святкувань виникли тоді, коли за Ахеменідів був запроваджений 365-денний календар за єгипетським зразком, із додатковими 5 днями. Ймовірно, прагнення зороастрійців залишатися вірними традиції призвело до подовження періоду святкування, що відповідало б і старим, і новим розрахункам.

Святкування

Свята наведено у зороастрійських текстах у наступному порядку:

1) Мадйойзаремая (maiδyōizarəmāya-) — свято середини весни (відповідає періоду кінця квітня — початку травня за григоріанським календарем);
2) Мадйойшема (maiδyōišəma-) — свято середини літа (кінець червня — початок липня);
3) Паітішах’я (paitišhahya-) — свято жнив, збору зерна (середина вересня);
4) Аятрима (ayāθrima-) — свято повернення худоби з літніх пасовиськ (середина жовтня);
5) Маідьяір’я (maiδyāirya-) — свято середини року (кінець грудня, у найкоротший день року);
6) Хамаспатмаедая (hamaspaθmaēdāya-) — свято частування фравашів, відзначається в останні 5 додаткових днів року (друга половина березня, перед рівноденням).

Перший, третій і четвертий празники відтак маркують етапи, важливі для скотарів і землеробів, тоді як другий і п'ятий відзначають астрономічні явища (літнє й зимове сонцестояння). Від другого до п’ятого гаханбара (з середини літа до середини зими) збільшується тривалість ночі, від п’ятого до другого — тривалість дня, у 6-ий — день і ніч зрівнюються. Той факт, що 5-те свято (зимового сонцестояння) названо «серединою року», опосередковано свідчить про минуле святкування за давнішим календарем, у якому новий рік рахували від літнього сонцестояння.

У священному зороастрійському календарі перше свято відзначало створення неба, друге — води, третє — землі, четверте — рослин, п'яте — благодатних тварин, шосте — людства (Новруз, за припущенням М. Бойс, був присвячений головній священній стихії — вогню).

Кожне свято тривало 5 днів. Усі гаханбари складалися з двох головних частин: афрінагану й баджу. Під час відзначення зороастрійці зранку були присутні на святковому богослужінні, присвяченому Ормуздові, опісля збиралися на урочисту трапезу-бенкет, де їли освячену під час богослужіння їжу, пили священний напій — хаому, веселилися. Такі бенкети об’єднували багатих і бідних, а гаханбари назагал були часом єднання, прошення кривд і образ, милосердя і родичання. Шостий гаханбар включав особливі обряди.

Відзначення свят зороастризм встановлював як обов’язковий припис, одну з головних заповідей, додержання якої перешкоджало поширенню влади Хешма (дев, персоніфікація гніву й люті), послаблювало сили Ахрімана.

Серед сучасних зороастрійців гаханбари прив’язані до чітких дат, які суголосні давнім періодам святкування.

Література

  1. Boycе М. On the Calendar of Zoroastrian Feasts // Bulletin of the School of Oriental and African Studies. 1970. Vol. 33. № 3. Р. 513–539.
  2. Blois F. de. The Persian Calendar // Iran. 1996. Vol. 34. Р. 39–54.
  3. Boyce M. Zoroastrians: Their Religious Beliefs and Practices. 2nd ed. London; New York : Routledge, 2000. 288 р.
  4. Лубський В. І., Лубська M. В. Історія релігій. 2-ге вид., допов. Київ : Центр учбової літератури, 2009. 776 с.
  5. Ларіонова В. К. Історія національних (етнічних) релігій. Івано-Франківськ : Видавець І. Я. Третяк, 2010. 388 с.
  6. Stausberg М. Zoroastrian Rituals in Context. Leiden; Boston : Brill, 2018. 734 р.
  7. Boycе М. Gāhānbār // Encyclopaedia Iranica. URL: https://www.iranicaonline.org/articles/gahanbar

Автор ВУЕ

Редакція ВУЕ


Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Гаханбар // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Гаханбар (дата звернення: 14.05.2024).


Оприлюднено

Статус гасла: Оприлюднено
Оприлюднено:
04.08.2023

Важливо!

Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.

Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.

Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.

Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів


Міністерство оборони України Лого.png

Міністерство оборони України

МВС України Лого.jpg

Міністерство внутрішніх справ України

Генеральний штаб ЗСУ Лого.jpg

Генеральний штаб Збройних сил України

Державна прикордонна служба України Лого.jpg

Державна прикордонна служба України


Увага! Опитування читачів ВУЕ. Заповнити анкету ⟶