Громадянська релігія

Громадя́нська релі́гія — комплекс релігійно-політичних цінностей, переконань, уявлень, громадянських символів, обрядів і ритуалів, пов’язаних з історією і призначенням народу (нації, держави), які є джерелом національної чи політичної єдності. Громадянська релігія забезпечує зв’язок поколінь, тяглість соціально-історичних смислів, самоінтеграцію суспільства, відчуття соціальної солідарності.

Історична довідка

Як концепція виникла у французькій політичній філософії 18 ст. Термін увів Ж.- Ж. Руссо у праці «Про суспільну угоду» (1762). Під громадянською релігією Руссо розумів таку сферу суспільної свідомості, за допомогою якої можна вирішити проблему полірелігійності, створити міцний фундамент довіри у громадянському суспільстві й забезпечити суспільний мир після епохи тривалих і руйнівних релігійних воєн.

Темою політичних, наукових і теологічних дискусій концепція громадянського суспільства стала у 1950-1960-х. Каталізатором дискурсу стала доповідь Р. Н. Белла (1965), в якій було зазначено, що у США поряд із багаточисельними церквами і незалежно від них існує «цілком інституалізована громадянська релігія». В академічних колах, особливо в межах американської соціології, розгорнулась полеміка щодо природи цього феномена й наукового обґрунтування самого поняття.

Особливості громадянської релігії

Головні «конструкції» громадянської релігії охоплюють такі модуси: а) суспільний — акцент на сакральному характері колективу, соціальної одиниці; б) культурний — символічна єдність і суспільний консенсус; в) політичний — політична стабільність, порядок, культура і цілісність суспільства; г) теологічний — релігійна поведінка і вірування, усталені в рамках громадянського суспільства.

Підсумком наукових дискусій у США стало вирізнення таких ознак громадянської релігії у світовідчутті американців:

  • народність і всезагальний для суспільства характер;
  • універсальність, яка є критерієм оцінки традиційних поглядів і звичаїв американського народу;
  • релігійно забарвлений націоналізм, який виражається в усвідомленні нацією своєї надцінності й місії;
  • демократичність, втілена у вірі в цінності рівності, свободи і справедливості;
  • громадянська побожність — синтез протестантизму і націоналізму в американському етосі, який вивляється у моральності, індивідуалізмі, ініціативності, прагматизмі й місіонерській діяльності в світі.

Розвідки довкола сутності громадянської релігії дозволили припустити існування двох її основних різновидів: 1) така, де орієнтиром в соціальному поступі слугує трансцендентне божество (нація, яка «ходить під Богом»); 2) така, де акцентована національна самотрансценденція. У рамках обох видів громадянської релігії формується «священний» і «пророчий» пантеон видатних особистостей (так, у США до першого віднесено Д. Ейзенхауера, до другого — Дж. Едварса, А. Лінкольна, Р. Нібура та ін.); відбувається сакралізація державних символів і власної історії, утвердження комплексу священних національно-патріотичних ідеологем та релігійно-національних ідеалів; формується особлива політична риторика. Характерна риса громадянської релігії — її зв’язок з державною владою і водночас зосередження на актуальних для суспільства проблемах. Поряд із тим, консенсус громадянсько-релігійних почуттів, понять і символів є важливим засобом досягнення істеблішментом власних політичних цілей.

Апологети концепції громадянської релігії знаходять її виявлення і в ін. суспільствах і країнах, передовсім у Великобританії, Південній Кореї, СРСР, Японії. Безумовно, особлива увага надається США: тут громадянська релігія розглядається як цементуюча сила американської нації, що дозволила їй виробити трансцендентні смисли національної ідеології й водночас стимулювати розквіт релігійного плюралізму. Саме останній, як вважається, сприяв становленню загальнонаціональних символів і ритуалів у США (якими не могла забезпечити американців жодна окрема церква). Громадяни вільно сприймають і користуються загальнонаціональними символами незалежно від віросповідання.

Водночас переважну роль у конституюванні громадянської релігії в США відіграють секулярні інститути. Ідеологія альянсу політики й релігії, сакрального й секулярного, трансцендентного й іманентного, теїстичного й антропоцентричного набула такої матриці: 1) існує Бог; 2) Його волю можна пізнати за допомогою демократичних процедур; 3) Америка — важливий посередник Бога в історії; 4) нація — головне джерело самоідентифікації американців. Відтак у контексті громадянської релігії американці вважають себе «обраним народом», що його Бог привів через океан в обіцяну землю, звідки він нестиме світло ін. народам, поширюючи демократію як спасенне вчення, буде світочем і проводом людства до свободи, процвітання і щастя.

Прихильники громадянської релігії стверджують, що ідеї трансценденції і об'явлення прищеплюють почуття громадянської відповідальності, забезпечують монолітність суспільства, спонукають соціум до здійснення високих ідеалів. Критики — звинувачують її в тому, що вона творить кумир із нації, експлуатує патріотичні почуття з метою викривлення і фальсифікації національної історії, поширює забобони у масовій свідомості, забезпечує політичних лідерів засобами легітимації сумнівних політичних акцій.

В Україні

Своєрідний сплеск громадянсько-релігійних почуттів серед українського народу науковці фіксували під час всеукраїнського громадянського протесту кін. 2013 — поч. 2014, на хвилі подій Революції гідності. Столичний Майдан розглядається як середовище, де відбулося зародження і практичне становлення громадянської релігії, яка зблизила різноманітні конфесії (православні, католицькі, протестантські, мусульманські, юдейські тощо), самоорганізувала громадянське суспільство, мобілізувала його на захист цінностей національної та людської гідності, спротив соціальному злу — корумпованій владі, диктатурі беззаконня, моральній деградації, насильству. Майдан сконцентрував всеукраїнський потяг до духовного і національного поступу, соціальної інтеграції, захисту гідності й Батьківщини, Української ідентичності, європейської цивілізованості.

Джерела

  1. Bellah R. N. Civil Religion in America // Dædalus, Journal of the American Academy of Arts and Sciences. 1967. Vol. 96. № 1. P. 1–21.
  2. Руссо Ж.-Ж. Про суспільну угоду, або принципи політичного права / Пер. з фр. О. Хома. Київ : Port-Royal, 2001. 349 с.
  3. Филипович Л., Горкуша О. Майдан і Церква. Хроніка подій та експертна оцінка. Київ : Самміт-Книга, 2014. 656 с.

Література

  1. Wilson J. F. Public Religion in American Culture. Philadelphia : Temple University Press, 1979. 198 p.
  2. Задорожнюк И. Е. Гражданская религия в США, или «вера в Америку»: социальные функции, история и современность. Москва : Современная гуманитарная академия, 2007. 354 с.
  3. Davis A. P. International Civil Religion: Respecting Religious Diversity while Promoting International Cooperation // Hastings International and Comparative Law Review. 2011. Vol. 34. № 1. P. 87–126.
  4. Chapp Ch. B. Religious Rhetoric and American Politics: The Endurance of Civil Religion in Electoral Campaigns. Ithaca : Cornell University Press, 2012. 192 р.
  5. Інституційні процеси конфесійного життя світу й України / За ред. А. Колодного. Київ : Українська асоціація релігієзнавців, 2015. 384 с.
  6. Слубська А. Я. Українська модель громадянської релігії // Гілея. Сер. 6: Філософські науки. 2016. Вип. 112. С. 212–216.

Автор ВУЕ

П. Л. Яроцький


Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Яроцький П. Л. Громадянська релігія // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Громадянська релігія (дата звернення: 8.05.2024).


Оприлюднено

Статус гасла: Оприлюднено
Оприлюднено:
04.06.2020

Важливо!

Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.

Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.

Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.

Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів


Міністерство оборони України Лого.png

Міністерство оборони України

МВС України Лого.jpg

Міністерство внутрішніх справ України

Генеральний штаб ЗСУ Лого.jpg

Генеральний штаб Збройних сил України

Державна прикордонна служба України Лого.jpg

Державна прикордонна служба України

Увага! Опитування читачів ВУЕ. Заповнити анкету ⟶