Дахнович, Андрій Степанович

Фото 1922

Дахнóвич, Андрíй Степáнович — (13.12.1881, м. Ченстохов, Петроковська губ., тепер м. Ченстохова, Польща — 09.07.1938, м. Ленінград, тепер Санкт-Петербург, РФ) — мистецтвознавець, музейник, педагог.

Дахнович, Андрій Степанович

Народження 13.12.1881
Місце народження Ченстохов
Смерть 09.07.1938
Місце смерті Ленінград
Напрями діяльності мистецтвознавець, музейник, педагог


Життя і діяльність

Нестеров М. В. Отрок Варфоломей. Етюд для картини 1889–1890. «Відіння отроку Варфоломію». Полотно, олія.

Народився в родині педагога, яка походила з Київської губернії.

1899 закінчив Четверту київську гімназію. 1899–1904 навчався в Київському університеті св. Володимира (тепер Київський національний університет імені Тараса Шевченка) на історико-філологічному факультеті. 1904 вступив на економічний відділ Петербурзького політехнічного інституту (тепер Санкт-Петербурзький політехнічний університет Петра Великого), але не закінчив. 1907–1921 викладав історію в навчальних закладах м. Києва, водночас, як член Київського товариства сприяння початковій освіті (рос. Киевское общество содействия начальному образованию, КОСНО), читав лекції з історії Росії. Із 1909 студіював історії мистецтв, переважно доби італійського Відродження, подорожував до Італії (1909, 1911, 1912), Іспанії (1912, 1914).

Осінь 1918 — березень 1919 працював у Головному управлінні справами мистецтв та національної культури. 1919–1923 — у Другому державному музеї (тепер Національний музей мистецтв імені Богдана та Варвари Ханенків), брав участь у перетворенні приватної збірки Ханенків на музей. Від березня 1921 — на посаді консерватора музею. Під час службових відряджень директора закладу М. Макаренка виконував його обов’язки. Одночасно 1920–1921 займав посаду завідувача музейним фондом, яку залишив за власним бажанням.

У травні 1922 увійшов до складу комісії зі створення Київської картинної галереї, брав активну участь у її облаштуванні. 29.09.1922 був призначений на посаду директора (на засіданні Комітету охорони пам’яток мистецтва і старовини при екскурсійно-виставковій музейній секції Губполітпросвіти). Під час його очільництва (1922–1928) музейна збірка поповнилася цінними творами, серед яких: В. Тропінін «Портрет невідомої в червоній пелерині», М. Нестеров «Отрок Варфоломей», О. Головін «Палац царя Салтана» , Р. Фальк «Натюрморт. Хліб і глек», П. Кончаловський «Сосни. Кассіс», А. Остроумова-Лебедєва «Весняний мотив». 1927 після завершення пересувної виставки «10 років Жовтня» для Картинної галереї було придбано твори сучасних українських художників (14 картин, 3 скульптури, 41 гравюра на загальну суму 1980 крб).

Займався поповненням фондів галереї, працював як керівник культурно-історичними екскурсіями.

Займався педагогічною та лекційною роботою. Був членом Історичного товариства Нестора-Літописця й Товариства студіювання мистецтв, де виступав із доповідями «Творчість Ботічеллі», «Творчість Ігнасіо Сулоага» (1917), «Творчість Доменіко Теотокопулі El Greco» (1918).

1919–1924 викладав в Археологічному інституті курс з історії італійського мистецтва доби Відродження («Італійське малярство XV–XVI ст.», «Флорентійське малярство», «Венеційське малярство», «Італійська майоліка» т. ін.).

1928 полишив посаду директора Картинної галереї та переїхав до м. Ленінграда.

У червні 1928 був зарахований до Управління петергофськими палацами-музеями на посаду помічника зберігача. З 1 жовтня 1928 працював помічником зберігача Оранієнбаумського палацу-музею, згодом (з 1935) головним хранителем Китайського палацу музею в Оранієнбаумі. Займався експозиційною та науковою працею з вивчення експонатів та оздоблення палацово-паркового ансамблю, проводив оглядові й тематичні екскурсії («Китайський палац як побутовий та художній пам’ятник», «Оранієнбаум як пам’ятник барокового мистецтва»). Результатом наукової праці стали три путівника по палацах і парку Оранієнбаума та рукописи «Плафоны Китайского дворца», «Китайщина XVIII века и её экономическая основа».

9 лютого 1938 заарештований за доносом. 23 червня 1938 Комісією НКВД і Прокуратури СРСР засуджений за статтею 58-6-10 УК РРФСР (шпигунство, агітація та пропаганда) до вищої міри покарання. 9 липня 1938 розстріляний у м. Ленінграді.

Додатково

6.05.1923 у великій залі ВУАН на присвяченому пам’яті В. Ханенко засіданні прочитав доповідь «Італійське мистецтво в музеї Ханенків».

Цитата

«Першим невеликим підсумком вивчення колекцій музею і роботи по систематизації експонатів з'явилася стаття про Київську картинну галерею, написана в 1927 р. її директором А.С. Дахновичем й поміщена в збірнику «Український музей». Тоді ж був виданий складений Дахновичем маленький каталог-путівник, що охоплював нечисленний експозиційний матеріал».

 (Факторович М. Об опыте научной работы Киевского государственного музея русского искусства // Научная работа в художественных музеях. Труды научно-исследовательского института музееведения. Москва, 1965. Вып. 17. С. 187.)


«Первым небольшим итогом изучения коллекций музея и работы по систематизации экспонатов явилась статья о Киевской картинной галерее, написанная в 1927 г. ее директором А.С.Дахновичем и помещенная в сборнике «Украинский музей». Тогда же был издан составленный Дахновичем маленький каталог-путеводитель, охватывающий немногочисленный экспозиционный материал».

 (Факторович М. Об опыте научной работы Киевского государственного музея русского искусства // Научная работа в художественных музеях. Труды научно-исследовательского института музееведения. Москва, 1965. Вып. 17. С. 187.)


Праці

«Творчество Боттичелли и вечные вопросы». Киев, 1915
  • Нижний Новгород в первой половине XVII в. по писцовой книге (население и подати с него). // Действия Нижегородской губернской ученой архивной комиссии. Нижний Новгород, 1912. Т. 12. Вып. 2. С. 1–38.
  • Творчество Боттичелли и вечные вопросы. Киев : Типография С. В. Кульженко, 1915. 111 с.
  • Київська картинна галерея. Київ : Видавництво Київської картинної галереї, 1927. 12 с.
  • Київська картинна галерея // Український музей. Київ : Укрнаука У.С.Р.Р., 1927. Вип. 1. С. 215–224.
  • Каталог картин. Київська картинна галерія. Київ : Видавництво Київської картинної галереї, 1928. 63 с.
  • Путеводитель по Ораниенбауму. Ленинград : Государственный музей-заповедник «Петергоф», 1930. 35 с.
  • Ораниенбаум. Дворец музей XVIII века. Москва; Ленинград : Государственное издательство изобразительных искусств, 1932. 50 с.
  • Китайский дворец. Ленинград : Управление дворцов и парков Ленсовета, 1935. 8 с.

Література

  1. Наука и научные работники СССР : в 6 ч. Ленинград : Академия наук СССР, 1928. Ч. 6: Научные работники СССР без Москвы и Ленинграда. С. 104.
  2. Українськи музейники 1920-х років / Уклад. С. І. Білокінь. Київ : Фенікс, 2007. С. 3.
  3. Кузнецова Е. А. Новая атрибуция плафона передней Китайского дворца в Ораниенбауме // Кучумовские чтения. Санкт-Петербург : Государственный музей-заповедник «Павловск», 2014. С. 188.
  4. Агеева Н. Е. Достояние народа // Страна знаний. 2015. № 10. С. 39. URL: https://www.krainaz.org/2015-10/66-peoples-heritage
  5. Агеєва Н. Є. Мистецтвознавець, музейник, педагог // Країна знань. 2018. № 6. С. 42–46.

Автор ВУЕ

Н. Є. Агеєва


Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Агеєва Н. Є. Дахнович, Андрій Степанович // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Дахнович, Андрій Степанович (дата звернення: 3.05.2024).


Оприлюднено

Статус гасла: Оприлюднено
Оприлюднено:
08.07.2020

Важливо!

Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.

Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.

Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.

Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів


Міністерство оборони України Лого.png

Міністерство оборони України

МВС України Лого.jpg

Міністерство внутрішніх справ України

Генеральний штаб ЗСУ Лого.jpg

Генеральний штаб Збройних сил України

Державна прикордонна служба України Лого.jpg

Державна прикордонна служба України


Увага! Опитування читачів ВУЕ. Заповнити анкету ⟶