Епістема

Статуя Епістеми на фасаді античної Ефеської бібліотеки

Епісте́ма (від грец. επιστήμη — знання) — багатозначний термін:

1) Поняття античної філософії, утворене від дієслова «знати», «пізнавати» (грец. ἐπίσταμαι), яке позначало знання, науку. Епістема у класичній античній традиції — пізнання вічних і незмінних об’єктів, першооснов; істинне знання про необхідне. Протиставлялося, з одного боку, здоровому глузду, поширеним думкам (грец. δόξα), з іншого — ремеслу, прикладним умінням, майстерності (грец. techne).

2) У філософії Мішеля Фуко (фр. épistème) — «дискурс-утворення», див. Дискурс (філософія)), яке визначає світоглядну настанову, самий спосіб світобачення в кожну історичну епоху. Поняття епістеми є центральним у праці філософа «Слова і речі. Археологія гуманітарних наук» («Les mots et les choses. Une archéologie des sciences humaines», 1966). У розумінні М. Фуко, ця категорія є «історичним a priori», непіддатною для спостереження структурою, котра визначає саму можливість певних поглядів, концепцій, наукових теорій у конкретний історичний період розвитку суспільства. Пізніше тлумачить епістему як динамічну мережу відносин між різними типами дискурсів певної епохи. Попри різнорідність таких дискурсів, які обумовлені специфічними завданнями кожної конкретної наукової дисципліни, у сукупності вони утворюють доволі цілісну, структурно організовану систему знань і якісно детермінують розвиток пізнання. Наприклад, математика на певному етапі використовувалась для фізичних досліджень; лінгвістику, або семіологію (науку про знаки) застосувала біологія (для потреб «генетичного запису»); теорія еволюції у 19 ст. стала парадигмою для істориків, психологів, соціологів.

За твердженням М. Фуко, епістеми формуються на рівні наукових символів і наукової мови. Міркування відбувається «всередині» анонімної, передзаданої системи мислення, з притаманною їй мовою; апріорної структури відносин між «словами» і «речами», яка обумовлює «коди» сприйняття, практики і пізнання. Символічний порядок епістем внутрішньо ієрархічний: їхні засадничі поняття й принципи організовують множинність висловлювань, спостережень, аргументів тощо. У межах західноєвропейської культури 16 — 20 ст. М. Фуко виділяє три епістеми:

  • «ренесансну» (16 ст.): в епістемі епохи Відродження «слова» і «речі» тотожні між собою, взаємно співвіднесені та взаємозамінні, створюють єдиний «текст». Панує космологічна картина світу; основу пізнання складають «слова-символи», категорії відповідності, симпатії, атрибуту, аналогії. Аналогія, наприклад, поміщала людину в центр Всесвіту (антропоцентризм). «Симпатія» вважалася принципом просторового руху і якісних змін: важкі тіла падають на землю, а легкі тіла рухаються в невагомому ефірі. Мова, характерна для цієї епістеми, ще не стала незалежною системою знаків.
  • «класичну» (17–18 ст.): в епістемі класичного раціоналізму відбувся перехід від категорії подібності до аналізу порядку, заснованого на процедурах ототожнення і розрізнення. Ренесансне «слово-символ» поступається місцем «слову-образу», а природні знаки — різноманітним системам штучних знаків (таблицям і комбінаториці). «Мова світу» стає «мовою мислення». Здійснюються спроби створення глобальної науки про універсальний порядок: природничої історії (Ж. Бюффон, К. Лінней), загальної граматики, енциклопедичного універсуму («Енциклопедія» Д. Дідро), математизації знання (І. Ньютон, Г. Ляйбніц).
  • «сучасну» (від межі 18–19 ст.), пов’язану з новим способом буття предметів людського мислення. Слова втрачають статус пізнавальних образів, що репрезентують частину якоїсь дійсності; перетворюються на сукупність знаків і знакових систем. Мова стає самодостатньою, пояснення світу здійснюється методами інтерпретації та формалізації. Поруч із тим, світ пізнає конкретна людина, з властивими їй потребами, тілесною організацією і мовою. На відміну від орієнтації Нового часу на свідомість і розум, сучасна епістема звернена до несвідомого. Між словами і речами пролягає простір незбагненного — скінченного людського буття.

Поняття «епістема» стає фундаментальним в контексті інтерпретації М. Фуко історії як низки «розривів», переривань. Мислитель заперечує такі базові світоглядні ідеї західної людини як історичний прогрес, вищий сенс і кінцеву мету історії. Лінійність історії блокується дискретними й тимчасовими епістемами.

3) У сучасній філософській мові термін вживається у ширшому значенні – як епістема західного світу назагал, а не окремого культурно-історичного періоду. У філософії науки поняття епістеми може вживатися поряд із поняттям «парадигма»: попри смислові й контекстуальні розбіжності, обидва терміни вказують на мисленнєву своєрідність пізнавальних установок певної епохи.

Із позицій структуралізму, історичні «розриви» інтелектуальної традиції прогнозовані й у майбутньому (за аналогією зміни парадигм у Т. Куна), свідченням чого є постмодерний дискурс 21 ст. (див. Постмодернізм).

Література

  1. Фуко М. Археологія знання / Пер. з фр. В. Шовкун. Київ : Основи, 2003. 326 с.
  2. Гатальська С. М. Філософія культури. Київ : Либідь, 2005. 328 с.
  3. Рьод В. Шлях філософії: ХІХ–ХХ століття / Пер. з нім. Київ : Дух і Літера, 2010. 368 с.
  4. Європейський словник філософій: Лексикон неперекладностей : в 4 т. / Пер. з фр. Київ : Дух і Літера, 2011. Т. 2. С. 84–96.
  5. Фюрст М., Тринкс Ю. Філософія / Пер. з нім. Київ : Дух і Літера ; Інститут релігійних наук св. Томи Аквінського, 2018. 544 с.

Автор ВУЕ

К. І. Алєксєєва

Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Алєксєєва К. І. Епістема // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Епістема (дата звернення: 29.04.2024).


Оприлюднено


Оприлюднено:
28.05.2019

Важливо!

Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.

Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.

Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.

Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів


Міністерство оборони України Лого.png

Міністерство оборони України

МВС України Лого.jpg

Міністерство внутрішніх справ України

Генеральний штаб ЗСУ Лого.jpg

Генеральний штаб Збройних сил України

Державна прикордонна служба України Лого.jpg

Державна прикордонна служба України


Увага! Опитування читачів ВУЕ. Заповнити анкету ⟶