Міланський едикт

Міла́нський (Медіоланський) еди́кт — умовна назва правового акту римських імператорів-співправителів Ліцинія та Костянтина, що був виданий (за свіченням Євсевія Кесарійського) 313 у м. Медіолані (тепер м. Мілан, Італія) і проголошував свободу віросповідання в Римській імперії. Визначив узгоджену (конвенційну) політику терпимості правителів Західної й Східної частин імперії щодо християнства, поклав край релігійним гонінням на вірян.

Історична довідка

На початок 4 ст. частку християн у Римській державі оцінюють у 10 % від загальної кількості населення. Імовірно, Міланський едикт мав на меті прагнення співправителів залучити християн на свій бік у боротьбі за імперський трон (як між собою, так і з іншими претендентами) та забезпечити «громадський спокій» у державі.

Повний оригінальний латиномовний текст едикту не зберігся. Точне датування та безпосередні обставини його схвалення та оприлюднення достеменно невідомі. Фрагменти тексту (латинською та в перекладі давньогрецькою), який співвідносять із Міланським едиктом, наводять Євсевій і Лактанцій.

Мета і зміст

Едикт урівнював у правах усі релігії в Римській імперії: співправителі дарували «як християнам, так і всім свободу слідувати тій релігії, яку хто забажає (вважає найкращою для себе)». Римське язичництво (див. Давньоримська релігія) відтак втрачало роль офіційної релігії, але зберігало свою легітимність і привілеї.

Документ визнавав за християнством легітимний і рівний статус з іншими релігіями, а за християнами — свободу релігійно-обрядових практик («ми надали тим самим християнам вільне та абсолютне право поклонятися своїй релігії»). Певну свободу відправлення релігійних обрядів християни отримали ще в 311 за імператора Галерія (правив у 305–311) за умови молитви за імператора та безпеку республіки.

Едикт скасовував усі обмеження щодо християн. Дозволяв християнам і громадам володіти майном, нерухомістю; наказував повернути вірянам «негайно і без зволікання» майно, конфісковане під час гонінь (зокрема, нерухомість, місця зібрань), а за неможливості повернення — відшкодувати його вартість. Також передбачено компенсацію з державної скарбниці тим, хто вступив у володіння власністю, яка попередньо належала християнам (або християнським громадам), але був змушений повернути майно колишнім власникам. Едикт фактично визнав за християнською Церквою статус юридичної особи, дозволивши їй отримувати пожертви, дарунки і спадщину, а християнам — «право вільного й необмеженого утримання власної релігії». У тому факті, що указ вивищує інтереси однієї, конкретної конфесії з-поміж інтересів усього нехристиянського населення імперії, вбачають прецедент в історії римського права. Захист майнових прав християн як певної корпорації менш як за століття перетворив Церкву на найбільшого власника імперії.

У підсумку едикт надав свободу всьому населенню імперії сповідувати свою власну віру, легалізував політично й економічно релігії меншості (хоча й не забрав формально привілеї язичників), відкрив можливість змінювати віру, навертатися як у християнство, так і в інші (багатобожні, язичницькі) релігії.

Після Міланського едикту почалося масове будівництво базилік та ін. християнських культових споруд.

Значення

Оцінки документа неоднозначні. Здебільшого Міланський едикт вважають першим правовим актом в історії Європи, який визнав свободу сповідання релігії для громадян і громад. Започаткував процес одержавлення християнства, став віхою його перетворення на панівну релігію імперії.

Поряд із тим Міланський едикт заклав нові юридичні й моральні принципи в системі державно-церковних відносин та у суспільній свідомості, які вплинули на формування ліберальних цінностей європейської цивілізації. Важливо, що питання про статус церкви і релігії в державі розглянуто одночасно як питання економічної ваги та громадської (державної) безпеки. Тим змінилося не тільки ставлення до християнства, а й розуміння ролі та функцій релігії у державі назагал.

Додатково

З нагоди 1700-ліття Міланського едикту науковці Відділення релігієзнавства Інституту філософії імені Г. С. Сковороди НАН України підготували спеціальний випуск часопису «Релігійна свобода» (2013), що містив український переклад тексту документа та його релігієзнавчий і правовий аналіз.

Джерело

  • Lucius Caecilius Firmianus Lactantiі. Liber de Mortibus persecutorum // Opera omnia, II. Parisiis, 1844.
  • А н г л. п е р е к л а д — Galerius and Constantine: Edicts of Toleration 311/313 AD // Fordham university. URL: https://sourcebooks.fordham.edu/source/edict-milan.asp
  • У к р. п е р е к л а д — Колодний А. Міланський едикт. Текст документу // Релігійна свобода. 2012–2013. № 17–18. С. 71–75. URL: https://uars.info/prints/rs/17-18/11.pdf

Література

  1. Gackson C. Sh. The acceptance of Christianity by the Roman empreros // Papers of the American society of church History. 1928. Vol. 8. Р. 43–64.
  2. MacMullen R. Christianizing The Roman Empire, Boston : Yale University Press, 1984. 196 р.
  3. Corcoran S. The Empire of the Tetrarchs: Imperial Pronouncements and Government, AD 284-324. Oxford : Clarendon Press, 2000. 421 р.
  4. Maraval Р. Constantin le Grand: Empereur romain, empereur chrétien (306–337). Paris : Tallandier, 2011. 400 p.
  5. Попсуєнко Л. О. Міланський едикт 313 р. – юридичне підґрунтя в процесі aормування правового статусу християнської церкви // Актуальні проблеми політики. 2009. Вип. 36. С. 327–334. URL: https://dspace.onua.edu.ua/server/api/core/bitstreams/25b5d9c2-1c80-450e-9db6-1d1f328757fb/content
  6. Арістова А. Ісламський образ толерантності: «Міланський едикт» та «договір Омара» // Релігійна свобода. 2012–2013. № 17–18. С. 71–75. URL: https://uars.info/index.php/rs/issue/view/2012-2013_17-18
  7. Климов В. Міланський едикт і європейська традиція наукового обґрунтування норм релігійної свободи і віротерпимості // Релігійна свобода. 2012–2013. № 17–18. С. 67–68. URL: https://uars.info/index.php/rs/issue/view/2012-2013_17-18

Автор ВУЕ

А. В. Арістова


Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Арістова А. В. Міланський едикт // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Міланський едикт (дата звернення: 8.05.2024).


Оприлюднено

Статус гасла: Оприлюднено
Оприлюднено:
07.05.2024

Важливо!

Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.

Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.

Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.

Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів


Міністерство оборони України Лого.png

Міністерство оборони України

МВС України Лого.jpg

Міністерство внутрішніх справ України

Генеральний штаб ЗСУ Лого.jpg

Генеральний штаб Збройних сил України

Державна прикордонна служба України Лого.jpg

Державна прикордонна служба України

Увага! Опитування читачів ВУЕ. Заповнити анкету ⟶