Пізнання соціальне

Пізнання́ соціа́льне — процес вироблення нових знань про соціальні явища і процеси; історичні, культурні, політичні, соціологічні тощо феномени суспільного життя; суспільство в цілому.

Характеристика

Соціальне пізнання зазвичай порівнюють і протиставляють природничо-науковому пізнанню й за такого підходу наділяють низкою специфічних рис і особливостей.

По-перше, суспільство визначають як складніший об’єкт пізнання, ніж об’єкти неорганічної й органічної природи. Сутність соціальних явищ і процесів, закономірностей суспільного життя осягнути значно важче, ніж причиново-наслідкові зв’язки природних законів.

По-друге, соціальне пізнання передбачає осягнення насамперед ідеального, духовного (а не матеріального) світу, що принципово відрізняється від природних зв’язків і відносин.

По-третє, у процесі соціального пізнання суспільство одночасно постає і об’єктом і суб’єктом пізнання, оскільки люди — і діячі історії й пізнавачі своєї діяльності. Якісна однорідність суб’єкта й об’єкта перетворює соціальне пізнання на самопізнання, що створює як переваги, так і труднощі в дослідженні. З одного боку, тотожність суб’єкта і об’єкта дозволяє вченому використовувати особистий і набутий життєвий досвід, який сприяє глибшому осмисленню суспільних явищ і процесів. З іншого боку, ця обставина вносить у соціальне пізнання елемент суб’єктивізму, позаяк і в сукупному об’єкті пізнання і в суб’єкті пізнання представлені різні інтереси, задачі, цілі й ціннісні орієнтації.

По-четверте, у соціальному пізнанні, на відміну від природничо-наукового, обмежено можливості спостереження та експериментування при вивченні соціальних об’єктів й, особливо, історичного минулого. У пізнанні соціальної дійсності використання математичних та інших суворих пізнавальних процедур можливе лише у доволі вузьких межах, або взагалі неможливе. Тому головним джерелом знання тут стають історичний досвід і соціальні практики.

По-п’яте, особливістю соціального пізнання є історичність його об’єктів та форм їхньої взаємодії: соціальні явища завжди динамічні, а не статичні. Соціальне життя — рухоме й мінливе; закономірності, що діють у суспільстві, мають характер тенденцій, а не суворо детермінованих залежностей. Соціальне пізнання має справу не з абстрактними ізольованими об’єктами, але зі складною й мінливою системою взаємозв’язків і відносин.

Виділяють взаємопов’язані аспекти (складники, сторони) соціального пізнання — онтологічний, гносеологічний, аксіологічний.

Онтологічний аспект стосується опису й пояснення буття суспільства, тенденцій, закономірностей функціонування і розвитку соціальних систем. Такий підхід включає людину тією мірою, якою вона вплетена в систему суспільних відносин.

Гносеологічний аспект пов'язаний з вивченням специфіки самого соціального пізнання. Він передбачає розв’язання засадничої пізнавальної та епістемологічної проблеми: чи можливе об’єктивне дослідження соціальної дійсності, чи може воно претендувати на істину й володіти статусом науки? Поряд з цим, до гносеологічного боку відносять вирішення таких питань: у який спосіб провадять пізнання суспільних явищ; якими є можливості дослідження соціально-гуманітарної реальності та чи існують межі такого дослідження; яку роль відіграють соціальні практики і особистий досвід дослідника у соціальному пізнанні; яке місце відведене конкретно-соціологічним дослідженням і соціальним експериментам; якими є можливості людського розуму в осягненні духовного світу людини, суспільства і культури тощо.

Аксіологічний аспект соціального пізнання відіграє провідну роль у розумінні його специфіки, оскільки пізнання соціальних, культурних, гуманітарних феноменів міцно пов’язане з цінностями, пристрастями та інтересами суб’єктів пізнання. Вчений-суспільствознавець, вивчаючи соціальні явища і процеси, де діють люди, наділені свідомістю й волею, сам перебуває всередині суспільства, володіє певним статусом, відчуває вплив соціально-культурного середовища. Ціннісний підхід виявляється протягом всього соціального дослідження: від вибору об’єктів пізнання до інтерпретації його результатів. Аксіологічні передумови і пріоритети істотно визначають форми і методи пізнання, ціннісні судження і оцінки фактів, дій і вчинків окремих соціальних суб’єктів, витлумачення результатів соціальних досліджень. Інтереси й ціннісні орієнтації дослідника чинять вплив на його гносеологічну позицію й оцінку досягнутих знань. Ціннісно-світоглядний фактор ускладнює вивчення соціальних об’єктів і вимагає від ученого критичної самооцінки й рефлексії над своєю пізнавальною діяльністю з метою досягнення максимальної об’єктивності у пізнавальному процесі. Виконання цих вимог не відміняє оцінки та інтерпретації подій з певних світоглядних позицій, але передбачає сполучення ціннісного підходу з когнітивним, вміння ученого віднаходити в огромі індивідуального й неповторного спільне, повторюване й закономірне.

Значення

Дослідники-суспільствознавці, здійснюючи соціальне пізнання, прагнуть зорієнтувати суспільство на той чи інший шлях розвитку, впливають на формування та поширення комплексу знань, ідей, переконань.

Процеси глобалізації й інформатизації не тільки швидко змінюють соціальну реальність, а й вимагають нових підходів до її дослідження. Трансформації соціумів потребують осягнення й інтерпретації щодалі більшої та складнішої царини економічних, політичних, культурних, ідеологічних подій і явищ. Помилки соціального пізнання, зокрема в галузі соціального передбачення і прогнозування, здатні обернутися значними ризиками.

Література

  1. Вебер М. Объективность социально – научного и социально – политического знания // Избранные произведения / Под ред.
    Ю. Н. Давыдова. Москва : Прогресс, 1990. С. 345–415.
  2. Адорно Т. К логике социальных наук // Вопросы философии. 1992. № 10. С. 76–86.
  3. Синяков С. В. Світоглядна детермінація соціального пізнання. Київ : ВАТ, 1998. 192 с.
  4. Виндельбанд В. Прелюдии // Избранное. Дух и история / Пер. с нем. Москва : Юристъ, 1995. С.184–208.
  5. Риккерт Г. Науки о природе и науки о культуре. Москва : Республика, 1998. 430 с.
  6. Дильтей В. Введение в науки о духе // Собр. соч. : в 6 т. / Под ред. А. В. Михайлова и Н. С. Плотникова. Москва : Дом интеллектуальной книги, 2000. Т. 1. С. 270–730.
  7. Кассирер Э. Логика наук о культуре // Избранное. Опыт о человеке. Киев : Изд-во «Центр гуманитарной подготовки», 2016.
    С. 64–94.

Автор ВУЕ

С. В. Синяков


Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Синяков С. В. Пізнання соціальне // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Пізнання соціальне (дата звернення: 12.05.2024).


Оприлюднено

Статус гасла: Оприлюднено
Оприлюднено:
04.12.2020

Важливо!

Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.

Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.

Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.

Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів


Міністерство оборони України Лого.png

Міністерство оборони України

МВС України Лого.jpg

Міністерство внутрішніх справ України

Генеральний штаб ЗСУ Лого.jpg

Генеральний штаб Збройних сил України

Державна прикордонна служба України Лого.jpg

Державна прикордонна служба України

Увага! Опитування читачів ВУЕ. Заповнити анкету ⟶