Фаркунст

Фа́ркунст (нім. fahrkunst, від fahrk — водіння, kunst — мистецтво) — старовинне механічне пристосування для підйому/спуску людей у шахту.

Фаркунст.gif

Історична довідка

До 1800 шахти Верхнього Гарца (тепер Німеччина) досягли глибини 500–600 м. На той час це були найглибші шахти у світі; спуск у такі шахти тривав 1 годину, підйом — до 2 годин. Спуск і підйом здійснювали за допомогою мотузок, що через їхню ненадійність загрожувало життю і здоров’ю шахтарів. Діючі на той час пристрої (див. Баддя) не могли забезпечити транспортування значної кількості людей і тому їх використовували тільки для підйому травмованих і загиблих. Пізніше для приводу поршневих насосів для відстійників у шахтах почали застосовувати дерев’яні стовпи, які безперервно рухалися вгору-вниз.

На початку 19 ст. гірничий майстер Г. Дорелль (1793–1854; Німеччина) винайшов пристрій для пересування шахтарів стовбуром шахти, який назвали фаркунстом. У 1833 його оснастили стійкими підніжками та ручками, що підвищило зручність та безпеку використання.

У 21 ст.фаркунст глибиною 190 м діє (від 1837) в шахті Самсон у м. Браунлаге (земля Нижня Саксонія, Німеччина). Фаркунсти експонуються у музеях Німеччини (Музей гірництва у м. Клаусталь-Целлерфельді) та Норвегії (Норвезький гірничий музей у м. Конгсберзі).

Конструкція

Фаркунст складається з ряду майданчиків на стіні і вертикальної штанги (або 2-х штанг) з такими ж майданчиками, що рухаються вгору-вниз поперемінно. Людина може піднятися (або спуститися) за допомогою цього пристрою, переходячи з майданчика на майданчик і узгодивши свої рухи з рухами штанги (штанг). Розміри пристрою можуть бути різними, майданчики можуть вміщати по кілька осіб або бути просто сходинками. Штанга приводиться в рух кривошипним механізмом від двигуна (наприклад, водяного колеса або парової машини). Для безпечного переходу між майданчиками у процесі руху фаркунст може робити паузи, для чого слугує особливий пристрій — катаракта.

У сучасних шахтах фаркунсти через обмеження і недоліки (складність експлуатування, дорожнеча тощо) не використовують (їх замінили на кліті).

Додатково

Фаркунст вважали безпечним засобом пересування. Однак було зафіксовано аварії, що трапились внаслідок збою в роботі фаркунстів, зокрема: на шахті Самсон у м. Санкт-Андреасберзі (тепер у складі м. Браунлаге) від моменту створення фаркунсту в 1837 сталося 7 нещасних випадків із летальними наслідками; 1878 у шахті Розенгоф (поблизу м. Клаусталь-Целлерфельда) несправність фаркунста призвела до загибелі 11 шахтарів та ін.

Література

  1. Мала гірнича енциклопедія : у 3 т. / За ред. В. С. Білецького. Донецьк : Східний видавничий дім, 2013. Т. 3. 644 с.
  2. Dörell G., Ravens A. 1833 Fahrkunst // Die Welt der Technik in 100 Objekten / Hrsg. von W. Heckl. München : C. H. Beck, 2022. P. 161–165.

Автор ВУЕ

В. С. Білецький

Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Білецький В. С. Фаркунст // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Фаркунст (дата звернення: 28.04.2024).


Оприлюднено

Статус гасла: Оприлюднено
Оприлюднено:
30.11.2023

Важливо!

Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.

Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.

Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.

Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів


Міністерство оборони України Лого.png

Міністерство оборони України

МВС України Лого.jpg

Міністерство внутрішніх справ України

Генеральний штаб ЗСУ Лого.jpg

Генеральний штаб Збройних сил України

Державна прикордонна служба України Лого.jpg

Державна прикордонна служба України


Увага! Опитування читачів ВУЕ. Заповнити анкету ⟶