Відмінності між версіями «Акровірш»

Рядок 1: Рядок 1:
'''Акрові́рш, акрости́х''' (грец. ἄϰροστιχίς, від ἄϰρος — крайній і στιχος — віршовий рядок) — поетичний твір, у якому початкові літери кожного рядка при читанні згори вниз, утворюють слово або фразу. З’явився в давньогрецькій і давньоримській поезії, активно культивували поети [[еллінізм]]у, [[Відродження]] та [[бароко]]. Акровірш часто використовують як спосіб засвідчення імені автора чи адресата твору. В українській поезії відомий із середини 16 ст. (присвята-сентенція в латиномовній «Еклозі» Григорія Чуя, русина з Самбора), набув популярності в 17 ст. («Плач на смерть Григорія Желиборського», 1615; «Лямент» Д. Андреєвича, 1628; «Имнологія» [[П. Беринди]], Т. Земки, 1630; «Єводія» Г. Бутовича, 1642; «Небесний Арктос» [[С. Яворського]], 1690 та ін.). У 18 ст. традиція акровірша продовжується у творчості Р. Мироновича, М. Козачинського, О. Падальського, авторів «Богогласника» та ін. У новій українській літературі акровірші писали [[Глібов, Леонід Іванович|Л. Глібов]], [[Самійленко, Володимир Іванович|В. Самійленко]]. У літературі 20 ст. вони характерні здебільшого для сатиричної і дитячої поезії. Рідше, ніж акровірші, трапляються вірші, у яких слово чи фразу складають останні (телевірш) або середні (мезовірш) літери кожного рядка. Багато акровіршів опубліковано у книгах «Аполлонова лютня. Київські поети XVII–XVIII ст.» (1982); «Українська поезія. Кінець XVI — початок XVII ст.» (1978), «Антологія української поезії», т. 1 (1984).
+
'''Акрові́рш, акрости́х''' (грец. ἄϰροστιχίς, від ἄϰρος — крайній і στιχος — віршовий рядок) — поетичний твір, у якому початкові літери кожного рядка при читанні згори вниз, утворюють слово або фразу.  
 +
 
 +
З’явився в давньогрецькій і давньоримській поезії, активно культивували поети [[еллінізм]]у, [[Відродження]] та [[бароко]]. Акровірш часто використовують як спосіб засвідчення імені автора чи адресата твору.  
 +
 
 +
В українській поезії відомий із середини 16 ст. (присвята-сентенція в латиномовній «Еклозі» Григорія Чуя, русина з Самбора), набув популярності в 17 ст. («Плач на смерть Григорія Желиборського», 1615; «Лямент» Д. Андреєвича, 1628; «Имнологія» [[П. Беринди]], Т. Земки, 1630; «Єводія» Г. Бутовича, 1642; «Небесний Арктос» [[С. Яворського]], 1690 та ін.).  
 +
 
 +
У 18 ст. традиція акровірша продовжується у творчості Р. Мироновича, М. Козачинського, О. Падальського, авторів «Богогласника» та ін.  
 +
 
 +
У новій українській літературі акровірші писали [[Глібов, Леонід Іванович|Л. Глібов]], [[Самійленко, Володимир Іванович|В. Самійленко]].  
 +
 
 +
У літературі 20 ст. вони характерні здебільшого для сатиричної і дитячої поезії.  
 +
 
 +
Рідше, ніж акровірші, трапляються вірші, у яких слово чи фразу складають останні (телевірш) або середні (мезовірш) літери кожного рядка.  
 +
 
 +
Багато акровіршів опубліковано у книгах «Аполлонова лютня. Київські поети XVII–XVIII ст.» (1982); «Українська поезія. Кінець XVI — початок XVII ст.» (1978), «Антологія української поезії», т. 1 (1984).
  
 
== Автор ВУЕ==
 
== Автор ВУЕ==
Рядок 11: Рядок 25:
 
[[Категорія:ВУЕ]]
 
[[Категорія:ВУЕ]]
 
[[Категорія:Філологічні науки]]
 
[[Категорія:Філологічні науки]]
 +
[[Категорія:Літературознавство]]
 +
[[Категорія:Теорія літератури]]
 +
[[Категорія:Теорія жанрів і стилів]]
 +
[[Категорія:Літературні роди, види, жанри]]

Версія за 11:24, 25 жовтня 2018

Акрові́рш, акрости́х (грец. ἄϰροστιχίς, від ἄϰρος — крайній і στιχος — віршовий рядок) — поетичний твір, у якому початкові літери кожного рядка при читанні згори вниз, утворюють слово або фразу.

З’явився в давньогрецькій і давньоримській поезії, активно культивували поети еллінізму, Відродження та бароко. Акровірш часто використовують як спосіб засвідчення імені автора чи адресата твору.

В українській поезії відомий із середини 16 ст. (присвята-сентенція в латиномовній «Еклозі» Григорія Чуя, русина з Самбора), набув популярності в 17 ст. («Плач на смерть Григорія Желиборського», 1615; «Лямент» Д. Андреєвича, 1628; «Имнологія» П. Беринди, Т. Земки, 1630; «Єводія» Г. Бутовича, 1642; «Небесний Арктос» С. Яворського, 1690 та ін.).

У 18 ст. традиція акровірша продовжується у творчості Р. Мироновича, М. Козачинського, О. Падальського, авторів «Богогласника» та ін.

У новій українській літературі акровірші писали Л. Глібов, В. Самійленко.

У літературі 20 ст. вони характерні здебільшого для сатиричної і дитячої поезії.

Рідше, ніж акровірші, трапляються вірші, у яких слово чи фразу складають останні (телевірш) або середні (мезовірш) літери кожного рядка.

Багато акровіршів опубліковано у книгах «Аполлонова лютня. Київські поети XVII–XVIII ст.» (1982); «Українська поезія. Кінець XVI — початок XVII ст.» (1978), «Антологія української поезії», т. 1 (1984).

Автор ВУЕ

Увага! Опитування читачів ВУЕ. Заповнити анкету ⟶