Євлевич, Хома Якович

Євле́вич, Хома́ Я́кович (Томаш Євлевич; пол. Tomasz Jewlewicz; біл. Тамаш (Фама) Яўлевіч; дата народження невідома, імовірно кінець 16 ст., м. Могильов, тепер Білорусь — дата і місце смерті невідомі, після 1632, але не пізніше 1660-х) — поет, гуманіст, діяч братського руху на білоруських та українських землях. Писав польською мовою.

Євлевич, Хома Якович

(Tomasz Jewlewicz)

Народження бл. 1580–1590-х.«бл» не може бути присвоєно заявленому типу числа типу зі значенням 0.158.
Місце народження Могильов
Смерть після 1632
Alma mater Київська братська школа
Напрями діяльності література, освіта
Традиція/школа православ'я

Життєпис

Народився, ймовірно, у 1580-х–1590-х.

Навчався у місцевій школі Спаського православного братства, згодом у Київській богоявленській братській школі.

1625 закінчив філософський факультет Ягеллонського університету. Викладав у Київській братській школі, в 1628 обійняв посаду ректора школи. Після злиття шкіл Київського братства та Києво-Печерської лаври та утворення Києво-Могилянського колегіуму (1632) втратив посаду ректора та повернувся до м. Могильова. Подальша діяльність була пов’язана, за припущеннями, з братськими училищами міст Могильова та Слуцька.

Відомості про останній період життя відсутні.

Творчість

Автор філософсько-публіцистичної поеми «Лабіринт, або Заплутана дорога, де красна мудрість з повинності своєї панам могилянам і ще декому, в заходах своїх подібному, коротшу і далеко кращу дорогу показує» («Labirynt, abo droga zawikłana, gdzie piękna Mądrość z powinności swey pp. Mohylowianom y im niektórym w przedsięwzięciach swych podobnym krotsza y daleko lepszą drogę pokazuie», Краків, 1625). Книга видана старопольською мовою. Поема алегорична й символічна, оповідь ведеться від імені головного персонажа твору — Прекрасної Мудрості, втілення розумності буття й вищої чесноти. Формально адресована молодшому Могильовському братству, але призначалася для всього міщанського стану та «іменитого народу Слов’янського» з білоруських і українських терен, щоб пробудити його до національно-культурного відродження. Сучасний йому стан рідного краю Євлевич протиставляє «золотим вікам», коли панувала «згода» — справедливість, релігійна свобода і віротерпимість, громадський мир. На противагу їм настали «залізні віки» — «смутні» часи «речей неясних», зрадництва, фальші, утисків, вбивств, лих. Причину «незгоди» автор вбачав у несвободі та церковному розладі, що ідейно зближувало його з православними полемістами порубіжжя 16–17 ст.

Євлевич — прибічник ідеї духовної спорідненості східних слов’ян, витоки якої вбачає в епосі Давньої Русі. Пишався величчю стародавнього Києва, історичним минулим русичів, шукав у ньому духовну опору національного відродження. Оспівував Запорозьке козацтво, яке не тільки обороняло південні кордони Речі Посполитої, а й стримувало уніатський релігійний радикалізм. Прикладом для всіх «милих містян» вважав діяльність Віленського і Львівського православних братств.

Поет дорікав за поширення у міщанському стані меркантилізму, зневаги до світського й богословського знання. Занедбаний стан науки пов’язував з деградацією і можливим занепадом країни. Закликав до духовного оновлення, просвітництва і меценатства. Вірував, що за допомогою Прекрасної Мудрості й солідарності можна повернути «славу пращурів» і знову здобути «давні вольності».

Визнання

Творчість Євлевича свідчить про спадковість гуманістичних традицій просвітників Білорусі й України першої третини 16 — початку 17 ст. Суголосна лейтмотивам діяльності церковних подвижників з кола Петра Могили, Сильвестра Косова, професорів Києво-Могилянської академії.

Поему «Лабіринт» перекладено українською (В. Крекотень), білоруською, російською мовами.

Додатково

Символіку поеми Хоми Євлевича досліджують, зокрема, як предтечу образу-метафори лабіринту в постмодернізмі.

Твори

  • Б і л о р у с. п е р е к л. — Лябірынт, альбо Заблытаная дарога // Спадчына. 1999. № 2. С. 83–109.
  • У к р. п е р е к л. — Лабіринт, або Заплутана дорога, де красна мудрість з повинності своєї панам могилянам і ще декому, в заходах своїх подібному, коротшу і далеко кращу дорогу показує // Пам’ятки братських шкіл на Україні: кінець XVI — початок XVII ст.: тексти і дослідження / Редкол.: В. І. Шинкарук, М. В. Брик, А. Д. Сухов та ін. Київ : Наукова думка, 1988. С. 513–533.

Література

  1. Крекотень В. І. З Історіï украïнсько-білоруського літературного співробітництва в першій половині ХVII ст. (Поема Хоми Євлевича «Лабіринт») // Украïнська література ХVI–ХVIII ст. та інші слов’янські літератури. Киïв : Наукова думка, 1984. С. 253–285.
  2. Голенченко Г. Я. Идейные и культурные связи восточнославянских народов в ХVI — середине ХVII в. Минск : Наука и техника, 1989. 285 с.
  3. Саверчанка І. В. Старажытная паэзiя Беларусi: XVI — першая палова ХVII ст. Мінск : Навука i тэхнiка, 1992. 254 с.
  4. Старостенко В. В. «Лабиринт» Фомы Иевлевича: Из истории национально-культурной и религиозной жизни Могилёва и Беларуси конца ХVI — первой половины ХVII вв. Могилев : Могилевский государственный университет им. А. А. Кулешова, 1998. 60 с.
  5. Астаф’єв О. Г. Архетипна основа поеми Томи Євлевича «Labirynt» // Літературознавчі студії. 2013. Вип. 40. Ч. 1. С. 13–20.
  6. Старостенко В. В. Философско-публицистическое наследие Фомы Иевлевича: из истории белорусско-украинских культурных связей первой половины XVII в. // Практична філософія. 2020. № 1 (75). С. 134–140.

Автор ВУЕ

В. В. Старостенко


Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Старостенко В. В. Євлевич, Хома Якович // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Євлевич, Хома Якович (дата звернення: 27.04.2024).


Оприлюднено

Статус гасла: Оприлюднено
Оприлюднено:
21.09.2021

Важливо!

Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.

Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.

Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.

Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів


Міністерство оборони України Лого.png

Міністерство оборони України

МВС України Лого.jpg

Міністерство внутрішніх справ України

Генеральний штаб ЗСУ Лого.jpg

Генеральний штаб Збройних сил України

Державна прикордонна служба України Лого.jpg

Державна прикордонна служба України

Увага! Опитування читачів ВУЕ. Заповнити анкету ⟶