Абрамович, Марина

Аватар Марина Абрамович.jpg

Абра́мович, Мари́на (серб. Абрамовић, Марина; англ. Abramović, Marina; 30.11.1946, м. Белград, тепер Сербія) — перформер (див. Перформанс), фундатор «Інституту Марини Абрамович».


Абрамович, Марина

(Абрамовић, Марина)

Народження 30.11.1946
Місце народження Белград
Alma mater Університет мистецтв у м. Белграді
Місце діяльності Інститут Марини Абрамович
Напрями діяльності перформанс


«Генератор» (2017).

Життєпис

Народилася в сім’ї військових. Батьки під час Другої світової війни були партизанами, 1945 служили в югославській армії. Бабуся і дідусь виховували онуку в християнських традиціях.

Навчалася в Академії мистецтв у м. Белграді (образотворче мистецтво; 1965–1970; тепер Університет мистецтв у м. Белграді); 1972 закінчила аспірантуру в Академії образотворчих мистецтв у м. Загребі (тепер Хорватія). 1973–1975 — викладач в Академії мистецтв у складі Університету (м. Нови-Сад, тепер Сербія). 1976 — переїзд до м. Амстердама (Нідерланди), дуетна творчість із художником-концептуалістом Улаєм (справжнє ім’я — Франк Уве Лайсипен; 1943; тепер Німеччина — 2020; Словенія). Професор Берлінського університету мистецтв (1990–1995), Гамбурзької вищої школи образотворчого мистецтва (1992–1996); перформансу в Брауншвейзькому університеті мистецтв (1997–2004). Від 2005 проживає у м. Нью-Йорку (США). 2013 заснувала Інститут Марини Абрамович (англ. Marina Abramovic Institute, MAI) — установу, що досліджує і презентує перформативні практики.

Творчість

Сольні перформанси (1973–1975)

Досліджувала можливості й обмеження фізичного та психічного існування. Окремі перформанси цього періоду: «Ритм 10» (1973; Единбурзький фестиваль); перформанс-хепенінг «Ритм 0» (1974; галерея «Morra», м. Неаполь); «Губи Томаса» (1975; галерея «Krinzinger», м. Інсбрук, Австрія).

Парні перформанси з Улаєм (1976–1988)

Абрамович і Улай зосередилися на темі максимального злиття чоловіка і жінки, розмаїття невербальної комунікації, випробування двоєдності: «Відносини у просторі» (1976), «Доказ балансу» (1977), «Відносини у часі» (1977), «Imponderabilia» (1977), «Ааа-ааа» (1978), «Точка контакту» (1980).

У цей період спостерігаються перформанси, які загрожували життю учасників, зокрема «Вдих-видих» (1978), «Енергія спокою» (1980).

Остання спільна робота — перформанс «Закохані» (друга назва — «Похід по Великій китайській стіні»; 1988).

Між перформансами (1988–1995)

Театральні експерименти: Абрамович інсценізувала власну біографію; підготувала матеріали, щоденники, художню документацію, на основі яких здійснено декілька театральних постановок.

Сольні перформанси: авторські й ретрансльовані (1995–2013)

На Венеційському бієнале представила перформанс «Балканське бароко» (1997), присвячений жертвам війни в Югославії. 12 днів тривав перформанс «Будинок із видом на океан» (2002; «Sean Kelly Gallery» у м. Нью-Йорку).

У серії перформансів «Сім простих речей» (або «Сім легких п’єс»; англ. «Seven Easy Pieces»; 2005, Музей Гуггенхайм, м. Нью-Йорк) працювала із власне концепцією перформанса, його експонуванням, збереженням і ретрансляцією: повторила 5 перформансів інших художників і виконала 2 свої (видозмінений перформанс «Губи Томаса», 1975; новий перформанс «Вхід в інший бік»). Кожний перформанс тривав 7 годин, увесь проєкт 7 днів.

У березні–травні 2010 Музей сучасного мистецтва (м. Нью-Йорк) провів ретроспективу і відтворення перформансів Абрамович. Виставку відвідало близько 750 тисяч осіб, із них 1500 змогли взяти участь в перформансі «У присутності художника» (англ. «The Artist is Present»), що тривав 6 днів (про подію знято фільм з однойменною назвою). Після цієї тривалої перформативної акції Абрамович стала всесвітньо відомою.

Розроблення «методу Абрамович» в Інституті Марини Абрамович (від 2013)

Інститут Марини Абрамович вивчає та пропагує перформанс, проводить семінари й лекції, ініціює наукові дослідження. Сутність «методу Абрамович» полягає у створенні колективного досвіду через спільне співіснування, що переслідує водночас дві мети: органічне, ненасильницьке об’єднання одне з одним та знаходження гармонії із самим собою, в собі. Художниця традиційно називає ці проєкти перформансами, проте такі публічні перформативні практики більше тяжіють до хепенінгів — імпровізованих дійств із відкритим фіналом, розвиток і результат яких визначають самі учасники.

Після досить агресивних щодо власної тілесності перформансів, художниця через пів століття прийшла до усвідомлення цілющої, терапевтичної сили впливу мистецтва на публіку. Здійснює масштабні громадські проєкти в різних країнах.

Марина Абрамович і Україна

Лекція Марини Абрамович у м. Києві. 2017.

2014 у журналі «Vogue Україна» розміщено фотосесію Абрамович та моделі Крістал Ренн (нар. 1986; США), присвячену подіям російської воєнної інтервенції в Україні. Ідея зйомки полягала у створенні символу оголеної та пораненої України, на яку художниця спрямовує свою позитивну енергію.

16.09.2017 на запрошення Фонду Віктора Пінчука Абрамович провела публічну лекцію «Тіло художника / Публіка як тіло» (англ. «Artist body / Public body») у м. Києві. Лекція стала частиною виставкового проєкту «Крихкий стан» (2017–2018) у «ПінчукАртЦентрі». Там представлено перформанс MAI «Генератор», спрямований на проведення досліду над власною психікою і тілом через ізоляцію від довкілля.

2021 художниця створила інсталяцію «Кришталева стіна плачу» у Бабиному Яру (м. Київ) на вшанування 80-х роковин початку розстрілів. Стіна заввишки 3 м і завширшки 40 м містить 75 кварцових блоків із бразильських кристалів та українського антрациту. Кристали розташовані по три на різній висоті: на рівні голови, серця і живота людини.

Абрамович засудила російське повномасштабне вторгнення в Україну (опублікувала 25.02.2022 відеозвернення).

Нагороди та визнання

«Балканське бароко» (1997).

«Золотий лев» 47-й Венеційський бієнале у номінації «Перформанс» за роботу «Балканське бароко» (1997).

Додатково

Особисте життя: 1971–1976 — перший шлюб, чоловік Неша Парипович (нар. 1942; тепер Сербія) — сербський художник-концептуаліст.

1976–1988 — стосунки з німецьким художником-концептуалістом Улаєм.

2005–2009 — шлюб з художником Паоло Каневарі (нар. 1963; Італія).

Цитата

Абрамович М.: «Найважче — це робити щось, наближене до нічого».

 Цит. за: Виставка «Крихкий стан» // PinchukArtCentre. URL: https://pinchukartcentre.org/ua/exhibitions/vistavka-fragile-state


Галерея

Твори

  • Абрамович М. Пройти крізь стіни / Пер. з англ. О. Михеда. Київ : ArtHuss, 2018. 384 с.

Література

  1. Станіславська К. І. Сучасні перформативні практики: образотворчість чи театралізація? (На прикладі творчості Марини Абрамович) // Науковий вісник Київського національного університету театру, кіно і телебачення імені І. К. Карпенка-Карого. 2015. Вип. 16. С. 154–160.
  2. Станіславська К. І. Метод Марини Абрамович: крихкість і абсолют: Події київської лекції очима очевидця // Культурно-мистецькі обрії’2017. 2017. Вип. 3. С. 149–152.
  3. Скиба Ю. Ю, Луньо П. Є. Марина Абрамович: зв’язок митця та глядача // Молодий вчений. 2019. № 10 (74). С. 96–99.
  4. Marina Abramović (офіційний сайт). URL: http://www.marinaabramovic.com/bio.html
  5. Marina Abramović Institute (офіційний сайт). URL: https://mai.art/

К. І. Станіславська


Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Абрамович, Марина // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Абрамович, Марина (дата звернення: 27.04.2024).


Оприлюднено

Статус гасла: Оприлюднено
Оприлюднено:
27.12.2023

Важливо!

Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.

Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.

Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.

Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів


Міністерство оборони України Лого.png

Міністерство оборони України

МВС України Лого.jpg

Міністерство внутрішніх справ України

Генеральний штаб ЗСУ Лого.jpg

Генеральний штаб Збройних сил України

Державна прикордонна служба України Лого.jpg

Державна прикордонна служба України

Увага! Опитування читачів ВУЕ. Заповнити анкету ⟶