Гармонія (естетика)

Гармóнія (від грец. ἁρμονία — злагода, зв’язок, лад) — категорія естетики, що відображає сприйняття і розуміння світу як cпівмірного в частинах і цілому, внутрішньо впорядкованого й узгодженого, цілісного в розмаїтті, суголосного критеріям досконалості і краси.

Характеристика

Поняття гармонії здавна застосовували як музичну метафору для інтерпретації будь-якої системної організації — космосу, природи, суспільства, держави, особистості тощо — за аналогією з ладом у музиці. Позначає злагоджену єдність у розмаїтті; споріднене із поняттями пропорційності, міри, суголосності, консонансу. Оприявнює установку віднайти не просто високий рівень впорядкованості, але належної, найкращої впорядкованості, втілення краси, добра і блага, збігу естетичного й етичного.

В історії світової культури осмислене в різних аспектах: як музично-математичне улаштування космосу (напр., у піфагореїзмі, платонізмі); узгодженість внутрішнього і зовнішнього; стан досконалої врівноваженості й завершеності всіх потенцій; найдосконаліші просторово-кількісні співвідношення; нова єдність, утворена сполученням різних стихій, природ, сутностей; «золота середина»; узгодженість дій, думок і почуттів, ідеал внутрішнього стану мудреця та ін. Постулювалося існування деякої Вищої (Великої, Наперед заданої) Гармонії, досконалого Божественного порядку, особливої (вихідної чи найвищої) фази онто- і космогенезу.

Як наслідок, розрізняють математичне, естетичне, художнє, етичне, онтологічне тощо розуміння гармонії. Так, математичне — передусім співмірність частин і цілого, виражена у числових пропорціях. Естетичне сконцентроване на пізнанні прекрасного, якісного виявлення внутрішньої природи і міри речей. Художнє актуалізує принцип гармонії у мистецтві і передбачає не лише рівновагу, але й взаємопереходи трагічного і комічного, піднесеного і низького та ін.

Історична довідка

У філософії Стародавнього Сходу

Поняття гармонії вперше стало предметом розмислу на Стародавньому Сході. У Старому Завіті, текст якого був кодифікований близько 5 ст. до н. е., світ (івр. עולם — олáм) тяжіє до свого Творця, а зло виникає як опір цьому рухові.

Ведична традиція плекала розуміння буття як ліли (санскр. लीला) — розваги, гри, танку богів. У давньоіндійській філософії усе існуюче тлумачилось як прояви Світової душі; кордони між існуванням богів, людей, тварин і рослин вважалися мінливими та дисгармонійними; ліла розумілася і як духовне блаженство від трансцендентних діянь богів. У вченні буддизму осягнення нірвани несе не тільки звільнення від пут сансари, а й особливе буття вільного духу (близьке до умиротворення).

У давньокитайській філософії з 5–2 ст. до н. е. узгодженість світобудови, врівноваженість протилежностей, взаємне поєднання субстанцій фіксувала категорія хе. При її витлумаченні, як натурфілософському, так і антропологічному й етичному, філософи вдавалися до аналогії з музикою. Конфуціанство підкреслювало важливість суголосся у родині та державі, взаєминах між державами, між людиною й природою. Це суголосся потрактовано волею Неба, яка повідомляється через Сина Неба — імператора. У даосизмі гармонія є принципом, за яким всі протилежності досягають стану єдності й взаємозалежності; людина здатна досягти ідеалу за умови слідуванню принципу у-вей (недіяння).

В античній філософії

У давньогрецькій міфології ім’я Гармонія належало доньці Ареса й Афродіти, втілило мотив об’єднання ворогуючих стихій і елементів, подолання вічного протиборства між ними через любов і красу. Народжена в протилежностях Гармонія поставала в різних іпостасях: фізичній (стан всесвіту), етичній (моральність), політичній (мир між полісами).

У натурфілософських сюжетах походження світу, зокрема космогонічних міфах і наративах, поняття гармонії осмислене як єдність і оформленість цілого: космос (грец. Κόσμος) як упорядкований матеріальний Всесвіт протиставлено хаосу. Поняття гармонії втрачало тим свій первинний міфологічно-антропоморфний зміст і розумілося як принцип існування світу. Перше теоретично розроблене вчення про гармонію належить піфагорійцям. Гармонія у піфагореїзмі органічно пов’язана із поняттям числа й позначала внутрішній зв’язок речей і явищ у природі. Вчення про «гармонію небесних сфер», за яким рух світил довкола центрального світового вогню народжує прекрасну музику, включило у космологію елементи естетики. Геракліт Ефеський запропонував онтологічне розуміння гармонії, яка твориться не числами чи змішуванням частин, а є ознакою самої речі в її цілісності.

У класичній грецькій філософії естетизація гармонії поступилася етизації. За переконанням Сократа, знання одночасно є носієм добра, краса — доцільності (так, кошик для гною — прекрасний предмет, якщо функціонує за призначенням, а золотий щит — потворний, якщо не відповідає йому). Платон запропонував універсальне розуміння гармонії, придатне як для пояснення світобудови, так і морально-духовного життя людини: в усіх сферах гармонія пов’язана з мірою (все добре є прекрасним, а прекрасне — те, що співмірне). Платонівська гармонія — це співмірність частин і цілого, внутрішнього і зовнішнього, узгодженість думок і дій. У діалозі «Держава» назвав гармонією чесноту налаштованої на злагоду людини.

Аристотель у трактаті «Фізика» зблизив гармонію з поняттям порядку, а в «Нікомаховій етиці» — з поняттям золотої середини. Гармонія постала відбиттям урівноваженого, виповненого, а відтак — досконалого стану, оптимумом між «надлишком» і «нестачею». Аристотелеве розуміння гармонії викладено в його вченні про ентелехію.

Поняття гармонії зберігало значущість увесь період античної філософії. До нього зверталися епікурійці (Філодем із Гадари) і скептики (Секст Емпірик), стоїки (Марк Туллій Цицерон, Марк Аврелій) і неоплатоніки (Плотін). Воно стало важливим терміном музики і архітектури: так, Вітрувій у «Десяти книгах про архітектуру» розумів гармонію як співмірність, різновидами якої є пропорція і евритмія. Традиції екстраполяції онтологічного розуміння гармонії на музичне і навпаки зберігалися аж до Нового часу.

У середньовічній філософії

Категорія гармонії (переважно естетизована) присутня й у середньовічній картині світу, яка ґрунтується на Біблії. В релігійному світогляді саме естетичне розуміння гармонії стало найзапитанішим як образне втілення розбіжності між поцейбічним світом і потойбіччям, «відблиск» Божественного, істинного, вічного, досконалого у скороминущому, мінливому, нестійкому людському бутті.

За Григорієм Нисським, гармонія світу подібна до музичної і є доказом слави Божої. Псевдо-Діонісій Ареопагіт причиною гармонійності існуючого визнавав абсолютну Божественну красу. У спадщині Августина Аврелія міркування про гармонію пов’язані з осмисленням краси цілого світу. Боецій окреслив проблематику суб’єктивного сприйняття краси. Тома Аквінський твердив, що світ є Божественним творінням, але таємниця цілісності Божого задуму прихована в глибині тілесних речей; ми здатні лише почасти осягнути її через віру та розум.

У філософській думці Відродження та Нового часу

З епохи Відродження поняття гармонії ставало предметом міркувань і митців і науковців. Л. Б. Альберті називав гармонію законом не лише мистецтва, але й природи речей і життя людини. М. Фічіно визначав красу як гармонію, яку не можна звести до пропорцій, оскільки їй притаманна жива, невловима грація. Дж. Піко делла Мірандола розумів гармонію як єдність мікро- і макрокосмосу. Міркування про гармонію в дусі пантеїзму зустрічають у Дж. Бруно та Й. Кеплера; останній відродив піфагорійське вчення про гармонію сфер, доповнивши його астрономічними спостереженнями, називав закони руху планет виявленням Божественної гармонії.

Осібне місце в ієрархії філософських понять відвів концепту «гармонія» Г. В. Ляйбніц. З його ім’ям пов’язане вчення про наперед визначену гармонію і характеристика актуального світу як «найкращого з усіх можливих». Ляйбніц визначав гармонію як принцип існування монад, їхнього взаємозв’язку та узгодженості; вбачав у протиборстві добра і зла, краси й потворності, насолоди і страждань саме ту цілісність розмаїття, яке робить світ доцільним і досконало улаштованим. Для мислителя гармонія універсальна й закономірна — притаманна органічному і неорганічному, фізичному і духовному, зв’язкам і відносинам.

У культурі Просвітництва акцент було перенесено з царин космології й метафізики на гармонійний розвиток людини. Е. Е. К. Шефтсбері трактував сутність моральності як гармонійність індивідуальних і суспільних схильностей, а вищим ідеалом визнавав досконалу естетичну гармонію життя. Й. В. Гете називав природу великим організмом, в якому владарює гармонія сили і кордонів, свободи і міри, а ідеалом виховання визнавав зрощення гармонійного та вільного людства. Ф. Шиллер розрізняв поряд із вічною красою ідеї ще й красу в досвіді, ідеал якої полягає в гармонії чуттєвої залежності і моральної свободи.

І. Кант в основу естетичного смаку поклав почуття гармонії як злагодженості між розсудком і чуттєвістю. Г. В. Ф. Гегель розглядав її у системі споріднених естетичних понять: правильності, симетрії, закономірності й трактував як певний тип міри. На його думку, гармонія містить три складові — внутрішню єдність, цілісність і узгодженість (але її існування передбачає і дисгармонію).

Ф. Ніцше увів дихотомію двох первенів культури, котрі означив іменами давньогрецьких богів Аполлона і Діоніса: аполлонічному началу (порядок, пластичні мистецтва, поезія) протиставив діонісійське (хаос, стихійність, ірраціональність, екстатична музика і танець). Вважав, що в античній культурі обидва первені гармонізувалися в трагедії, проте у новоєвропейському мистецтві спостерігається домінація аполлонічного й тяжіння до дисонансу (див. Аполлонічне і діонісійське).

Г. С. Сковорода осмислював внутрішню душевну гармонію особистості.

У філософії 20-21 століть

Антропологічний поворот модерної філософії обумовив осмислення гармонії не як метафізичної категорії, а найперше як способу ставлення людини до світу та його екзистенційного переживання та внутрішньої цілісності особистості.

Концепт «гармонія особистості» впроваджено у філософії та психології 20 ст. для позначення оптимальної конфігурації особистості та її способу життя як самоактуалізації (А. Маслоу, К. Роджерс, В. Франкл та ін.). Б. Рассел в «Освіті і соціальному ладі» (1932) стверджував, що задоволення від життя потребує двох видів гармонії: внутрішньої гармонії інтелекту, емоцій і волі та зовнішньої гармонії з волею інших. Дж. Дьюї («Мистецтво як досвід»; 1934) доводив, що цю категорію можна застосувати тільки для характеристики людського досвіду. Е. Кассірер («Есе про людину»; 1945) називав естетичну гармонію результатом динамічної рівноваги полярних сил, яка характеризує не дійсність, а результат художнього досвіду митця. Ш. Лало вважав «гармонію» стрижневою категорією естетики та виділяв три її різновиди — досягнуту, відшукувану та втрачену (досягнутій відповідає прекрасне, грандіозне і витончене; відшукуваній — піднесене, трагічне і драматичне, втраченій — дотепність, комічне і гумор). А. Н. Вайтхед розглядав красу як єдність гармонії і дисгармонії. Т. Адорно («Теорія естетики»; 1970) стверджував, що принцип гармонії діє навіть там, де мистецтво беззастережно кориться диктатові натхнення.

Мали місце і критичні підходи: так, Б. Кроче вважав цю категорію (разом із ін. категоріями естетики) псевдопоняттям, позбавленим філософського змісту; Т. Манро (1897–1974; США) в річищі натуралістичної естетики наголошував на її надмірній абстрактності.

В естетиці Постмодерну гармонію осмислюють у зв’язку із плюральністю та нестабільністю як дещо, що з’являється і зникає. В. Вельш (нар. 1946; Німеччина) наголошує на тому, що без множинності не існує єдності. Нормою стає краса дисонансів, тому гармонія мислиться як дисгармонічна, а лад поєднує хаос і космос у хаосмос, що можна помітити у реконструкції Ж. Дерріда, при осмисленні спокуси у Ж. Бодріяра чи відкритого твору в У. Еко.

Значення

У найзагальнішому розумінні категорія гармонії позначає оптимальну відповідність розмаїтого й часткового — цілому, органічну внутрішню співмірність, що тяжіє до досконалості. Виступає якісною характеристикою естетичного ідеалу, критерієм естетичної оцінки. Може вказувати на недосяжну досконалість або досяжний ідеал (в мистецтві).

Категорія активно використовується не лише в естетиці, етиці, онтології і соціальній філософії, але й у психології (гармонія особистості, гармонія міжособистісних стосунків).

Цитати

«Гармонія є співзвучність, співзвучність є згода, а згода між непогодженими началами, поки вони розділені, неможлива. Розділене і непогоджене не можна зробити гармонійним».

 Адорно Т. Теорія естетики / Пер. з нім. П. Таращука. Київ : Основи, 2002. С. 215.


«Якщо нині немає гармонії, це тому, що гармонія колись була фальшива»

 Платон. Бенкет / Пер. з давньогрец. У. Головач // Дух і літера. 2002. № 9–10. С. 382.


Додатково

  • В архаїчній Греції слово «гармонія» початково означало мідні скоби, якими зшивали дошки кораблів (саме в такому сенсі його використовував Гомер, 8 ст. до н. е.).
  • Вчений-бактеріолог і філософ науки Л. Флєк (1896–1961; Україна, Ізраїль) стверджував, що жоден науковий факт неможливо урозуміти поза мисленнєвим колективом, котрий його витворив, і мисленнєвим стилем, в межах якого знання розвивалося, тому ввів поняття «внутрішня гармонія мисленнєвого стилю», або «гармонія ілюзії» («Як постає та розвивається науковий факт. Вступ до вчення про мисленнєвий стиль і мисленнєвий колектив»; 1935).

Література

  1. Whitehead A. Adventures of Ideas. Harmondsworth : Penguin, 1942. 350 p.
  2. Шестаков В. П. Гармония как эстетическая категория. Учение о гармонии в истории эстетической мысли. Москва : Наука, 1973. 256 с.
  3. Адорно Т. Теорія естетики / Пер. з нім. П. Таращука. Київ : Основи, 2002. 518 с.
  4. Гомілко О. Музика: гармонія сфер чи інструмент культури? // Докса. 2010. Вип. 15. С. 276–285.
  5. Бальчиндоржиева О. Б. Социальная гармония в китайской философии // Вестник Томского государственного университета. 2015. № 391. С. 58–63.
  6. Абрамович С. Аксіологія Біблії. Нариси. Київ : Видавничий дім Дмитра Бураго, 2018. 121 с.
  7. Лало Ш. Введение в эстетику / Пер. с фр. С. Гелфгата. Москва : Рипол-классик, 2018. 456 с.

Автор ВУЕ

Ю. Д. Доброносова


Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Доброносова Ю. Д. Гармонія (естетика) // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Гармонія (естетика) (дата звернення: 2.05.2024).


Оприлюднено

Статус гасла: Оприлюднено
Оприлюднено:
17.08.2020

Важливо!

Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.

Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.

Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.

Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів


Міністерство оборони України Лого.png

Міністерство оборони України

МВС України Лого.jpg

Міністерство внутрішніх справ України

Генеральний штаб ЗСУ Лого.jpg

Генеральний штаб Збройних сил України

Державна прикордонна служба України Лого.jpg

Державна прикордонна служба України


Увага! Опитування читачів ВУЕ. Заповнити анкету ⟶