Самоактуалізація

Top-photo.jpg

Са́моактуалізáція — процес розгортання особистісного й екзистенціального потенціалу індивіда, якнайповнішого вияву автентичності; мотиваційний чинник саморозвитку й самовдосконалення особистості.

Характеристика

Самоактуалізація — базовий процес саморозвитку особистості, пов’язаний зі здійсненням нею сенсу свого життя, рухом до самовираження, а не пристосування. У ній оприявнюється прагнення людини до втілення своїх потенційних можливостей, здібностей, талантів; вона включає самоосягнення, самопізнання, самотворення і самоперевершення.

А. Маслоу означував самоактуалізацію як найвищу потребу і мотивацію в ієрархії потреб, без якої втрачають значення всі попередні, й яка пов’язана із переходом від базових життєвих потреб до екзистенціальних. Вказував на те, що самоактуалізація вимагає відваги й вірності сенсобуттєвим цінностям, а тому люди з різних причин можуть і відмовитися від неї.

Принцип самоактуалізації орієнтує на розуміння того, що призначенням кожної людини є «народити» своє буття, відбутися (а не залишитися «нереалізованою можливістю»).

У процесі самоактуалізації відбувається динамічна самоідентифікація, світо- і самоусвідомлення, що вимагає від особи мобілізації сил і здібностей, зміни пріоритетів і переосмислення цінностей. Для самоактуалізованих осіб, за висновком психологів, характерне ефективне сприйняття реальності та позитивне прийняття себе й інших людей, природність поведінки, готовність до служіння, вміння відрізняти засіб від мети, креативність, воля і активність. Водночас їм притаманні відстороненість, потреба в усамітненні, автономність, незалежність від середовища, свіжий погляд на речі, опір культурним впливам.

В історії ідей

Підґрунтям ідеї самоактуалізації стало осмислення специфіки людського буття у німецьких романтиків (див. Романтизм), С. К'єркегора, Ф. Ніцше, представників антропології філософської, екзистенціалізму і феноменології.

Від середини 20 ст. поняття самоактуалізації стало одним із ключових у психології гуманістичній. Основоположними у становленні його розуміння є праці К. Роджерса, А. Маслоу, В. Франкла. Цінні висновки щодо окремих її аспектів присутні у А. Адлера, Е. Еріксона, Е. Фромма, К. Горні. Завдяки осмисленню самоактуалізації, гуманістична психологія не тільки стала новим етапом у розвитку психотерапії, а й значно вплинула на культуру 2-ї пол. 20 ст.

Ідея самоактуалізації уґрунтована на новому розумінні гуманістичною психологією психічного здоров’я особи. А. Маслоу в працях «До психології буття» (англ. «Toward a Psychology of Being», 1962) і «Далекі межі людської психіки» (англ. «The Farther Reaches of Human Nature», 1971) запропонував новий погляд на природу людини, основою якої є здорове динамічне ядро, що уможливлює самоактуалізацію або «нове народження» індивіда; вважав агресивність, жорстокість, схильність до руйнації набутими, а не вродженими рисами. А в роботі «Мотивація й особистість» (англ. «Motivation and Personality», 1954) описав самоактуалізованих осіб (англ. self–actualizing persons). Серед притаманних їм рис виділив: автентичність і автономію, здатність яснішого бачення життєвих реалій та передбачати майбутнє, позитивне ставлення до себе, Інших і людської природи, спонтанність поведінки, «рівновага духу» і бажання самоти, орієнтація на буттєві цінності, пов’язані з прагненням найповнішого розвитку і реалізації здібностей, почуття солідарності й гумору. Вказував на спорідненість ідеї самоактуалізації із ідею автентичного існування в екзистенціалізмі, але відкидав ідею Самості як проекту Ж.-П. Сартра.

К. Роджерс у праці «Консультування і психотерапія» (англ. «Counseling and Psychotherapy: Newer Concepts in Practice», 1942) називав потяг до актуалізації (як вродженого прагнення реалізувати свої здібності) основою людської поведінки. Початком самоактуалізації вважав усунення невідповідності між автентичною Я-концепцією (Самістю) та ідеалізованим уявленням людини про себе. Описував самоактуалізовану людину як автономну, повноцінно функціонуючу особу, якій притаманні відкритість до власних переживань, прагнення насичено проживати кожен момент, довіра до себе і своєї тілесності, позитивне ставлення до Інших і творчий підхід до справ.

Ґ. В. Олпорт (1897–1967; США) розглядав процес самоактуалізації як прояв автентичного існування особи, суттю якого є прагнення до самовтілення. Ядром особистості вважав «Я», а глибинне спрямування людини до реалізації свого потенціалу пов’язував із особистісно-значущими цінностями і виборами.

В. Франкл у праці «Людина у пошуках справжнього сенсу» (англ. «Man’s Search for Meаning», 1946) пов’язував самоактуалізацію зі здійсненням людиною сенсу свого життя. Визначальними у ній вважав свободу вибору, почуття відповідальності, свідомий контроль за життям, подолання тривоги за себе, самотрансцендентність, тобто вихід людського «Я» за власні межі.

Змістовно близькими до ідеї самоактуалізації є ідеї індивідуації К. Г. Юнга, вільного самотворення Ж.-П. Сартра, повного народження Е. Фромма, трансперсональних мотивів Ф. Лерша (1898–1972; Німеччина).

Вчений-психолог українського походження Р. Трач (нар. 1927; Україна, США) об’єднав висновки гуманістичної психології щодо самоактуалізації з ідеями В. Дільтея, К. Ясперса і Ф. Лерша та означив таке широке дослідницьке річище як людинознавчу психологію. Ідея самоактуалізації близька до життєвого принципу розвитку «само-собою-наповнення», запропонованого В. Стусом.

Значення

Ідея самоактуалізації, виплекана в лоні гуманістичної психології, на відміну від класичного психоаналізу та біхевіоризму наголошувала на бажаності людської свободи та особистісній самореалізації.

Традиція вживання термінів «самоактуалізація» та «самореалізація» як синонімів домінувала у 20 ст. На поч. 21 ст. у філософії, психології та педагогіці зміст цих понять розрізняють. Якщо самореалізацію пов’язують радше із формами практичної діяльності індивіда, соціальними впливами і способами самоствердження, то самоактуалізацію — із проявом внутрішнього потенціалу особистості та пошуком нею способу автентичного існування. Самоактуалізацію розглядають як тенденцію і рух до самовираження, а не мету чи результат розвитку.

Додатково

А. Маслоу розрізняв два типи самоактуалізованих осіб. Перші — мають невеликий досвід пікових переживань, прагматично орієнтовані, спрямовані на пізнання і дослідження, тому здатні діяти на випередження і продукувати нові форми співпраці у різних сферах суспільного життя. Другі — відкривають нові обрії розвитку культури і самопізнання, орієнтовані на творчість і експериментальний антропологічний досвід, в їхньому житті важливу роль відіграють пікові переживання, й саме вони відкривають те, що самоактуалізація не є безболісною.

Джерела

  • Роджерс К. Взгляд на психотерапію. Становление человека / Пер. с англ. М. М. Исениной. Москва : Прогресс, 1994. 480 с.
  • Маслоу А. Дальние пределы человеческой психики / Пер. с англ. А. М. Татлыбаевой. Санкт-Петербург : Евразия, 1999. 432 с.
  • Маслоу А. Мотивация и личность / Пер. с англ. А. М. Татлыбаевой. Санкт-Петербург : Евразия, 1999. 478 с.

Література

  1. Свобода: сучасні виміри та альтернативи. Київ : Український Центр духовної культури, 2004. 486 с.
  2. Самчук Р. Концепція «самоактуалізації» Абрахама Маслоу як шлях досягнення особистісної ідентичності // Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Сер.: «Культурологія». 2011. Вип. 8. С. 134–140.
  3. Лерш Ф. Структура особи / Пер. з нім. І. Іващенка, О. Семотюка і П. Таращука. Київ : Пульсари, 2014. 560 с.
  4. Франкл В. Людина в пошуках справжнього сенсу. Психолог у концтаборі / Пер. з англ. О. Замойської. Харків : Клуб сімейного дозвілля, 2016. 160 с.
  5. Доброносова Ю. Д. Особливості сучасного медіакомунікаційного контексту самоактуалізації особистості // Вісник Львівського університету. Сер.: «Філософсько-політологічні студії». 2018. Вип. 18. С. 85–91.
  6. Трач Р. Людинознавча психологія. Київ : Пульсари, 2019. 188 с.

Автор ВУЕ

Ю. Д. Доброносова


Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Доброносова Ю. Д. Самоактуалізація // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Самоактуалізація (дата звернення: 3.05.2024).


Оприлюднено

Статус гасла: Оприлюднено
Оприлюднено:
21.11.2020

Важливо!

Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.

Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.

Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.

Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів


Міністерство оборони України Лого.png

Міністерство оборони України

МВС України Лого.jpg

Міністерство внутрішніх справ України

Генеральний штаб ЗСУ Лого.jpg

Генеральний штаб Збройних сил України

Державна прикордонна служба України Лого.jpg

Державна прикордонна служба України

Увага! Опитування читачів ВУЕ. Заповнити анкету ⟶