Григорій Нисський

Святий Григорій Нисський. Мозаїка Софійського собору в Києві, 11 ст.

Григо́рій Ни́сський [Григорій Нісський (Ниський, Ніський), Григорій з Нисси; грец. Γρηγόριος Νύσσης (Νυσσηνός); лат. Gregorius Nyssenus; близько 335/340, ймовірно м. Кесарія Каппадокійська, тепер м. Кайсері, Туреччина, за іншою версією поблизу м. Ніксар, тепер Туреччина — близько 394, м. Нисса, ймовірно тепер м-ко Хармандалі, регіон Центральна Анатолія, Туреччина] — церковний діяч, християнський богослов, екзегет, філософ-містик, один із трьох Отців-каппадокійців, святий. Молодший брат Василія Великого.

Життєпис

Народився в заможній християнській сім’ї вчителя риторики. З-поміж восьми або дев’яти дітей (дійшли суперечливі відомості) четверо братів — Василій, Григорій, Навратій і Петро (відомий як Петро Севастійський) та сестра Макрина обрали шлях служіння церкві.

Початкову освіту Григорій отримав удома. Продовжив вивчати філософію і мистецтво красномовства у м. Кесарії під духовною опікою старшого брата Василія. Згодом і сам став викладати класичну літературу, філософію і риторику.

Вступив у клір, виконував обов’язки читця. Близько 360 почав проповідувати власні богословські міркування з християнського віровчення. Під впливом Василія став ченцем його монастиря в Понті.

372 висвячений на єпископа Нисси (після розподілу 371 Каппадокії на дві провінції було створено кілька церковних єпархій, зокрема в м. Ниссі). За свідченням Григорія Богослова, хіротонію здійснив Василій. На єпископській кафедрі став активно впроваджувати рішення Нікейського собору 325, що викликало спротив опозиційно налаштованих аріан (див. Аріанство). У 375 єп. Григорія підступно звинуватили у розтраті церковного майна й ін. порушеннях, 376 був позбавлений церковної влади та вимушений рятуватися з міста. Лише 378 після смерті проаріанського імператора Валента Григорій на запрошення містян зміг повернутися до м. Нисси.

Продовжив свою діяльність уже як церковний політик, оратор, богослов, проповідник і непримиримий апологет християнства від аріанської єресі. Узяв діяльну участь у Антіохійському (379) і Першому Константинопольському (381) соборах. На останньому виголосив свою знану догматичну промову «Про Божество проти Евагрія». За ініціативою Григорія Нисського собор доповнив Нікейський Символ віри.

Виконував місію у Палестині та Аравії, здійснив паломництво в м. Єрусалим. Після собору ще кілька разів відвідував м. Константинополь. Зажив у столиці слави богослова й проповідника. Про останні роки життя відомостей бракує, точна дата смерті невідома.

Праці й погляди

Численну богословську спадщину діяча становлять щонайменше 31 трактат, 29 проповідей, 26 (за ін. даними 33) листів, а також біблійні коментарі, аскетичні твори, поеми. Тематично їх розподіляють за напрямами:

  • догматично-полемічні, що втілили прагнення систематизувати християнське віровчення або захистити Нікейське сповідання від опозиційних релігійних течій, які не поділяли канонічної точки зору, як-от аріанства, аполлінаризму і македоніанства: «Проти Евномія», «Проти Аполлінарія», «Велике повчальне слово» тощо. Трактати стосувалися переважно питань христології й богословського вчення про триєдність Бога (див. Трійця) — обґрунтуванню Божественності Сина і Святого Духа, роз’ясненню Символу віри. Трактат «Велике повчальне слово» у 40 розділах (ймовірно 383–384) вважають третьою (після праць Іринея Ліонського та Орігена) великою працею систематично-богословського характеру в історії християнства; його структура суголосна порядку догматів у Символі віри.
  • Екзегетичні трактати й гомілії: «Тлумачення на Шестоднів», а також тлумачення на книгу Екклезіаста і «Пісню Пісень»; «Про устрій людини»; «Життя Мойсея»; «Про Господню молитву»; «Про блаженства» (поціновані, зокрема, як взірець використання алегоричного методу в герменевтиці).
  • Агіографічні твори: «Житіє святої Макрини», «Житіє святого Григорія Чудотворця», «До брата Василія», «Житіє святого Єфрема» та ін.
  • Проповіді й виступи на урочистих заходах, щоденних богослужіннях і відправах.
  • Послання, частина з яких, як уважають історики церкви, належать Василію Великому, Петру Севастійському та ін. богословам. Авторське редагування дозволяє розглядати послання як самостійні оригінальні твори, позначені глибиною й оригінальністю богословського мислення. Поряд із епістолярною спадщиною Василія Великого такі послання містять чималу кількість біографічних свідчень.

Як палкий прихильник учення Платона, а також послідовник богословських ідей Орігена та Філона Александрійського, Григорій не лише спирався на них, а й всіляко популяризував їхні погляди. Творче наслідування ставало основою глибшого й оригінального тлумачення засадничих віроповчальних питань (часом внесок богослова називають «християнським поворотом у неоплатонізмі»). Особливий красномовний стиль, яким послуговувався Григорій, був близьким до платонівських діалогів. Вплив філософських напрацювань Філона та Орігена простежують, зокрема, в ученні про апокатастазис, есхатології та екзегетиці. Оригінальне тлумачення Григорієм Нисським ідеї апокатастазису було настільки незвичним, що згодом (543) його засуджено церквою. Натомість інші праці є запитаними християнськими богословами дотепер.

У 20 ст. спадщина Григорія Нисського привернула увагу теологів, натхненних ідеями персоналізму та екзистенціалізму. Найактивніше увійшло в обіг запроваджене Григорієм поняття «епектазис» (грец. ἐπέκτασις) як нескінченне наближення до мети, вічне прагнення особистості до екстазу та пізнання істини й добра. Актуалізовані теорія богословської мови, розвинута у дискусії з Евномієм, містико-апофатичні ідеї та ін.

Визнання

В історію християнської думки увійшов як один із трьох авторитетних каппадокійських Отців церкви — поряд із братом Василієм Великим та Григорієм Богословом. Залишив по собі цілісну систему богослов'я, визнану взірцем ортодоксії (за винятком вчення про апокатастазис).

Вшанований як святий у православ’ї, католицизмі, спільнотами англікан і лютеран тощо. Пам’ять Григорія Нисського за Римським мартирологом вшановують 9 березня. У Православній церкві України відзначають день святителя Григорія Нисського — 10 січня.

Цитата

«Оскільки людська природа в розпізнанні добра обманом була введена в оману, тому наша свобідна воля почала схилятися до протилежного. Людське життя переповнилося усяким злом, тому що смерть тисячами шляхів ввійшла в нашу природу: усякий вид гріха стає немов би дорогою смерти, що провадить до нас. То ж перебуваючи під владою такого свавілля, немов би під якимось катами, або ворогами, через підступи пристрастей ми стали рабами смерти: тому добре молимось, щоб прийшло до нас царство Боже. Бо неможливо й інакше скинути з себе злу владу тління, доки знову не запанує над нами животворяща сила».

 Цит. за: Тлумачення Господньої молитви словами святих Отців / Пер. з рос. о. Аліпій (Федун). Львів : Свічадо, 2021. С. 42–43.


Праці

  • Patrologia Graeca : in 161 vol. Paris : J. P. Migne's Imprimerie Catholique, 1857–1866. Vol. 44–46.
  • У к р. п е р е к л. — Життя Мойсея / Пер. з давньогрец. Д. Коваль. Львів : Свічадо, 2001. 113 с.
  • Про блаженства. Велике настановче слово / Пер. з рос. С. Матіяш. Львів : Свічадо, 2012. 144 с.
  • Тлумачення Господньої молитви словами святих Отців / Пер. з рос. о. Аліпій (Федун). Львів : Свічадо, 2021. 136 с.

Література

  1. Völker W. Gregorio di Nissa: filosofo e mostico. Milano : «Centro di Ricerche di Metafisica» e Vita e Pensiero, 1993. 480 p.
  2. Balthasar H. U. von. Presence and Thought: Essay on the Religious Philosophy of Gregory of Nyssa, A Communio Book. San Francisco : Ignatius Press, 1995. 194 p.
  3. Desalvo C. L’“Oltre” nel presente: La filisofia dell’uomo in Gregorio di Nissa. Milano : «Centro di Ricerche di Metafisica» e Vita e Pensiero, 1996. 332 p.
  4. Meredith А. Gregory of Nyssa. The Early Church Fathers. London : Routledge, 1999. 180 p.
  5. Ludlow М. Gregory of Nyssa: Ancient and (Post)Modern. Oxford; New York : Oxford University Press, 2013. 336 p.
  6. Карфикова Л. Святитель Григорий Нисский. Бесконечность Бога и бесконечный путь к Нему человека / Пер. с чешск. И. Бей. Киев : Дух і Літера, 2012. 330 с.
  7. Хром’як М. В. Святоотцівска традиція тлумачення новозавітнього наративу про Преображення Христа: внесок Григорія Ніського // Практична філософія. 2017. № 3. С. 103–109.
  8. Завідняк Б. Т. Релігійна філософія від становлення до сучасності. Львів : Місіонер, 2021. С. 157–159.

Автор ВУЕ

С. І. Присухін


Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Присухін С. І. Григорій Нисський // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Григорій Нисський (дата звернення: 9.05.2024).


Оприлюднено

Статус гасла: Оприлюднено
Оприлюднено:
07.02.2024

Важливо!

Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.

Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.

Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.

Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів


Міністерство оборони України Лого.png

Міністерство оборони України

МВС України Лого.jpg

Міністерство внутрішніх справ України

Генеральний штаб ЗСУ Лого.jpg

Генеральний штаб Збройних сил України

Державна прикордонна служба України Лого.jpg

Державна прикордонна служба України

Увага! Опитування читачів ВУЕ. Заповнити анкету ⟶