Апокатастазис

Апока́тастазис (апокатастасис; грец. ἀπο-κατάστᾰσις — «відновлення», «повернення») — у найширшому розумінні — відновлення у початковому досконалому стані.

1) В античній міфології та філософській думці — повернення до первісного стану: або внаслідок циклічного руху (напр., зміни фаз Місяця, чергування дня й ночі, сезонів року), або як відновлення передуючого стану спокою, чи досконалості, гармонії (епікуреїзм, піфагореїзм).

2) У християнській теології — вчення про всезагальне спасіння живих істот (людей та грішних ангелів), офіційно не визнане Церквою.

Біблійні смисли терміну

Авторство терміну приписують Юстину Філософу: «Якщо Ной віддав у рабство двом своїм синам потомство третього сина, то тепер Христос прийшов для відновлення (εἰς ἀποκατάστασιν) як вільних дітей, так і їхніх рабів» («Діалог з Трифоном Юдеєм», 2 ст.).

Давньогрецьке дієслово «ἀποκαθίστημι» («відновити») означало в біблійній свідомості повернення до райського стану, який є точкою відліку буття. Час у Біблії не є абсолютним — він був створений як атрибут фізичного світу, і триватиме доти, допоки Бог лишається трансцендентним.

Стомленість від безкінечних природних циклів недосконалого світу фіксується у старозавітній Книзі Проповідника (Еклезіаста): тут зачарованість «тілесним» потрактовано як חלומות רוח — «ловлення примари», хоча й привабливість посмертного буття сумнівна (שאול — шеóл). Уже в Септуагінті, яка вперше вивела Біблію за межі єврейського духовного світу, виникає потреба в узгодженні біблійних уявлень з елліністичними; зокрема з тезою Платона, що справжнє життя розпочинається по смерті. Але й земне життя вимагає виміру.

У Новому Завіті гебрайське עולם (олáм — світ як рух творіння до Бога) було перекладено грецьким αιών («ера», «вік<и>») для позначення примарності часу. Однак і вічність для людини незбагненна (Екл. 3:11), тим більше — Друге пришестя та Страшний суд. Малозрозумілою була необхідність руху не вперед, а «назад», усвідомлення того, що поступ та еволюція зумовлені бунтом проти Бога, первородним гріхом.

Концепція апокатастазису народжується в атмосфері очікування засудження за гріхи на вічні пекельні муки у контексті різних еклектичних уявлень. Поширеною тоді була й думка про пекло як про шлях до спасіння (1 Пет. 3: 18-19); подібне стверджували й гностики (див. Гностицизм) Василід і Марк.

Базові ідеї

Смисл апокатастазису — у поверненні світу до початкового стану гармонії, припинення бунту творіння проти Творця і зворотній рух до Нього. За цим поглядом, пекло існує для тимчасового очищення від гріхів, а не для нескінченної муки.

Вчення апокатастазису закладало нове розуміння часу. Об’явлення Месії засвідчило, що наближується мить, коли «часу вже не буде» (Об. 10:6), й, за обіцянкою Христа, закінчиться влада зла: «Князь світу цього буде вигнаний звідси тепер. І, як буду піднесений з землі, то до Себе Я всіх притягну» (Ів. 12:31-32). Вчення про відновлювальне з’єднання з Богом усякого творіння імпліцитно формується в лоні Євангелій (Мв. 18:14; Мк. 9:49; Ін 1:9, 3:17) та апостольських послань (Рим. 5:18, 11:32; 1 Кор. 15:28; 2 Кор. 4:19; Еф. 1-10; Кол. 1:19-20; 1Тим. 2:3-4, 4:10; Євр. 2:9, 11:15).

Слово «апокатастазис» було уживане апологетами у значенні: відновлення у Христі й вільних, і рабів (Юстин Філософ); відновлення любові (Климент I); відновлення церкви після гонінь (Ігнатій Богоносець); відновлення у Христі людської душі після смерті, або т. з. «очолювання» (грец. Îνακεφαλαίωσις; Іриней Ліонський); відновлення в людині первісного образу лагідності (Феофіл Антіохійський).

Вперше у вигляді цілісного вчення виклав Климент Александрійський (3 ст.), котрий визнавав передіснування душ в Царстві Бога до тілесного зачаття та реінкарнацію як кару за гріхи попередніх тілесних народжень; припускав, що посмертні пекельні муки не вічні, а є лише очищенням (пор. пізніше вчення про чистилище), а покаятися можуть усі грішники й навіть сам сатана зі своїм воїнством, оскільки і вони мають свобідну волю.

Остаточного вигляду концепція набула в учня Климента Орігена (3 ст.). Ранньо-християнська Церква визнала його найбільшою помилкою (після вчення про передіснування душ) погляд, згідно з яким свобода волі — невід'ємна властивість диявола і його демонів. В онтології Орігена немає місця злу: воно виникає через зловживання особистою свободою, а позаяк єдине справжнє буття — це буття в Бозі, Отцеві свободи, тому й на злих чекає покаяння й очищення. Це породжувало ілюзію, що всі злочини проти Бога будуть прощені.

Коли ідея загального спасіння набула небажаного поширення, позиція Орігена була засуджена на 5-му Вселенському соборі (553). Відтоді вчення про загальне спасіння офіційно не визнається Католицькою і Православними церквами. Утім, деякі авторитетні православні й католицькі богослови (Григорій Нисський, Іван Дамаскин, Іоанн Скот Еріугена та ін.) визнавали апокатастазис.

Розбіжність думок наявна і в протестантизмі. Ж. Кальвін, котрий ґрунтувався на вченні Августина (Бог сам призначає людину до спасіння або загибелі), не визнав апокатастазису. Це вчення початково зацікавило М. Лютера, який помилково вважав, що воно властиве православ’ю, але в Аугсбурзькому віросповіданні вже засуджено тих, хто визнавав цю доктрину (анабаптисти, чеські брати, социніани тощо).

У 19–20 ст. вчення про загальне спасіння було адаптовано універсалістами у православ’ї та деяких протестантських конфесіях, зокрема й тих, що визнають Аугсбурзьке віросповідання.

Значення

Вчення про апокатастаpис актуальне в атмосфері дискусій про чистилище та реінкарнацію; заторкує низку важливих богословсько-філософських проблем: тимчасовість і вічність, добро та зло, теодицея, свобода волі, сотеріологія. Попри дискусійність, концепція вселенського відновлення є виразом онтологічного оптимізму християнства.

Література

  1. Башкиров В., прот. Учение об апокатастасисе до его осуждения на Вселенских Соборах // Богословские труды. 2003. № 38. С. 248–260.
  2. Серегин А. В. Апокатастасис и традиционная эсхатология у Оригена // Вестник древней истории. 2003. № 3. С. 170–193.
  3. Бультман Р. История и эсхатология. Присутствие вечности / Пер. с англ. А. Руткевич. Москва : Канон+, 2012. 208 с.
  4. Сацик І. Генеза терміну «апокатастасіс» у ранньохристиянській традиції до часів Орігена // Волинський Благовісник. 2013. № 1. С. 51–63.
  5. Ramelli I. L. E. The Christian Doctrine of Apokatastasis. A Critical Assessment from the New Testament to Eriugena. Leiden; Boston : Brill, 2013. 890 р.
  6. Антоненко В. В. Интерпретация учения об апокатастасисе протоиерея Сергия Булгакова: историография вопроса // Манускрипт. 2018. №12-2 (98). С. 279–282.

Автор ВУЕ

С. Д. Абрамович


Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Абрамович С. Д. Апокатастазис // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Апокатастазис (дата звернення: 27.04.2024).


Оприлюднено

Статус гасла: Оприлюднено
Оприлюднено:
26.05.2020

Важливо!

Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.

Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.

Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.

Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів


Міністерство оборони України Лого.png

Міністерство оборони України

МВС України Лого.jpg

Міністерство внутрішніх справ України

Генеральний штаб ЗСУ Лого.jpg

Генеральний штаб Збройних сил України

Державна прикордонна служба України Лого.jpg

Державна прикордонна служба України

Увага! Опитування читачів ВУЕ. Заповнити анкету ⟶