Анабаптизм

Анабапти́зм (від грец. ἀναβαπτίζω — знову занурювати, тобто наново хрестити, перехрещувати) — протестантський рух (див. Протестантизм), започаткований у 1520‒1540-х, учасники якого не визнавали хрещення немовлят і свідомо перехрещувалися на знак вільного особистого вибору віросповідання.

Історична довідка

Бальтазар Губмаєр, один із лідерів анабаптизму

Анабаптизм був одним із найрадикальніших рухів Реформації, який ширився головно серед селянсько-плебейських верств. Виник одночасно у Швейцарії й Німеччині; важливими центрами в Європі були Моравія, Чехія, Угорщина. Термін «анабаптизм» не є самоназвою руху, оскільки хрещення у зрілому віці вважалося «вперше-істинним», а не повторним; віряни називали себе «братами і сестрами» (в дусі ранньохристиянських громад), «братськими союзами» або «хрещенцями». У. Цвінглі називав членів цієї спільноти «перехрещенцями». Духовними лідерами й провідниками руху були: К. Гребель, Ф. Манц у Швейцарії; М. Гофман, Іоанн Лейденський, С. Менно у Нідерландах; Г. Гут, Т. Мюнцер, Б. Губмаєр у Німеччині; Я. Гуттер в Австрії та Моравії.

Прибічники руху постійно піддавалися жорстоким переслідуванням і вигнанню. Рішенням німецького рейхстагу (1529) належність до анабаптистів каралася смертною карою, внаслідок чого значна частина вірян емігрувала в Англію й Данію.

Анабаптизм не мав чітко виробленого сповідання віри та єдиного координаційного й керівного центру, ширився як сукупність незалежних різнорідних спільнот і груп (від поміркованих до революційних). Представники революційного крила анабаптизму приєдналися до Селянської війни в Німеччині (1525), згодом до Мюнстерської комуни (1534‒1535), після поразки — втекли у Центральну і Східну Європу, де частково злилися з гуттерітами і богемськими братами.

Ідейні засади

Ідеї анабаптистів викладені у «Шляйтгеймському віросповіданні» (1527), пізніше дебатувалися на Аугсбурзькому з’їзді (відомий як «Синод мучеників», 1527). Анабаптисти обстоювали право людини вільно самовизначатися серед християнських церков і тлумачити Біблію; відкидали насильницьке навернення. Учасники руху, охрещені в дитинстві як католики, вдавалися до повторного хрещення дорослих, засвідчували тим акт свідомого вибору християнського віросповідання. Вірили в Святий Дух, що діє в людині, керуючи її життям, у близьке Друге пришестя і тисячолітнє Царство Христа. Відкидали церковну ієрархію, вважаючи Церкву вільною асоціацією християн і громадою святих, закликали до відокремлення церкви від держави.

Анабаптисти започаткували інститут учнівства в протестантизмі за зразком учительської діяльності Ісуса Христа щодо апостолів. Проповідували соціальну рівність, простоту життя, пацифізм, вільне володіння землею, практично втілювали принципи зрівняльно-споживчого комунізму у братських комунах. Авторитет Святого Письма визнавали безумовно вищим за авторитет світських властей; вимагали розриву не тільки з Католицькою церквою, а й з усім «гріховним» світом, засуджували участь у державній діяльності, військову службу, багатство, світські розваги тощо. Наполягали на суворому дотриманні євангельських заповідей і відмовлялися від заподіяння людям умисного зла. Заперечували апостольське спадкоємство і благодать священства, необхідність богословської освіти для пастора релігійної громади

Поряд із прагненням до реформи і «очищення» церкви, важливе значення надавалося соціально-політичним планам перетворення суспільства, що відрізняло анабаптизм від учень У. Цвінглі, Ж. Кальвіна та ін.

Значення

Від середини 16 ст. анабаптизм розпався на окремі напрями, які поклали початок численним течіям і угрупуванням. Безпосередніми наступниками анабаптистів вважають амішів, гуттерітів, менонітів, баптистів. Елементи вчення анабаптизму містяться в догматиці квакерів і деяких інших протестантських деномінацій. Ідеї анабаптистського руху помітно вплинули на євангельський протестантизм загалом, визначили його стрижневі риси: проповідь євангельського образу християнства, особистого духовного відродження кожного наверненого, вимогливі морально-етичні позиції, учнівство і місіонерство, хрещення у дорослому віці як усвідомлений і вільний акт релігійного вибору, асоціативний тип церковного устрою тощо.

Література

  1. Радикальная Реформация: История возникновения и развития анабаптизма / Под ред. Дж. Дика. Москва : ИЦ-Гарант, 1995. 112 с.
  2. Klaassen W. Anabaptism: neither Catholic nor Protestant. Kitchener : Pandora Press, 2001. 118 p.
  3. Глуховский В. С. Краткая история христиан евангельской веры. Киев : Основа, 2006. 528 с.
  4. Каретникова М. С. Протестантизм. Санкт-Петербург : Библия для всех, 2008. 108 с.
  5. Crider K. Church history: Resurrection to Reformation. Harrisonburg : Christian Light Publications, 2018. 398 p.

Автор ВУЕ

Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Арістова А. В., Предко О. І. Анабаптизм // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Анабаптизм (дата звернення: 3.05.2024).


Оприлюднено


Оприлюднено:
16.08.2019

Важливо!

Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.

Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.

Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.

Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів


Міністерство оборони України Лого.png

Міністерство оборони України

МВС України Лого.jpg

Міністерство внутрішніх справ України

Генеральний штаб ЗСУ Лого.jpg

Генеральний штаб Збройних сил України

Державна прикордонна служба України Лого.jpg

Державна прикордонна служба України


Увага! Опитування читачів ВУЕ. Заповнити анкету ⟶