Благодать

Благодáть (івр. חן, грец. χάρις, лат. gratia) — у християнстві — вияв безкорисливої любові Бога до Свого творива; Божий дар людям для їхнього блага та спасіння у Царстві Небесному.

Біблійне тлумачення

Тема благодаті — наскрізна у Біблії. У Старому Завіті слово трапляється у П'ятикнижжі (Книга Буття), Пророках (Книга пророка Захарії) та Писаннях (Книга приповістей Соломонових). У старозавітному дискурсі може означати: а) милість, милосердя, прихильність (основне значення); б) те, що приносить задоволення, насолоду, є втіленням краси; в) дар, щедроту, послугу; г) уклінність, вдячність. Термін, з одного боку, визначає ставлення Бога до створеного ним світу й людини: Бог надає блага й милість безкорисливо. З іншого — екзегети (див. Екзегеза) вказують і на семантику завітного зобов’язання: люди отримують благодать від Бога за умови виконання Його волі й слідування Господнім приписам (див. Завіт).

Вжите у Новому Завіті грецьке слово «χάρις», перекладене як «благодать», означає «благовоління», «благословення», «доброта». Тут актуалізована семантика благодаті як Божественної сили, що веде людину до спасіння [«Та ви приймете силу, як Дух Святий злине на вас» (Дії 1:8)]. Термін, далі, вживається щодо постаті Ісуса Христа як уособлення найбільшого дара Бога людству; в ширшому сенсі — як можливість перебування в кожному з людей частки Бога і надії на спасіння.

Багаторазово вжитий у Святому Письмі, термін «благодать» наділений як об’єктивним значенням (Божа дія ззовні, дар), так і суб’єктивним (дія благодаті в серці людини, переживання благовоління, щедрості, вдячності) — в цьому християнські екзегети вбачали, зокрема, різницю між Старим і Новим Завітами.

В українських перекладах Біблії синонімами слова «благодать» стали «милість», «благовоління», «вдячність», іноді — «приємність», «приязнь», «прихильність».

Цим ж терміном зазвичай перекладається і арабо-ісламське نعمة (baráka), яке має спільний корінь з гебрайським ברכה (bráha — благословення).

Богословські погляди

Отці церкви, міркуючи про благодать, вказували на різні аспекти семантики терміну: дар від Благого (незалежно від чеснот і заслуг обдарованого), благе діяння, діяння від цілковитої благості; те, що лине на всіх, але не кожен хоче й може цим даром скористатися. Обмислювали благодать як «істину», «силу», «втіху», «Божественну радість», «джерело» добра, святості і блаженства; розрізняли дарування і воздавання (відплату) тощо. Висновували, що саме своє буття, здатність пізнавати, бажати і діяти людина отримує через Божу благодать, невіддільну від Творця. Були спільні в тому, що сутність Божої благодаті є для людини непізнаванною таємницею.

«Благодать» є ключовим поняттям християнської сотеріології. Тому в богослов’ї термін тісно пов’язаний з ідеями покаяння, прощення гріхів; спасіння душі, в релігійній практиці — з обрядовістю, шануванням святинь тощо.

Теологи виділяють різні типи благодаті: надприродну (Бог, який створює й утримує буття); створену (безкорисливі Божі дари для творінь); Христову (благодать-спасіння, пов’язана з самопожертвою Сина Божого); зовнішню (через яку Господь діє на людину безпосередньо або через ангелів із зовнішнього світу, напр., через читання Євангелія) і внутрішню (через душу і серце людини); безкорисливу (що дається людині для добра інших, напр., дар пророцтва, зцілення) і добродійну (призначену для того, хто її одержує); дієву (миттєвий екстатичний імпульс, що осяює людину) і постійну (напр., віра, надія й любов) та ін.

У вченні більшості християнських конфесій благодать співвіднесена з усіма іпостасями Св. Трійці, які виявляють її в спільнодії; людина сприймає благодать найперше через участь у церковних таїнствах. Поряд із тим, уявлення про благодать, її природу та дієвість, можуть різнитися. Так, за православним ученням (див. Православ’я), благодать — це надприродна сила чи божественне діяння, завдяки яким людині відкривається Бог; з її допомогою людина долає в собі гріховний первень. При цьому вона досягає стану обо́ження, тобто відтворення в собі затьмареного гріхом образа Божого. Унікальність поняття у тому, що воно вміщує кілька нероздільних смислів: благодать реалізується одночасно як «Божа ласка», «Божа допомога» і «Божий дар». У православній богословській термінології благодать позначена також термінами «енергія», «Божественна слава», «нестворене Фаворське світло» та ін. Катехизм Католицької церкви визначає, що носієм Божої благодаті у світі є Христова Церква, яка через священнодійства святих таїнств, освячення і благословення вділяє благодать віруючим у Христа. У католицизмі розрізняють, окрім того, габітуальну (постійну) і актуальну благодать — безпосереднє Боже втручання в життя людини. Класичний протестантизм, з огляду на вчення про вихідну зіпсованість природи людини первородним гріхом та нездатність урятуватися самотужки, акцентував благодать як дар Божий, даний не за заслуги, а з милосердя. Як прояв благодаті розглядається й земне, матеріальне благополуччя працьовитого і доброчесного вірянина.

Світське значення

У широкому розумінні благодать — стан душевного спокою, щастя, внутрішньої гармонії; усяке багатство, добро, щедроти, ласка та джерела таких багатств і щедрот; естетичне переживання, тішення красою світу.

Література

  1. Іларіон Київський. Слово про Закон і Благодать // Давня українська література. Київ : Золоте слово, 1992. С. 195–214.
  2. Torrance T. F. The Doctrine of Grace in the Apostolic Fathers. Eugene : Wipf and Stock Publishers, 1996. 158 p.
  3. Hardon J. A. History and Theology of Grace: The Catholic Teaching on Divine Grace. Ann Arbor : Veritas Press of Ave Maria College, 2002. 410 p.
  4. Oakes E. T. A theology of Grace in Six Controversies. Grand Rapids : Eerdmans Publishing Company, 2016. 288 p.
  5. Лозінський К. Вчення про благодать у «Слові» св. Іларіона митрополита Київського // Київська православна богословська академія. URL: https://www.kpba.edu.ua/statti/2332-vchennia-pro-blahodat-u-slovi-sv-ilariona-mytropolyta-kyivskoho.html
  6. Шумило С. М. Слово про Закон і благодать митрополита Іларіона Київського // Літературознавчий дискурс від Бароко до постмодернізму / упор., наук. ред. Н. Левченко. Київ; Люблін; Харків : Майдан, 2020. С. 29–41.

Автор ВУЕ

С. М. Коляденко


Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Коляденко С. М. Благодать // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Благодать (дата звернення: 1.05.2024).


Оприлюднено

Статус гасла: Оприлюднено
Оприлюднено:
21.03.2020

Важливо!

Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.

Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.

Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.

Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів


Міністерство оборони України Лого.png

Міністерство оборони України

МВС України Лого.jpg

Міністерство внутрішніх справ України

Генеральний штаб ЗСУ Лого.jpg

Генеральний штаб Збройних сил України

Державна прикордонна служба України Лого.jpg

Державна прикордонна служба України


Увага! Опитування читачів ВУЕ. Заповнити анкету ⟶