Святий Дух

Ікона із зображенням імператора Костянтина І Великого та отців Першого Нікейського собору з текстом Символу віри

Святи́й Дух (Дух Божий, Господній Дух; івр. רוח הקודש‎‎, грец. Άγιο Πνεύμα, лат. Spiritus Sanctus) — у монотеїстичних релігіях — надприродний прояв (іпостась, сила, енергія, еманація) Бога.

В юдаїзмі

В юдаїзмі — дієва сила Бога Ягве. За вченням стародавніх юдеїв, був еманацією Ягве, одним із його атрибутів. Не має морального статусу, але є життєвою силою, що перебуває в тілах живих істот [«І якби він вирішив повернути Свого духа назад, — тобто забрати до Себе дихання, яке дав, то в одну мить загинуло б усе живе» (Йов 34:14–15)], а також «духом пророцтва», зісланим Всевишнім на обраних праведників.

У ТаНаХу (Старому Завіті) згаданий під різним назвами: «Дух Ягве» («Руах Ягве»), «Дух Божий» («Руах Елохім»), «Дух Господній» («Руах Адонай»), «Його Дух», «Слава Господня» та ін. Часом ототожнюють із талмудичним терміном «Руах га-Кодеш» (івр. רוח הקודש‎), поняттям «шехіна» в рабинській літературі.

Уперше термін трапляється у 1-й книзі Мойсея [Берешит, у християнствіКнига Буття: «Земля ж була порожньою і безжиттєвою; безодню вкривала темрява, а Дух Божий ширяв над поверхнею води» (Бут. 1:2)]. Пророк Ісая описує Господній Дух як «дух мудрості й розуму, дух поради і сили, дух знання і Господнього страху» (Іс. 11:2).

У християнстві

На ранньому етапі схожі ідеї поділяло й християнство. З розвитком християнської догматики та оформленням вчення про Триєдиного Бога — одна з іпостасей Святої Трійці, рівна до Бога-Отця й Бога-Сина. Такий статус був зафіксований на Нікейському (325) і Константинопольському (381) Вселенських соборах. У Нікео-Константинопольському Символі віри зазначено: «Святий Дух єдиносутній з іншими особами Трійці та походить від Бога-Отця». Як іпостась Бога є всюдисущим, володіє розумом, почуттями й волею. За Новим Завітом є Вчителем, який наставляє на всяку істину, Утішителем, який тихомирить у час скорботи, «духом правди» тощо.

Важливими елементами християнського вчення стали уявлення про зачаття Дівою Марією Ісуса від Святого Духа (Мт. 1:18), сходження Святого Духа «як голуба» з небес під час хрещення Ісуса в Йордані (Мк. 1:10), «наповнення» апостолів Духом Святим під час П’ятидесятниці (Дії 2:4) та ін.

У подальшому сама ідея тринітарності та питання про сходження Святого Духа стали предметом богословської полеміки. Східне християнство проголошувало, що Святий Дух сходить саме від Отця «через Сина» (згідно з ухваленим Символом віри), натомість західне — пристало на догмат, що Святий Дух сходить не тільки від Отця, а й від Сина також (т. з. догмат про філіокве, від лат. filioque, букв. — і від сина). З часом подібні розбіжності у тлумаченні іпостасей Трійці між східним і західним богослов'ям закріпились як суттєві ознаки православного й католицького віросповідання. Католицька церква, попри суворі застереження Вселенських соборів щодо зміни формулювань Символу віри, внесла до нього філіоквістичну поправку, чим догматично закріпила походження Святого Духа від Бога-Отця й від Бога-Сина.

Складниками віровчення різних християнських конфесій є уявлення про хрещення Святим Духом, дії Святого Духа, плоди Святого Духа, дари Святого Духа, часи (епоху) Святого Духа тощо.

У зороастризмі

Вчення про Святого Духа (Спента-Майнью, від авест. spanta — святий і mainyu — дух, думка) обстоює зороастризм. Спента-Майнью є уособленням добра і святості, на відміну від його антагоніста — злого духа Ангра-Майнью (Ахрімана). У ранніх текстах зображені духами-близнюками; пізніше Спента-Майнью ототожнили з Ахура-Маздою (безначальним Творцем, Всевишнім, уособленням вищої мудрості й блага), натомість Ангра-Майнью став уособленням зла, мороку й смерті, супротивником Ахура-Мазди.

Джерела

  • Документи засідання Священного Синоду 27.07.2021 р. Про надання благословення Священного Синоду на використання уніфікованого перекладу українською мовою Символу віри // Православна церква України. 2021. URL: https://www.pomisna.info/uk/document-post/dokumenty-zasidannya-svyashhennogo-synodu-27-07-2021-r/
  • Біблія. Сучасний переклад з давньоєврейської та давньогрецької мов. 2-ге вид. Київ : Українське Біблійне Товариство, 2023. 1366 с.
  • Символ віри // Катехизм Української греко-католицької церкви. URL: http://catechismugcc.org/vstup/a-symvol-viry

Література

  1. Boyce M. Ahura Mazda // Encyclopaedia Iranica : in 16 vol. London : Routledge, 1982. Vol. 1. P. 684–687.
  2. Kelly J. N. D. Early Christian Creeds. 3rd ed. London; New York : Continuum, 2006. 446 р.
  3. Павленко П. Дух Святий (Дух Божий, Дух Господній) // Українська релігієзнавча енциклопедія : в 3 т. / За ред. А. Колодного. Київ : Інтерсервіс, 2022. Т. 1. С. 576–577.

Автор ВУЕ

П. Ю. Павленко


Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Павленко П. Ю. Святий Дух // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Святий Дух (дата звернення: 4.05.2024).


Оприлюднено

Статус гасла: Оприлюднено
Оприлюднено:
14.11.2023

Важливо!

Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.

Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.

Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.

Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів


Міністерство оборони України Лого.png

Міністерство оборони України

МВС України Лого.jpg

Міністерство внутрішніх справ України

Генеральний штаб ЗСУ Лого.jpg

Генеральний штаб Збройних сил України

Державна прикордонна служба України Лого.jpg

Державна прикордонна служба України

Увага! Опитування читачів ВУЕ. Заповнити анкету ⟶