Антагоніст

Джокер

Антагоніст ( грец. ἀνταγωνιστής — суперник, супротивник, від αντι — проти, протилежний та αγών — змагання, суперництво) — у художньому творі — персонаж, який протидіє головному герою (протагоністу), є носієм протилежних цілей, цінностей, рис характеру. Протистояння «антагоніст — протагоніст», закладене ще в давньогрецьких трагедіях, зазвичай складає центральний конфлікт твору та визначає розвиток сюжету.

У класичній античній літературі антагоніст виступає переважно як антигерой — негативний персонаж, котрий чинить перешкоди головному герою, лиходій, носій зла, відразливих рис або непереборних обставин. Така роль могла належати не тільки людині, а й надприродним силам (богам, фатуму тощо). Утім, можливі й сюжети, де антагоніст рівний протагоністу за чеснотами (напр. Ахілл і Гектор у гомерівський «Іліаді»). Співвідношення «позитивний протагоніст — негативний антагоніст» здатне радикально мінятися, якщо головний герой твору уособлює негативні риси, злочинну вдачу: тоді антагоніст стає носієм альтернативних чеснот (напр. Макдуф у трагедії В. Шекспіра «Макбет» або Дж. Гаркер у стрічці Ф. Копполи «Дракула»).

Протагоністу нерідко приписують гіпертрофовані вади, прикметні зовнішні риси. Хоча роль антагоністів допоміжна, часом їхні образи є складнішими й глибшими, ніж образи протагоністів, а їхня роль — визначальною у розвитку сюжетної лінії (наприклад, Яго, Моріарті, Ганнібал Лектор, Дарт Вейдер, Волан-де-Морт, Джокер тощо). Постаті антагоніста у різних жанрах властиві різні особистісні риси та рольові функції. Так, у жанрі хорору антагоністи часто наділені вдачею геніального і підступного маніяка. Натомість, у народних казках, комедії антагоніст не стільки персоніфікує зло, скільки шкодить, капостить, втягує героя у кумедні ситуації (наприклад, чорт і Вакула у повісті М. Гоголя «Ніч перед Різдвом»). Роль антагоніста можуть виконувати групи осіб, загрози, катаклізми, соціальні норми й соціальне середовище та ін. обставини, які вимушений долати головний герой.

Література

  1. Литературные архетипы и универсалии / Под ред. Е. М. Мелетинского. Москва : Рос. Гос. гуманит. ун-т, 2001. 433 с.
  2. Міфи України: За книгою Георгія Булашева «Український народ у своїх легендах, релігійних поглядах та віруваннях» / пер. Ю. Буряка. Київ : Довіра, 2003. 383 с.
  3. Smiley S. Playwriting: The Structure of Action / Rev. and еxp. еd. Yale : Yale University Press, 2005. 336 р.
  4. Ткачук М. Наративні моделі українського письменства. Тернопіль : Медобори, 2007. 463 с.
  5. Гнатенко К. І. Проблеми вивчення художнього образу в літературному творі // Науковий вісник Миколаївського національного університету імені В. О. Сухомлинського: збірник наукових праць. Серія: філологічні науки (літературознавство). 2016. № 1(17). С. 59–64.

Автор ВУЕ

А. В. Арістова


Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Арістова А. В. Антагоніст // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Антагоніст (дата звернення: 11.05.2024).


Оприлюднено

Статус гасла: Оприлюднено

Важливо!

Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.

Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.

Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.

Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів


Міністерство оборони України Лого.png

Міністерство оборони України

МВС України Лого.jpg

Міністерство внутрішніх справ України

Генеральний штаб ЗСУ Лого.jpg

Генеральний штаб Збройних сил України

Державна прикордонна служба України Лого.jpg

Державна прикордонна служба України


Увага! Опитування читачів ВУЕ. Заповнити анкету ⟶