Атрибут
Атрибýт (від лат. attributum — додане, з лат. attribuere — надавати, наділяти, постачати) — у загальному розумінні — необхідна, невід’ємна властивість предмета або явища.
Багатозначний термін:
1) У філософії — суттєва, основна властивість, те, що істотно виражає природу явища і є достатнім для його ідентифікації. Поняття «атрибут» упровадив Аристотель. Протилежне за змістом до таких понять як «акциденція» і «модус», які позначають випадкові, минущі, несуттєві, мінливі стани предмета або явища. Термін набув широкого використання у філософії Середньовіччя та Нового часу. Так, на думку Р. Декарта, атрибут — основна властивість субстанції. Атрибут матеріальної («першої») субстанції — протяжність, духовної («другої») субстанції — мислення. На думку Г. Ляйбніца, серед багатьох атрибутів субстанції, яка постає єдністю суб’єкта та предиката, речі та властивості, існує один головний, який максимально виражає її сутність. Б. Спіноза постулював буття єдиної субстанції — природи, атрибутами якої називав протяжність і мислення. Атрибут для нього — це те, у який спосіб розум осягає сутність абсолютного, вміст субстанції. Кожен атрибут, на думку філософа, нескінченний. Г. Гегель розумів під атрибутом абсолютне в певній визначеності як предмет зовнішньої рефлексії. Французькі матеріалісти 18 ст. атрибутами матерії вважали протяжність і рух. Д. Дідро до згаданих атрибутів додав мислення. У філософії марксизму атрибутами матерії постали простір, час і рух. Поняття побутує і в сучасному філософському дискурсі (антропологія філософська, неотомізм, персоналізм тощо).
2) У міфології — особливі предмет, живі істота, природне явище, наділені незвичними (зокрема магічними) властивостями або ж унікальними рисами конкретного бога чи героя, з яким асоціювалися. Так, у давньогрецькій міфології кожен бог-олімпієць (див. Олімпійські боги) мав власні атрибути. Напр., атрибутами Зевса були щит і двостороння сокира, інколи орел, а також грім і блискавки; Афродіти — пояс і золота чаша з вином (в уявленнях греків, якщо відпити з неї, можна отримати вічну молодість); Афіни — сова, змія, егіда тощо.
3) У розвинутих релігіях — якість, невід’ємна властивість, істотна ознака сутності й діяльності Бога. Так, Біблія називає найголовнішими атрибутами Бога всюдисущість, усезнання, усемогутність, вічність, незмінність, праведність, справедливість, доброту та правду. Атрибути Бога у схоластиці — благість, велич, святість, премудрість, воля, істина, слава тощо; розумілися як взаємопов’язані (слава вічна, воля премудра та ін.).
У релігієзнавстві термін вживають на позначення істотних ознак статусу служителів культу (напр., обов’язкові елементи вбрання); типових предметів і символів, що супроводжують іконографічні зображення святих, тощо.
4) В образотворчому мистецтві — невід’ємна речова ознака героя, алегоричної чи символічної постаті. Та сама річ може бути атрибутом різних персонажів, а один персонаж мати кілька атрибутів (напр., атрибути козака Мамая — музичний інструмент, люлька, шапка, сумка тощо). Наявність атрибута має важливе значення для атрибуції творів образотворчого та декоративного мистецтва, особливо середньовічного.
5) У геральдиці — поняття, що охоплює всі якісні характеристики, необхідні для опису герба.
6) У граматиці — те саме, що й означення.
7) В інформатиці — властивість файлу; іменований елемент певного типу в класі, який використовують для представлення інформації про сутність, що моделюється; в об’єктно-орієнтованому програмуванні — ін. назва для поля класу; у реляційних базах даних — елемент даних у кортежі; у мовах програмування платформи Microsoft .NET Framework — засіб реалізації декларативності; у мовах SGML, HTML, XML тощо — частина тегу.
Література
- Santi-Mazzini G. Araldica: storia, linguaggio, simboli e significati dei blasoni e delle armi. Milano : Mondadori Electa, 2007. 593 р.
- Silverman A. Two Meanings of «Attribute» in Spinoza // Archiv für Geschichte der Philosophie. 2016. Vol. 98, Is. 8. Р. 55–88.
- Костюнина А. А. Функции Бога в философии Р. Декарта, Б. Спинозы, Г. Лейбница // Гуманитарный трактат. 2017. № 9. С. 103–105.
- Зінків І. Я. Козак-Мамай: герменевтичний аспект музичного образу // Культура України. Сер.: Мистецтвознавство. 2019. Вип. 63. С. 206–216.
- Терновая Г. А. Магические атрибуты в искусстве и представлениях народов Центральной Азии и Сибири // Народы и религии Евразии.
2019. № 3 (20). С. 139–159.
Автор ВУЕ
Покликання на цю статтю: Шліхта І. В. Атрибут // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Атрибут (дата звернення: 30.04.2024).
Статус гасла: Оприлюднено
Оприлюднено: 08.09.2020
Важливо!
Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.
Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.
Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.
Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів
Офіс Президента України
Верховна Рада України
Кабінет Міністрів України
Служба безпеки України
Міністерство оборони України
Міністерство внутрішніх справ України
Генеральний штаб Збройних сил України
Державна прикордонна служба України
Кіберполіція
Національна поліція України