Первородний гріх

Адам і Єва (інша назва — Гріхопадіння). Фреска Рафаеля Санті, 1510, Музеї Ватикану

Перворо́дний гріх — згідно з Біблією, найперший переступ Божої волі, скоєний прабатьками — Адамом і Євою (див. Гріхопадіння); християнська доктрина про успадкування всіма людьми Адамового гріха та його наслідків.

У Біблії

За Книгою Буття, гріхопадіння Адама та Єви відмежувало все творіння, і передусім людство, від Творця. Внаслідок цього зіпсутою стала природа людини — фізично вона стала смертною, а духовно — втратила свій початковий статус «образу і подоби» Бога (Рим. 3:23, 5:12, 6:23).

Віровчення про гріхопадіння прабатьків людства притаманне для всіх авраамічних релігій і у своїх засадах розуміється однаково — як порушення людиною божественних настанов. Утім ідею спадкоємності гріха в поколіннях викладає лише християнство. Водночас розуміння наступності Адамового гріха в «юридичному» сенсі, тобто як наслідування провини прабатьків кожною людиною від народження, — на конфесійному рівні не було одностайним. У донікейському християнстві цю ідею не обстоювали (Оріген лише побіжно торкався цього питання). Про спадкоємність первородного гріха стали повчати лише представники пособорного християнства, мало не одним із перших — Григорій Нисський.

Згідно з доктриною про первородний гріх, усі люди «народжуються в гріху», є грішниками від народження й саме тому позбавлені благодаті Божої на вічне життя. Сповідники цієї доктрини аргументують позицію відповідними текстами Святого Письма: «Я народився в беззаконні, і в гріху моя мати мене зачала» (Пс. 50(51):7); «Адже всі згрішили й позбавлені Божої слави» (Рим. 3:23); «Бо як через одну людину гріх увійшов у світ, а з гріхом і смерть, так у всіх людей увійшла смерть, тому що всі згрішили» (Рим. 5:12).

Християнство

У католицизмі

Доктрину про первородний гріх обстоює католицизм. Адамове гріхопадіння, як повчає Тома Аквінський, завдало людській природі «чотири рани»: передусім «фактичний гріх» Адама та Єви, який провокує в людях інші три — «розум затьмарюється, особливо в практичних справах, воля загартовується до зла, добрі вчинки стають важчими, а пожадливість більш запальною». Згідно з Катехизмом Католицької Церкви, це «позбавлення первісної святості та справедливості, однак людська природа не була цілковито зіпсована: вона зазнала ураження природних сил, властивих їй, підлягла неуцтву, стражданням і владі смерті, схилилася до гріха…». Водночас зауважено, що «первородний гріх, хоч і притаманний кожній людині, не має характеру особистої провини в жодному з нащадків Адама» (параграф 405).

Вірують, що католицьке хрещення знищує первородний гріх, відновлює втрачені через гріх відносини з Творцем. Щоправда згубні наслідки Адамового гріхопадіння залишаються в людях аж до їх звільнення в часи Другого пришестя Христа, коли гріх буде остаточно знищений. Саме тому Католицька церква зобовʼязує хрестити немовлят.

Православʼя

Східне християнство не поділяє ідеї про наступництво первородного гріха, мотивуючи це передусім текстами з книг Єремії та Єзекіїла. «У ті дні більше не говоритимуть: Батьки їли кислий виноград, а в дітей на зубах оскома. Адже кожна людина вмиратиме за власний гріх, і на зубах оскома буде лише в того, хто їв неспілий виноград» (Єр. 31:29–30); «Лише той, хто грішить, той помре, — син не відповідатиме за злочини батька, як і батько не буде покараний за провину сина. Праведність праведного з ним і залишиться, а беззаконня злочинця впаде на нього» (Єз. 18:20). Іншими словами, православна традиція проголошує, що «юридична» провина у скоєнні первородного гріха лежить винятково на Адамові та Єві.

Протестантизм

Віровчення про спадкоємність первородного гріха загалом відсутнє у протестантів. Протестантизм не поділяє позиції, за якою хрещення скасовує наслідки Адамового гріхопадіння і повертає втрачені відносини з Богом. Це стається винятково тоді, коли особа свідомо й з вірою приймає Ісуса Христа як свого власного Спасителя.

Юдаїзм

Юдаїзм не повчає про спадкоємність первородного гріха, натомість проголошує, що людина народжується безгрішною. Грішити вона починає не з причини наслідування Адамового гріхопадіння, а виключно з власної волі. Талмудична традиція теж назагал не провадить ідею про Адамове гріхопадіння, хоча й та озвучена деякими вчителями.

У сучасному юдаїзмі гріхопадіння прабатьків розуміють здебільшого як одну з біблійних історій, що є алегоричною, але містить глибокий повчально-виховний зміст для духовного зростання кожної людини.

Іслам

Іслам, на відміну від християнства, відкидає ідею про первородний гріх. Аргументують, що Адам і Єва скоїли провину, підбурені й спокушені шайтаном, а такий вчинок не можна рахувати за провину. Людина завжди відповідає перед Аллагом за свої власні гріхи.

Джерела

Література

  1. Лігостова О. Наука і первородний гріх // Людина і світ. 1996. № 11–12. С. 38–41.
  2. Blocher H. Original Sin: Illuminating the Riddle. Grand Rapids : Eerdmans, 1999. 158 p.
  3. Jacobs A. Original Sin: A Cultural History. New York : HarperOne, 2009. 286 р.
  4. Original Sin and the Fall: Five Views / Ed. by J. B. Stump, Chad Meister. Downers Grove : IVP Academi, 2020. 189 p.

Автор ВУЕ

П. Ю. Павленко


Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Павленко П. Ю. Первородний гріх // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Первородний гріх (дата звернення: 28.04.2024).


Оприлюднено

Статус гасла: Оприлюднено
Оприлюднено:
04.03.2024

Важливо!

Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.

Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.

Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.

Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів


Міністерство оборони України Лого.png

Міністерство оборони України

МВС України Лого.jpg

Міністерство внутрішніх справ України

Генеральний штаб ЗСУ Лого.jpg

Генеральний штаб Збройних сил України

Державна прикордонна служба України Лого.jpg

Державна прикордонна служба України


Увага! Опитування читачів ВУЕ. Заповнити анкету ⟶