Сансара

Са́нсара, самсара (санскр. संसार, палі Saṃsāra, тиб.'khor ba — блукання, мандрівка [від народження до народження]) — одне з фундаментальних понять індійської релігійної філософії та дгармічних релігій: колообіг народжень і смертей у світах, обмежених кармою.

Кожна з релігійних традицій (індуїзм, буддизм, джайнізм, сикхізм) та філософських шкіл подає власні інтерпретації поняття. У більшості з них сансару розглядають як несприятливий стан, з якого необхідно вийти: душа прагне звільнення (мокші, нірвани) від сансари та позбавлення від результатів своїх минулих дій (карми).

В індуїзмі

Уперше вчення про сансару з'являється в ранніх упанішадах (Чгандог'я, Брігадараньяка), які датують періодом складання брагман (початок 1 тис. до н. е.).

В індуїзмі причиною перебування душі (дживи) у світі сансари вважається авідья (незнання, невігластво). Проявляється у незнанні індивідом своєї правдивої природи, істинного «Я», ототожненні себе з матеріальним тілом та ілюзорним світом маї. Таке ототожнення тримає дживу в кайданах чуттєвих насолод, змушує її перевтілюватися і набувати щонові тіла в кругообігу сансари.

Стадія кінцевого звільнення з циклу сансари означена в індуїзмі по-різному: мокша, мукті, нірвана або магасамадгі.

У різних традиціях йоги пропоновані кілька шляхів звільнення з циклу сансари та досягнення мокші: за допомогою любові до Ішвари / Бога (бгакті-йога), шляхом медитації (раджа-йога), умінням відрізняти реальність від ілюзії за допомогою філософського аналізу (джняна-йога) або шляхом правильного виконання належної діяльності без прихильності до її плодів (карма-йога).

У адвайта-веданті Брагман постає як безособова і нескінченна реальність, за усвідомлення якої всі тимчасові прояви (як-от сансара, космос, деви та різні форми Бога) видаються маніфестаціями безособового Брагмана.

У філософській школі санкх'я вироблено вчення про існування двох тіл: грубого матеріального (стгула) і тонкого матеріального. Тонке тіло не руйнується після смерті грубого, але переходить у наступне фізичне тіло, яке індивід отримує у циклі сансари. У кругообігу сансари живі істоти перебігають через різні форми життя — від мікробів, комах, рослин, тварин і навіть мінералів до найвищої позиції дева-Творця всесвіту Брагми. Положення, в якому опинилася жива істота в цій життєвій ієрархії, залежить від якостей, набутих у минулих втіленнях, є «плодами карми», що їх індивід змушений пожинати.

Існує кілька версій пояснення дії кармічних реакцій у циклі сансари. За деякими з них, душа (джива), полишивши грубе матеріальне тіло переноситься тонким тілом на небесні (або пекельні) планети чи плани буття (локи) і перебуває там доти, доки не пожне певну частину плодів своєї доброї чи поганої карми. Після цього джива народжується наново і опиняється у певному тілі та за визначених обставин, які є результатом залишку її карми. Теоретично це уможливлює пам'ять про минуле життя (джатісмара) — здатність, яку часто приписують великим святим (вважається, що вона може бути розвинена за допомогою певних духовних практик).

У буддизмі

У буддизмі під сансарою розуміють:

1) термін, що позначає кругообіг народжень однієї особи, її нескінченні переходи з одного існування в інше, кожне з яких обумовлено кармою (тобто наслідками усіх дій, слів, думок цієї особи в колишніх життях);
2) світ пристрастей, страждань та задоволень, заселений п'ятьма чи шістьма (залежно від школи буддизму) видами живих істот, що протиставлений нірвані. Цей світ страждань (дукха), бажань і несвободи нерозривно пов'язаний з повторюваним циклом народжень і смертей.

В Абгідгармі (див. Типітака) сансара — це нерозривний ланцюг станів свідомості, утворених дгармо-частками п'яти груп (скандг), які, щомиті змінюючись, створюють передвічний (без початку) потік свідомості окремої особи. Він триває незліченно довгий час: численні життя і смерті протягом багатьох кальп. Народження богом, асурою або людиною вважається вдалим, причому останнє — найсприятливіше для духовного вдосконалення та звільнення. Управління процесом народження заради отримання «сприятливого» є тимчасовою релігійною метою.

Остаточне ж звільнення від сансари є головною метою ченців Малої колісниці (гінаяни), тоді як у магаяні та ваджраяні їй відповідає прагнення стати просвітленою істотою — бодгісаттвою, котра воліє знову народжуватися в сансарі задля духовної допомоги іншим істотам. Однак, у мандрах кругообігом народжень, бодгісаттви лишаються вільними від нього, адже, усвідомивши ілюзію самості, вони не ототожнюють труднощів сансари із собою.

Сансара в буддизмі вважається такою, що не має початку. Найважливішими причинами продовження існування сансари називають карму та «затьмарення» живих істот, причиною ж існування людини в сансарі — невідання своєї природи та переконаність у існуванні вічного й незмінного «Я». Звільнитися від сансари та страждань можливо за допомогою досягнення нірвани, яка є «світом абсолютного, світом свободи». У тгераваді вважається, що переродження відбувається одразу після смерті, у магаяні — що існує проміжок часу між смертю та новим народженням. У тантричному буддизмі уявлення про такий «інтервал» між двома народженнями оформилися в концепцію бардо.

Універсальним шляхом звільнення від сансари вважають Вісімковий шлях. Також визволення пов'язане з появою у людини найвищої інтуїтивної мудрості — праджні. Для досягнення звільнення людина мусить покладатися не так на зусилля вищих істот, як на себе і самостійне осягнення вчення буддизму. За вченням деяких напрямів магаяни, після звільнення від сансари людина може усвідомити, що сансара абсолютно тотожна нірвані.

У китайському буддизмі розуміння сансари зазнало змін. Існування в сансарі нескінченних перероджень стало «надією на вічне продовження індивідуального існування» або варіантом даоського (див. Даосизм) безсмертя. Китайські буддисти також зробили наголос на поліпшенні карми задля отримання такого вдалого переродження, в якому з'явиться більше можливостей для самовдосконалення. Входження ж у нірвану відкладали у віддалене майбутнє.

У чань-буддизмі сансару спершу не відокремлювали від нірвани, що пов'язано з орієнтацією школи на Магапарінірвана-сутру. Чань-буддизм вважає невірним розуміння нірвани як «відходу зі світу», а сансари — як проміжного місця перед нірваною або народженням у Чистій землі школи Цзінту (див. Амідаїзм). Послідовники чань-буддизму вважають, що просвітлення можна досягти в цьому житті без будь-яких додаткових народжень, після чого людина житиме далі в «емпіричному бутті».

У джайнізмі

Згідно з ученням джайнізму, сансара — це мирське існування, сповненене страждань і мук, а тому небажане, що спонукає від нього звільнитися. Кругообіг сансари не знає початку, і душа, що потрапила в нього, завжди кружляє тут разом зі своєю кармою.

Джайни виділяють душі двох видів: 1) самсарин — мирська душа, або баддга — така, що перебуває у тенетах, «зв’язана мирським»; 2) сіддга — звільнена душа, або ж мукта — та, що є вільною. Мирські душі є втіленими душами живих істот, які перебувають у циклі народжень у сансарі. А сіддга дживи — звільнені з сансари душі, які більше не втілюються.

У сикхізмі

За вченням сикхізму, завдяки праведним вчинкам у минулому (кармі чи кірату) людина отримує шанс народитися в людському тілі, і такий шанс який не варто втрачати. Зберігши благочестя, що є запорукою «милості Всевишнього», людина може досягти звільнення з кругообігу народження і смерті, в якому душа перебуває від часу створення Всесвіту. Кінцева стадія, де душа звільняється з циклу реінкарнації (втілення у нові тіла) — мукті. Послідовники сикхізму вважають, що стадію мукті можна досягти перед смертю — рівень, відомий як дживан-муктат (букв. — той, хто досяг звільнення вже в цьому житті).

Література

  1. Релігієзнавчий словник / За ред. А. Колодного, Б. Лобовика. Київ : Четверта хвиля, 1996. 392 с.
  2. Торчинов Е. А. Введение в буддологию. Санкт-Петербург : Санкт-Петербургское философское общество, 2000. 304 с.
  3. Козловский И. А. Избранные лекции по теории и практике религиозного мистицизма : в 2 т. Донецк : Норд-Пресс, 2009. Т. 1: Буддизм. Христианство. 322 с.
  4. Radhakrishnan S. Indian Philosophy : in 2 vol. 2nd ed. Oxford : Oxford University Press, 2009. Vol. 1. 664 p.
  5. Snellgrove D. Indo-Tibetan Buddhism: Indian Buddhists and their Tibetan successors. ‎ Trinity : Orchid Press, 2016. 644 р.
  6. Індійська філософія / За ред. Т. П. Кононенка. Харків : Фоліо 2019. 142 с.
  7. Сангаве В. А. Аспекти джайнізму / Пер. з англ. Ю. Завгородній, Д. Редька. Київ : Сафран, 2020. 200 с.

Автор ВУЕ

І. А. Козловський


Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Козловський І. А. Сансара // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Сансара (дата звернення: 9.05.2024).


Оприлюднено

Статус гасла: Оприлюднено
Оприлюднено:
10.07.2023

Важливо!

Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.

Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.

Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.

Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів


Міністерство оборони України Лого.png

Міністерство оборони України

МВС України Лого.jpg

Міністерство внутрішніх справ України

Генеральний штаб ЗСУ Лого.jpg

Генеральний штаб Збройних сил України

Державна прикордонна служба України Лого.jpg

Державна прикордонна служба України


Увага! Опитування читачів ВУЕ. Заповнити анкету ⟶