Авгури

Фреска «Ворожіння авгурів» з некрополя Монтероцці (м. Тарквіній, Італія)
Улюбленці імператора Гонорія. Художник Джон Вільям Вотергаус, бл. 1883 (Художня галерея Південної Австралії, м. Аделаїда)

Авгу́ри (лат. augures, ймовірно, від кореня aug- — зростати, процвітати, за ін. версією — від лат. avis — птах) — члени авторитетної жрецької колегії у Римі Стародавньому, головні священні обов’язки яких — тлумачення волі богів, ворожіння та віщування.

Історична довідка

Колегія авгурів — належала до найшанованіших і найвпливовіших в Римській державі. За свідченнями історика Тита Лівія, заснована легендарним царем Нумою Помпілієм у 8 ст. до н. е.; посада авгура вважалася державною і надавалася пожиттєво. Проте, авгури були відомі й раніше, з доби етрусків. Архаїчні ритуали з розпізнавання і тлумачення знаків, поданих богами, пов’язують з культом родючості.

З часом сформувалася складна традиція й практика ворожіння: божественні знамення вбачали у явищах різної природи (атмосферних, астрономічних, у поведінці птахів і тварин тощо), було укладено правила їхнього тлумачення, встановлено чіткий порядок проведення ритуалів та виправлення допущених помилок. Провідне значення у діяльності авгурів мали ворожіння й віщування за польотами, поведінкою, криками птахів (див. Ауспіції). За переказом, саме з ауспіціями Ромула й Рема (спостереження за шуліками) пов’язаний вибір пагорба для заснування м. Рима.

Знання авгурів передавали як письмово (відомо про авгурські книги, лат. libri augurales), так і усно; значна частина вчення була відкрита для громадян, з огляду на публічність проведення офіційних ритуалів та поширення практики приватного ворожіння.

Кількість авгурів історично змінювалася: початково діяло троє жерців, до 3 ст. до н. е. склад колегії зріс до 9 осіб, Гай Юлій Цезар збільшив його до 16, за часів принципату налічували до 25 авгурів.

Початково авгурів обирали (за правління Юлія Цезаря — Сенатом). З перетворенням республіки на імперію жерців призначав імператор, кандидатури пропонували два старших члени колегії.

Характеристика

Згідно з римською історіографією, до авгурів зверталися перед кожною важливою військовою, політичною, державною справою. Слово авгура мало вагоме значення і в приватному житті. За Цицероном, авгури могли відміняти призначені магістратами збори чи ухвалені з порушеннями закони, дозволяти чи забороняти звернення з промовою до народу; їхнє рішення могло завадити чи змінити планування військових кампаній.

Авгури не тільки здійснювали ауспіції, а й консультували щодо правильності тлумачення вже проведених ворожінь (як суспільно значущих, так і приватних). Процедура ворожіння була складною й деталізованою, сумнів у правильності її проведення чи тлумачення породжував і непевність у правочинності уґрунтованих на ній рішень і дій. Розв’язання таких проблем було однією з важливих функцій колегії: відомі, напр., випадки, коли через помилки у проведенні ауспіцій авгури оголошували недійсними вибори диктаторів, консулів, трибунів.

Ухвалені авгурами рішення вважали авторитетними настановами до виконання. Вважалося, що відповідальність перед богами за ігнорування жрецького декрету лягає на неслуха.

Уже з доби пізньої республіки вплив авгурів почав спадати, чільне місце в державі посіла колегія понтифіків. За Цицероном, жерці самі не вірували у ворожіння та з глузливою посмішкою дивилися один на одного при здійсненні ритуалу (звідси фразеологізм — «посмішка авгура»). У добу пізньої імперії авгурії перетворилися на формальну процедуру, а віщування нерідко мало суб’єктивний і маніпулятивний характер.

До колегії авгурів свого часу належали Тиберій Гракх (162 до н. е. — 133 до н. е.), Марк Антоній, Цицерон та ін.

Додатково

Хоча офіційний статус колегії історики не заперечують, міра реальної політичної влади авгурів є предметом дискусій. Римська історія свідчить про підлеглість колегії світській владі — авгури діяли не з власної ініціативи, а у відповідь на конкретний запит сенату, магістратів, консулів тощо. Водночас належність до авгурів, яка високо цінувалася в суспільстві, відкривала можливість для реалізації власних інтересів, особистого впливу на перебіг подій та можновладців.

Література

  1. Beard M., North J., Price S. Religions of Rome : in 2 vol. Cambridge : Cambridge University Press, 1998. Vol. 1: A History. 454 р.
  2. Brent A. The Imperial Cult and the Development of Church Order: Concepts and Іmages of Аuthority in Рaganism and Еarly Christianity before the Age of Cyprian. Leiden; Boston; Köln : Brill, 1999. 402 p.
  3. Еліаде М. Трактат з історії релігій / Пер. з фр. О. Панич. Київ : Дух і Літера, 2016. 520 с.
  4. Історія європейської цивілізації. Рим / За ред. У. Еко; пер. з іт. Харків : Фоліо, 2017. 1030 с.
  5. Марк Тулій Цицерон. Про державу. Про закони. Про природу богів / Пер. з лат. В. Литвинов. Львів : Апріорі, 2019. 392 с.

Автор ВУЕ

А. В. Арістова


Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Арістова А. В. Авгури // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Авгури (дата звернення: 28.04.2024).


Оприлюднено

Статус гасла: Оприлюднено
Оприлюднено:
26.10.2020

Важливо!

Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.

Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.

Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.

Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів


Міністерство оборони України Лого.png

Міністерство оборони України

МВС України Лого.jpg

Міністерство внутрішніх справ України

Генеральний штаб ЗСУ Лого.jpg

Генеральний штаб Збройних сил України

Державна прикордонна служба України Лого.jpg

Державна прикордонна служба України

Увага! Опитування читачів ВУЕ. Заповнити анкету ⟶