Амвросій (Дубневич)

Амвросий (Дубневич).jpg

Амвро́сій (у миру — Дубне́вич; 1688, с. Ляхівці, тепер с. Підгір’я Івано-Франківської обл., Україна — 23.02.1750, м. Глухів, тепер Сумської обл., Україна; похований у м. Чернігові, тепер Україна) — релігійний та освітній діяч, богослов, філософ; ректор Києво-Могилянської академії, патрон Чернігівського колегіуму.

Амвросій (Дубневич)

(Дубневич)

Народження 1688
Місце народження Підгір’я
Смерть 1750
Місце смерті Глухів
Місце поховання Чернігів
Alma mater Києво-Могилянська академія
Напрями діяльності філософія, богослов'я, релігія, освіта
Традиція/школа православ'я

Життєпис

Походив зі шляхетської родини. Освіту здобув у Києво-Могилянській академії; по завершенні навчання лишився в академії викладачем молодших класів. 1727–1731 — префект, 1731–1735 (за іншими даними 1737) — ректор Києво-Могилянської академії.

Водночас 1731–1733 архімандрит Києво-Братського Богоявленського монастиря (за митрополита Рафаїла (Зборовського) першим серед ігуменів Братського монастиря отримав сан архімандрита). Від 1733 — архімандрит, а від 1737 — ігумен Київського Михайлівського Золотоверхого монастиря.

1739 переведений настоятелем Троїце-Сергієвої Лаври у м. Сергіїв Посад (тепер Московської обл.). Мав намір заснувати при Лаврі духовну семінарію за українським зразком. Плани не були реалізовані у зв’язку з висвятою 08.09.1742 на єпископа Чернігівського і Новгород-Сіверського.

1742—1750 — єпископ Чернігівської єпархії (підлеглої Московському патріарху), патрон Чернігівського колегіуму.

Від 1749 страждав на тяжку хворобу. Помер у м. Глухові, куди був запрошений на церемонію відновлення Гетьманщини та інавгурації гетьмана Кирила Розумовського. Похований у кафедральному Борисоглібському соборі м. Чернігова.

Діяльність

Сучасники визнавали Амвросія (Дубневича) одним із кращих викладачів філософських і богословських курсів Києво-Могилянської академії. За традиціями Академії та взірцем єзуїтських колегій укладав філософський курс як цикл діалектики, логіки, фізики, метафізики. Першим упровадив вивчення морального богослов’я й етики, яку після 1729 ввели до регулярного викладання в межах філософського курсу. Набув поваги й визнання як ректор академії.

1733—1735 працював у складі кодифікаційної комісії (з місцеперебуванням у м. Глухові), створеної 1728 за наказом Петра ІІ з метою підготовки першого кодексу чинних в Україні правових норм, відомого як «Права, за якими судиться малоросійський народ». Проєкт кодексу не отримав офіційного схвалення, але фактично застосовувався на території Лівобережної України. Києво-Могилянська академія неодноразово зверталася з проханням замінити Дубневича в складі комісії іншою особою (оскільки його відсутність відчувалася при викладанні богословських дисциплін).

За часів єпископського служіння у Чернігівській єпархії опікувався розвитком Чернігівського колегіуму. Саме за Амвросія (Дубневича) колегіум пережив період розквіту, став другим за значущістю (після Києво-Могилянської академії) осередком просвіти й культури в Україні.

1749 запровадив дворічний курс філософії в колегіумі, що підвищило його освітній рівень; зорганізував навчання за європейським зразком. Через нестачу приміщень філософський курс викладали у монастирській трапезній кафедрального Борисоглібського монастиря (у перервах між церковними службами й трапезами монахів). Дбаючи про рівень освіченості населення Чернігівської губернії, Амвросій (Дубневич) зобов’язав священнослужителів віддавати дітей до колегіуму. Для тих, хто ухилявся від розпорядження, запровадив щомісячні стягнення (з дячків та пономарів — 50 коп., з протопопів та дияконів — 1 руб., зі священиків — 1 руб. 50 коп.). Вилучені кошти спрямовував на матеріальне забезпечення колегіуму та утримання учнів; увів на користь навчального закладу збір грошей і продуктів з монастирів та церков Чернігівської єпархії.

1746 очолив духовну комісію зі засвідчення чудес Охтирської ікони Богородиці в Слобідській Україні. 1751 (вже після смерті Амвросія (Дубневича), «слідство про чудеса» було завершене, постановою Священного Синоду ікона визнана чудотворною.

Здійснив ревізію церков у Чернігівській єпархії з описом стану та церковного майна.

Саме Амвросію (Дубневичу) присвячений єдиний збережений у давніх українських поетиках взірець епіцедії (різновид похоронного вірша, який читають під час поховання небіжчика — «Чернігівська поетика», 1750).

Праці

Залишив по собі кілька латиномовних рукописних курсів філософії за 1727/28–1728/29 навчальні роки (до рукописів додані дискусійні питання, а також перелік студентів-слухачів); латиномовні трактати: «Філософія перипатетиків» («Philosophia peripathetica», 1727–1729), «Богословський трактат про втілення Слова Божого» («Tractatus theologicus de incarnatione Verbi Divini», 1730), «Богословський трактат про єдиного Бога в трьох іпостасях» («Tractatus theologicus de Deo uno in personis trino», 1749–1750); пастирські грамоти.

Література

  1. Травкіна О. Чернігівський колегіум (1700–1786). Чернігів : ДКП РВВ, 2000. 120 с.
  2. Лавріненко О. З історії становлення і розвитку педагогічної майстерності в освітній та виховних системах Чернігівського колегіуму 1700–1776 рр. // Постметодика. 2008. № 4 (81). С. 35–40. URL: http://lib.iitta.gov.ua/6471/1/Untitled0.pdf11.pdf
  3. Циганок О. Коментована публікація Опису похорону Амвросія Дубневича (інтермедіальний формат тексту) // Питання літературознавства. 2012. Вип. 86. С. 93–99.
  4. Циганок О. Про єдиний взірець давньої української шкільної епічної епіцедії // Сіверянський літопис. 2012. № 1–2. С. 158–163.
  5. Травкіна О. До історії повсякденності чернігівських ієрархів та про подорожі у сер. ХVІІІ ст. // Сіверянський літопис. 2015. № 5. С. 34–38.
  6. Симчич М. Вчення про нескінченність у Могилянських філософських курсах (ХVІІ–ХVІІІ ст.): до постановки проблеми // Sententiae. 2018. № 2. С. 6–19.

Автор ВУЕ

А. В. Арістова

Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Арістова А. В. Амвросій (Дубневич) // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Амвросій (Дубневич) (дата звернення: 7.05.2024).


Оприлюднено


Оприлюднено:
07.05.2019

Важливо!

Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.

Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.

Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.

Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів


Міністерство оборони України Лого.png

Міністерство оборони України

МВС України Лого.jpg

Міністерство внутрішніх справ України

Генеральний штаб ЗСУ Лого.jpg

Генеральний штаб Збройних сил України

Державна прикордонна служба України Лого.jpg

Державна прикордонна служба України


Увага! Опитування читачів ВУЕ. Заповнити анкету ⟶