Американська школа культурної антропології


Америка́нська шко́ла культу́рної антрополо́гії — провідний напрям в антропології культурній, що сформувався у США й визначив розвиток американської антропологічної думки в 19 — першій половині 20 ст.

Історична довідка

Виникла під впливом діяльності й особистості Ф. Боаса (1858–1942), який був засновником культурної антропології як науки. Крім Ф. Боаса, до Американської школи культурної антропології належали його учні (Р. Бенедикт, М. Герсковіц, А. Л. Кребер, М. Мід, Е. Сепір та ін.), переважно етнологи.

Представлена культурно-історичною школою (Ф. Боас), з якої виокремилася етнопсихологічна, або етнокультурна школа (Р. Бенедикт, М. Мід), а також лінгвістичною культурною антропологією (Е. Сепір), теорією культурного ареалу й культурної конфігурації (А. Кребер), теорією релятивізму культурного (М. Герсковіц); у середині 20 ст. відокремилась когнітивна антропологія (В. Гуденаф, Р. Шведер).

Характеристика

На підставі досліджень культури північноамериканських індіанців Ф. Боас дійшов висновку щодо вирішального впливу історично обумовлених культурних чинників на формування звичаїв та вірувань.

Учениці Ф. Боаса (Р. Бенедикт і М. Мід) наголошували на психологічному детермінізмі самої культури, стверджуючи, що самобутність тієї чи іншої культури закорінена в особливостях психічного складу та поведінки певного етносу. Застосовуючи етнопсихологічну методологію з її наріжним принципом психологічного редукціонізму, вони проводили аналіз культур за допомогою таких понять, як «кооперативна» та «змагальна» поведінка (М. Мід), «культура провини» і «культура сорому» (Р. Бенедикт), внутрішні й зовнішні санкції. М. Мід також запропонувала класифікацію культур залежно від механізму передачі соціокультурної інформації.

Інший представник американської школи культурної антропології М. Герсковіц розробив теорію культурного релятивізму. Стверджував, що кожна культура створює власні цінності, які не можуть поширюватися на інші; різниця між розвиненими й т. з. премодерними культурами є лише кількісною, але не якісною, тому немає об’єктивних критеріїв для порівняння культур та визначення ступеня їхньої «прогресивності» чи «примітивності». Вважав, що культурний антрополог має визнавати відсутність постійних критеріїв для оцінки культурних контекстів епох і народів. На його думку, не існує незмінних абсолютних культурних цінностей. М. Герсковіц також ввів у методологію культурно-антропологічного дослідження принцип культурного плюралізму, спрямований проти етнокультурного монізму, наголошуючи, що цінності й стандарти, якими керуються прибічники етноцентризму, не абсолютніші за цінності та стандарти, якими керуються інші народи. Положення теорії культурного релятивізму стали основою теорій мультикультуралізму й культурного плюралізму (поширились у другій половині 20 ст.).

Джерела

  • Benedict R. Chrysanthemum and the Sword. Patterns of Japanese Culture. Boston : Houghton Mifflin, 1946. 324 p.
  • Herskovitz M. J. Cultural Antropology. New York : Alfred Knopf, 1955. 569 p.
  • Benedict R. Patterns of Culture. Boston : Houghton Mifflin, 1959. 290 p.
  • Mead M. Culture and Commitment // A Study of Generation Gap. New York : Doubleday, 1970. 91 p.
  • Рос. перекл. — Боас Ф. Границы сравнительного метода в антропологии // Антология исследований культуры. Интерпретации культуры / Под ред. С. Я. Левита. Санкт-Петербург : Университетская книга, 1997. С. 509–518.
  • Боас Ф. Ум первобытного человека / Пер. с англ. А. М. Водена. 4-е изд. Москва : URSS, 2018. 154 с.

Література

  1. Goodenough W. H. Cultural Anthropology and Linguistics // Report of the Seventh Annual Round Table-мeeting on Linguistics and Language Study / Ed. by P. L. Garvin. Washington : Georgetown University, 1957. Р. 167–173.
  2. Соболь О. М. Критика философских концепций американской «культурной антропологии». Киев : Наукова думка, 1978. 99 с.
  3. Пархоменко Т. С. Социокультурный дискурс морали (современные англо-американские философские школы. Киев : Институту философии НАН Украины, 1995. 166 с.
  4. Самохина Н. Н. Становление моделей культуры в американской культурной антропологии ХХ века (философский аспект). Нижневартовск : Нижневартовский государственный университет, 2016. 107 с.

Автор ВУЕ

Т. С. Пархоменко


Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Пархоменко Т. С. Американська школа культурної антропології // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Американська школа культурної антропології (дата звернення: 7.05.2024).


Оприлюднено


Оприлюднено:
28.10.2019

Важливо!

Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.

Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.

Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.

Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів


Міністерство оборони України Лого.png

Міністерство оборони України

МВС України Лого.jpg

Міністерство внутрішніх справ України

Генеральний штаб ЗСУ Лого.jpg

Генеральний штаб Збройних сил України

Державна прикордонна служба України Лого.jpg

Державна прикордонна служба України


Увага! Опитування читачів ВУЕ. Заповнити анкету ⟶