Амплуа

Образ Чорного П’єро – амплуа Олександра Вертинського. Поштова марка України, 2019

Амплуа́ (фр. emploi — використання, посада, роль, від лат. implicare — пов’язувати, залучати) — сукупність ролей, які за своїм характером і змістом відповідають сценічним даним актора.

Амплуа складалося протягом історії театру і відповідно до розвитку стилів та напрямів у драматургічному й акторському мистецтві. Виникненню та утвердженню амплуа сприяли два процеси в історії театру: перехід із п’єси в п’єсу однопланових персонажів і усталення виконавських традицій, що обмежували можливості індивідуального трактування ролі. Амплуа — перехідний етап від театру масок Давньої Греції та Сходу, комедії дель арте до індивідуалізованих образів реалістичного театру.

Згідно з указом 1766 директора циркулярних театрів і музики амплуа були запроваджені в Російській імперії. Існували до поч. 20 ст. Чоловічі амплуа — коханець, герой, комік, простак, резонер, фат; жіночі — героїня, комічна бабуся, гранд-дама, травесті, інженю, субретка та ін.

На певних стадіях розвитку театрального мистецтва амплуа мало позитивне значення, даючи змогу актору спеціалізуватися у визначених ролях, удосконалювати майстерність, зберігати традиції. Робота акторів в усталених амплуа відкривала можливість працювати в умовах приватної антрепризи з переходом із трупи в трупу.

З розвитком реалістичної драматургії, що вимагала створення різнопланових життєвих характерів, та утвердженням акторського ансамблю в театрі амплуа обмежувало індивідуальне трактування ролі, стримувало розвиток акторської майстерності, призводило до штампів. Окремі визначні актори виходили за межі амплуа. Проти амплуа виступали К. Станіславський, І. Франко, Лесь Курбас та ін.

Сучасне театральне мистецтво практично відмовилося від закріплення за виконавцями вузького кола ролей, утверджуючи широкий творчий діапазон актора.

Література

  1. Паві П. Словник театру / Пер. з фр. Львів : Видавництво Львівського університету ім. І. Франка, 2006. 640 с.
  2. Клековкін О. THEATRICA: Лексикон. Київ : Фенікс, 2012. 800 с.
  3. Полищук В., Сарабьян Э. Большая книга актерского мастерства. Москва : АСТ ; Прайм, 2015. 790 с.

Автор ВУЕ

В. Г. Давидов


Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Давидов В. Г. Амплуа // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Амплуа (дата звернення: 7.05.2024).


Оприлюднено

Статус гасла: Оприлюднено
Оприлюднено:
28.01.2021

Важливо!

Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.

Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.

Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.

Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів


Міністерство оборони України Лого.png

Міністерство оборони України

МВС України Лого.jpg

Міністерство внутрішніх справ України

Генеральний штаб ЗСУ Лого.jpg

Генеральний штаб Збройних сил України

Державна прикордонна служба України Лого.jpg

Державна прикордонна служба України

Увага! Опитування читачів ВУЕ. Заповнити анкету ⟶