Амулет

Амулети

Амуле́т (араб. حَمَلَ‎ — носити) — предмет, якому приписують переважно захисні, охоронні функції, магічну силу відвертати від його власника зло, хвороби, лиха, небезпеки.

Використання амулетів сягає доби архаїчних вірувань і притаманне майже всім пізнішим релігіям. Акцент на захисному значенні амулету підставово відрізняє його від талісманів і фетишів.

Типи амулетів

За походженням амулет може бути:

  • природним об’єктом: камінці незвичної форми, мінерали, коштовні каміння, мушлі, висушені рослини чи комахи, ікла, кістки, кігті, частини тіла або шкіри тварин, пташине пір’я тощо (витоки амулетів тваринного походження вбачають у давніх тотемічних культах);
  • артефактом, штучно виготовленою річчю: фігурки, прикраси (каблучка, намисто, підвіски, браслети), монети, бубенці, міні-копії побутових речей, елементи одягу;
  • зображенням (малюнок, орнамент, тату тощо), символом, надписом, священним текстом.

Виготовленням амулетів займалися переважно служителі культу — шамани, знахарі, волхви, жерці, монахи. Вважалося, що магічна сила амулетів залежить від сполучення кількох ознак — форми, кольору, матеріалу виготовлення, символу чи надпису, слів чи ритуалів, які вживалися при виготовленні, способу носіння.

Залежно від призначення, амулети носили безпосередньо на тілі, кріпили на одязі, розміщували в оселі, вмуровували у стіни споруди або поміщали у спеціальне місце (стайню, комору, обабіч брами, клали в поховання). Нерідко різнотипні амулети були прикріплені до єдиної основи — ланцюжка, шнурка, ремінця. Віднайдені археологами набори амулетів-привісок є важливими пам'ятками давніх систем язичницької символіки.

З виникненням писемності набула поширення практика використання записаних заклять, молитов, замовлянь, магічних формул, уривків священних текстів, які загортали у тканини, шкіру, вкладали у футляри та носили на тілі як амулети.

Виділяють амулети монофункціональні (поховальні, весільні, цілющі, захисні, запобіжні) і поліфункціональні. Могли поєднувати сакральні й мирські функції (амулети-печатки, амулети-килими, амулети-прикраси). У стародавньому світі амулети виготовлялися як для живих, так і для мертвих, з метою допомогти, згідно з релігійними віруваннями, у здійсненні небезпечної подорожі в загробне життя, забезпечити благополуччя у потойбіччі.

Амулети в давньоруській та українській культурі

Археологічні та історичні дослідження виявили значне розмаїття амулетів у давньоруській культурі, хоча їх призначення і класифікація є предметом фахових дискусій. Виділяють:

  • амулети, пов’язані з космогонічними віруваннями (культом Перуна, місячно-солярною символікою);
  • амулети заклинальної магії (як правило, мають вигляд мініатюрних побутових речей — ключів, ложечок, ківшиків, гребінців, гольників тощо), призначені захищати від хвороб, нещасного випадку, передчасної загибелі;
  • зооморфні амулети-фетиші (зуби, кігті, кістки; зображення коників, пташок та ін.).

В 11–12 ст. християнські хрести-тільники також сприймалися як амулети-обереги; часто їх вдягали разом із брязкальцями, місячно-солярними символами. Як своєрідний амулет використовували і священні книги: так, у 17–18 ст. серед болгар і сербів були поширені абагари — друковані або гравійовані молитовники-амулети. В українській культурі амулетами слугували численні обереги, які наділяли охоронними функціями щодо людей, житла, худоби та ін. Попри негативне ставлення монотеїстичних релігій, зокрема християнства та ісламу, до носіння амулетів і фетишів, перебороти ці вкорінені в народній культурі рештки язичницьких уявлень і магічних практик не вдалося дотепер.

Амулети широко використовують у нетрадиційній медицині, езотеричних вченнях, неорелігіях.

Література

  1. Токарев С. А. Ранние формы религии. Москва : Политиздат, 1990. 622 с.
  2. Hans Bonnet: Amulett // Lexikon der ägyptischen Religionsgeschichte. Hamburg : Nicol, 2000. P. 26–31.
  3. Дзенладзе О. С., Симоненко О. В. Намистини — воїнські амулети ІІІ–ІІ ст. до н. е. // Археологія. 2010. № 3. С. 22–34.
  4. Позіховський О. Л. Бурштинові амулети з Острожчини // Археологія. 2010. № 1. С. 66–68.
  5. Gonzalez-Wippler M. The Complete Book of Amulets & Talismans. Woodbury : Lewellyn Publications, 2012. 275 p.
  6. Lecouteux С. The High Magic of Talismans and Amulets: Tradition and Craft. Rochester : Inner Traditions, 2014. 272 р.
  7. Рыбаков Б. А. Язычество Древней Руси. 4-е изд. Москва : Академический проект, 2016. 806 с.
  8. Стрельник М. О., Безкоровайна Ю. Г. Давньоруські підвіски-амулети заклинальної магії (Х–ХІІІ ст.): їхнє місце в костюмі та семантика (за матеріалами НМІУ) // Науковий вісник Національного музею історії України. 2016. Т. 1. № 1. С. 76–82. URL: http://visnyk.nmiu.com.ua/index.php/nv/article/view/14/11

Автор ВУЕ

А. В. Арістова

Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Арістова А. В. Амулет // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Амулет (дата звернення: 7.05.2024).


Оприлюднено


Оприлюднено:
06.05.2019

Важливо!

Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.

Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.

Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.

Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів


Міністерство оборони України Лого.png

Міністерство оборони України

МВС України Лого.jpg

Міністерство внутрішніх справ України

Генеральний штаб ЗСУ Лого.jpg

Генеральний штаб Збройних сил України

Державна прикордонна служба України Лого.jpg

Державна прикордонна служба України

Увага! Опитування читачів ВУЕ. Заповнити анкету ⟶