Анахарсіс

Anacharsis.jpg

Анаха́рсіс (грец. Ἀνάχαρσις; бл. 614, бл. м. Ольвії, тепер на території України — після 559 до н. е., місцевість Гілея, тепер на території України) — напівлегендарний скіфський мудрець, мандрівник, філософ, поет.

Життєпис

Син скіфського царя Гнура (чи Девкета) і еллінки, зведений брат царя Савлія (Кадуїда). Батько направив Анахарсіса на навчання до Греції, щоб той набув знань, необхідних майбутньому державникові.

У Мілеті юнак зустрічався з філософом Фалесом. 592 до н. е. прибув до Афін, де зустрів іншого знатного скіфа — лікаря та мудреця Токсаріса, прибічника поміркованого способу життя. Анахарсіс тривалий час подорожував Грецією, еллінізувався, набув слави філософа, зустрічався з тираном Періандром у Коринфі, політиком і поетом Хілоном — у Спарті, мудрецем Місоном — у Дельфах. Відвідав у Сардах лідійського царя Креза.

Коли влада у Скіфії перейшла до Савлія, той вирішив, що зведеному братові час повертатися. Анахарсіс, згідно з грецькими джерелами, мав намір навчити земляків жити за еллінським взірцем. Геродот переповідає, що на зворотному шляху до Скіфії Анахарсіс оминув Геллеспонт (тепер Дарданелли) і зупинився в м. Кізіку, де урочисто справляли свято Кібели. Мудрець дав обітницю принести богині жертву за умови успішного повернення додому, а також заснувати на її честь всенощне свято. У Скіфії він виконав (таємно) бачений ним обряд у Гілеї (лісиста місцевість у нижній течії р. Дніпра). За доносом свідка-скіфа на місце дійства прибув цар Савлій й убив брата під час святкування. Припускають, що причиною братовбивства було побоювання втратити владу. За Геродотом, скіфи засуджували чужоземні звичаї, що зумовило їхнє ставлення до запитань про Анахарсіса (тривалий час відповідали, що «не знають його»).

Діяльність

Вважається, що Анахарсіс винайшов двозубий якір, ковальські міхи, вдосконалив гончарний круг і вітрило. Був також знаним лікарем і поетом (його поетичний твір з 800 віршів не зберігся).

Як мислитель, обстоював помірковану аскезу; цікавився етикою, політикою, логікою. Йому приписували понад 50 афоризмів, цитованих в античних і візантійських джерелах (про взаємини та поведінку людей, захист власної гідності, заздрість, значення мови, мореплавство, гімнастику, політику та суспільний устрій, шкоду пияцтва тощо).

У риториці філософ демонстрував таку майстерність, що народився вислів «мовить як скіф».

Відомо 10 «кінічних» листів Анахарсіса: до Креза, афінян, Солона, тирана Гіппарха, Аннона, царського сина, Терея, правителя Фракії та ін. Усі вони укладені у 3–1 ст. до н. е. на підтримку кінічної тенденції ідеалізувати варварів як «природні» народи.

Припускають, що Анахарсіс бував у м. Ольвії та міг брати участь у релігійних церемоніях ольвіополітів.

Серед епіграфічних пам’яток Ольвії відоме графіті 1 пол. 6 ст. до н. е., яке пов’язують із сином Анахарсіса Анагерром.

Греки визнавали не тільки інтелектуальний авторитет Анахарсіса, але й порівнювали його смерть за «ідею» з пізнішою долею Сократа.

Визнання

Ім’я Анахарсіса увійшло до переліку перших семи мудреців, пошанованих у Стародавній Греції. На Анахарсіса посилалися найавторитетніші мислителі Еллади (Платон, Аристотель, Плутарх Афінський, Лукіан).

Популярність мудреця була такою, що його ім’я намагалися використати для поширення своїх ідей представники різних філософських напрямів, зокрема кініки.

У м. Афінах йому було встановлено статую.

Під впливом постаті мислителя та античних ідей назагал узяв собі ім’я Анахарсіс французький політичний, діяч, революціонер, філософ-просвітник Жан-Батист Клоотс.

Література

  1. Плутарх. Сочинения / Пер. с древнегр. Москва : Художественная литература, 1983. 704 c.
  2. Русяєва А. С. Славетний мудрець — скіф Анахарсіс. Київ : Наукова думка, 2001. 90 с.
  3. Геродот. Історії в дев'яти книгах / Пер. із старогр., передм. та прим. А. О. Білецького. Харків : Фоліо, 2006. 656 с.
  4. Мурзін В. Ю. Анахарсіс і Скіл (про один із пасажів «Історії» Геродота) // Культурологічний вісник. 2014. Вип. 32. С. 7–10.
  5. Меленко С. Г., Марчак В. Я. Філософсько-правові погляди Анахарсиса у контексті формування соціальної та правової філософії українського соціуму // Право.ua. 2015. № 1. С. 171–177.

Автор ВУЕ

І. П. Мозговий


Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Мозговий І. П. Анахарсіс // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Анахарсіс (дата звернення: 2.05.2024).


Оприлюднено

Статус гасла: Стаття знаходиться на редагуванні

Важливо!

Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.

Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.

Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.

Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів


Міністерство оборони України Лого.png

Міністерство оборони України

МВС України Лого.jpg

Міністерство внутрішніх справ України

Генеральний штаб ЗСУ Лого.jpg

Генеральний штаб Збройних сил України

Державна прикордонна служба України Лого.jpg

Державна прикордонна служба України


Увага! Опитування читачів ВУЕ. Заповнити анкету ⟶