Антонович, Максим Олексійович

Антонович, Максим Олексійович.jpg

Антоно́вич, Макси́м Олексі́йович (30.04.1835, за ін. даними — 09.05.1835, м. Білопілля, тепер Сумська область, Україна — 14.11.1918, м. Санкт-Петербург, тепер РФ) — філософ, просвітник, літературний критик і публіцист, природознавець.

Антонович, Максим Олексійович

Народження 30.04.1835
Місце народження Білопілля
Смерть 14.11.1918
Місце смерті Санкт-Петербург
Напрями діяльності філософія, літературознавство, природознавство


Життєпис

Народився у сім’ї дяка. Закінчив Охтирське духовне училище, пізніше Харківську духовну семінарію (1855) і Петербурзьку духовну академію (1859) зі ступенем кандидата богослов'я. Поряд із богословською освітою, відвідував лекції в Харківському університеті (тепер Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна).

У м. Петербурзі захопився філософією, літературою і журналістикою. Під впливом філософії Л. Фейєрбаха, знайомства з працями В. Бєлінського, М. Чернишевського, М. Добролюбова, вивчення природничих наук відмовився від духовного сану (1862).

Став одним із найактивніших співробітників журналу «Сучасник» («Современник»; 1859), де часто друкувався. Обстоював ідеї реалізму М. Чернишевського і М. Добролюбова, гостро критикував теорію «чистого мистецтва». Після заборони «Сучасника» (1865) М. Антонович відійшов від активної літературно-суспільної діяльності й присвятив себе природничо-науковим заняттям (геологія, хімія, ботаніка) та перекладу природознавчих праць з англійської, французької й німецької мов.

Одночасно друкував критичні статті на літературні теми, зокрема у виданнях «Тифліський вісник» («Тифлисский вестник»; 1875-1876) і «Гірничий журнал» («Горный журнал»; 1878), обіймав посаду критика в журналах «Слово» (1878) та «Новий огляд» («Новое обозрение»; 1881).

1881‒1882 — служив у правлінні Лібаво-Роменської залізниці; 1883 поступив на службу до Державного банку.

1888‒1916 написав низку спогадів про співробітників «Сучасника», зокрема М. Чернишевського, М. Добролюбова, М. Некрасова.

Філософські погляди

У статтях «Сучасна філософія», «Два типи сучасних філософів», «Про гегелівську філософію» та ін. виступав виразником матеріалістичних поглядів (див. Матеріалізм). Критикував ідеалізм, апріоризм і агностицизм І. Канта та кантіанство взагалі, гегельянство М. Страхова й Б. Чичеріна, шеллінгіанство А. Григор’єва, релігійно-містичну філософію С. Гогоцького та П. Юркевича, ідеї слов’янофільства, еклектизм П. Лаврова та М. Михайловського; негативно поставився і до релігійно-філософської програми збірки «Віхи» («Вехи»; 1909).

Розробляв філософську концепцію, типологічно подібну до філософії класичного французького Просвітництва. В її основі — матеріалістично сприйнятий антропологічний принцип, ідея всемогутності Розуму, заперечення теології і метафізики, містицизму, спіритуалізму. У сфері гносеології — прибічник сенсуалізму (в дусі І. Сєченова). Поборник емпіричної філософії природи. Закликав до всебічного вивчення світу, союзу матеріалістичної філософії з природознавством, психології — з фізіологією.

Як і всі просвітники, поділяв історію людства на дві епохи: «природного стану» і «громадянського суспільства». При цьому «природне» життя тлумачив як задоволення всіх потреб людини в гармонії з життям всієї іншої природи, що є метою існування людини.

Страждання людства Антонович пов’язував з невіглаством і незнанням, пануванням забобонів, а успіхи та прогрес — з розвитком знання. В останньому вбачав умову вдосконалення людського життя та розв’язання його основного питання — про розподіл їжі. Торкаючись проблематики культурних потреб («потреб голови та серця») і питань політичного і правового ладу, був прихильником демократії і соціалізму.

Констатуючи зв’язок філософської боротьби з політичною, базувався на антропологічному принципі Л. Фейєрбаха. Опонував лібералізму, висував вимоги поліпшення матеріальних умов життя народу, поширення освіти та політичних свобод; обґрунтував необхідність радикальних змін соціальних порядків у Росії, виступав за її «європеїзацію». Марксизму Антонович не визнав, хоча і симпатизував йому.

Як природознавець, відомий дослідженнями геологічної будови Балтійського регіону й Фінляндії, працями «Льодовикова гіпотеза та льодовикові явища у Фінляндії та Повенецькому повіті», «Чарльз Дарвін та його теорія» та ін.

Праці

Основні праці: «Сучасна філософія» («Современная философия»; 1861), «Два типи сучасних філософів» («Два типа современных философов»; 1861), «Про гегелівську філософію» («О гегелевской философии»; 1861), «Сучасні фізіологія та філософія» («Современная физиология и философия»; 1862), «Сучасна естетична теорія» («Современная эстетическая теория»; 1865), «Єдність фізичного і моральнісного Космосу» («Единство физического и нравственного Космоса»; 1864), «Льодовикова гіпотеза та льодовикові явища у Фінляндії та Повенецькому повіті» («Ледниковая гипотеза и ледниковые явления в Финляндии и Повенецком уезде»; 1878), «Чарльз Дарвін та його теорія» («Чарлз Дарвин и его теория», 1896) та ін.

Стаття «Асмодей нашого часу» («Асмодей нашего времени»; 1862) з гостро-критичною оцінкою роману І. Тургенєва «Батьки і діти» («Отцы и дети») стала поштовхом до розколу в редакції та полеміки між журналами «Сучасник» і «Російське слово» («Русское слово»). У статті «Містико-аскетичний роман» («Мистико-аскетический роман», 1881) Антонович гостро критикував релігійні ідеали Ф. Достоєвського та полемізував з журналом братів Достоєвських «Час» («Время»), який пропагував християнську смиренність і довготерпіння.

Визнання

В цілому Антонович не вийшов поза межі просвітницької філософії 1860-х. Літературно-критичні статті мислителя дотепер мають цінність завдяки їхній філософічності та публіцистичній гостроті, хоча їхні літературознавчі та естетичні оцінки визнано слабкими.

Твори

  • Избранные философские сочинения. Москва : ОГИЗ. Государственное издательство политической литературы, 1945. 378 с.

Література

  1. Костригин А. А., Кирпичева Ю. В. Публицист М. А. Антонович об определении понятия «душа» в «Философском лексиконе» (1861) философа С. С. Гогоцкого // История российской психологии в лицах: Дайджест. 2016. № 1. С. 41–54.
  2. Пилипчук О. Я. Сприйняття еволюційної теорії Ч. Дарвіна в Україні (друга половина ХІХ ст.) // Питання історії науки і техніки. 2018. № 1. С. 15–22.

Автор ВУЕ

О. В. Чаплінська


Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Чаплінська О. В. Антонович, Максим Олексійович // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Антонович, Максим Олексійович (дата звернення: 3.05.2024).


Оприлюднено

Статус гасла: Оприлюднено
Оприлюднено:
20.07.2020

Важливо!

Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.

Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.

Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.

Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів


Міністерство оборони України Лого.png

Міністерство оборони України

МВС України Лого.jpg

Міністерство внутрішніх справ України

Генеральний штаб ЗСУ Лого.jpg

Генеральний штаб Збройних сил України

Державна прикордонна служба України Лого.jpg

Державна прикордонна служба України

Увага! Опитування читачів ВУЕ. Заповнити анкету ⟶