Асхаби

Асхáби (ас-сахáба; араб. الصحابة‎, множина від сахіб, араб. صحابي‎ — прихильник, сподвижник) — в ісламі — найближчі сподвижники Мухаммада й очевидці його свідчень.

Історична довідка

До асхабів спершу відносили усіх, хто безпосередньо спілкувався з Пророком, або учасників його походів. Пізніше асхабами стали називати тих, хто хоча б раз бачив Мухаммада.

Саме асхаби вважаються найвідданішими прихильниками вчення Пророка. Вони утворили ядро перших мусульманських армій. Мешкали переважно в містах Мецці та Ясрибі (Медині). Асхабів-мекканців, які переселилися у м. Ясриб, називали мухаджирами (емігрантами). Відповідно, асхаби-мединці отримали ймення ансарів (помічників).

Після смерті Мухаммада асхаби утворили своєрідну еліту мусульманського суспільства. Серед них виділяли 12 головних, яких Пророк вирізнив за «чистоту сердець» і світлі помисли. З-поміж асхабів обирали перших халіфів, їх призначали намісниками й полководцями.

У мусульманській традиції найдостойнішими асхабами вважаються перші мухаджири й ансари, за ними — учасники битви при Бадрі, потім — учасники битви при Ухуді, далі — усі ті, «хто дав клятву, приємну Аллаху».

Саме асхаби записували і запам’ятовували одкровення, засвідчені Мухаммадом. Їхні розповіді про слова і діяння пророка (хадиси), які супроводжувались описами вражень і посиланнями на особисті приклади, пізніше утворили Сунну. Авторитет сподвижників, очевидців Пророка і трансляторів його вчення поступово призвів до своєрідного культу асхабів у середовищі сунітів. Про їхні благочестиві діяння писали Хішам ібн Абдал-Малік у «Життєписі посланника Аллаха» (1-а пол. 8 ст.) та Мухаммад ібн Са’д ал-Багдаді (784–845; Ірак) у «Книзі вищих розрядів» (1-а пол. 9 ст.). Пізніше з’явилися особливі біографічні словники, де містилися свідчення про більшість асхабів. Серед них виділяється «Вичерпний стислий посібник про сподвижників», укладений ібн Хаджаром аль-Аскалані в 1-й пол. 15 ст. Тут подано свідчення про 12 тис. асхабів, котрі мали хоч якесь відношення до Мухаммада.

У мусульманській традиції популярними є коранічні оповіді про асхаб-ал-кахф — сподвижників «печери» та асхаб-ал-Бадр — учасників першої в історії ісламу битви з язичниками при Бадрі.

Джерела

Ибн Хишам. Жизнеописание Пророка Мухаммада, рассказанное со слов аль Баккаи, со слов Ибн Исхака аль Мутталиба (первая половина VIII века) / Пер. с араб. Н. А. Гайнуллина. Москва : Умма, 2007. 656 с.

Література

  1. Али-заде А. А. Асхаб // Исламский энциклопедический словарь. Москва : Ансар, 2007. С. 78–80.
  2. Ибн Са‘д. Ат-Табакат ал-кубра / Пер. с араб. // Pax Islamica. 2013. № 1 (10) С. 8–30; № 2 (11). С. 8–29.
  3. Muhammad in History, Thought, and Culture: An Encyclopedia of the Prophet of God : in 2 vol. / Ed. by C. Fitzpatrick, A. Walker. Santa Barbara : ABC-CLIO, 2014. 784 р.
  4. Хафиз бин Ахмад Аль-Хаками. 200 вопросов по вероучению ислама / Пер. с араб А. Нирша. Москва : Умма, 2015. 319 с.

Автор ВУЕ

О. В. Сарапін


Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Сарапін О. В. Асхаби // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Асхаби (дата звернення: 10.05.2024).


Оприлюднено

Статус гасла: Оприлюднено
Оприлюднено:
01.09.2020

Важливо!

Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.

Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.

Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.

Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів


Міністерство оборони України Лого.png

Міністерство оборони України

МВС України Лого.jpg

Міністерство внутрішніх справ України

Генеральний штаб ЗСУ Лого.jpg

Генеральний штаб Збройних сил України

Державна прикордонна служба України Лого.jpg

Державна прикордонна служба України


Увага! Опитування читачів ВУЕ. Заповнити анкету ⟶