Еліта

Елі́та (фр. elite — краще, відібране) — вищі привілейовані прошарки в суспільстві, що здійснюють функції управління, розвитку економіки, культури, науки. Головна ідея класичних елітистських теорій: суспільством завжди править обрана меншість, наділена особливими організаційними, психологічними та інтелектуальними якостями.

Історична довідка

Наукові основи вивчення еліти закладено в елітизмі — напрямі соціологічної думки кінця 19 — початку 20 ст. Спеціальним об’єктом досліджень «еліта» постала в працях соціологів Вільфредо Парето і Гаетано Моски, а також мислителя Роберта Міхельса.

Засадничі ідеї

Серед визначень поняття «еліта» є кілька основних підходів:

1) ціннісний;

2) статусно-функціональний;

3) соціально-класовий.

У ціннісному підході (М. Бердяєв, Д. Донцов, В. Липинський, Х. Ортега-і-Гассет, В. Парето) головною ознакою еліти вважається духовний аристократизм, особиста перевага (культурно-освітня, моральна, вольова, фізична) одних над іншими. Ця меншість, завдяки неординарним особистісним якостям, здатна досягати вищих результатів у духовній, інтелектуальній діяльності, готова втілювати свої знання в політичну дію тощо.

У статусно-функціональному підході (Р. Міхельс, Г. Моска та ін.) головною ознакою еліти є соціальний статус, місце і роль індивіда в системі владних структур, у прийнятті рішень і реалізації управлінських функцій.

Прихильники соціально-класового визначення еліти (які не завжди використовують цей концепт, замінюючи його поняттями «правлячий клас», «буржуазний клас» тощо) підходять до її аналізу з погляду непримиренності й конфронтації класів, правлячих верств і трудящих мас (К. Маркс, Ф. Енгельс, В. Ленін, Ч. Р. Міллз, Е. Райт та ін.). Визначальними чинниками формування еліти вважають володіння приватною власністю на засоби виробництва, форму і розмір розподілу матеріальних благ. Дихотомія «еліта — маса» зазвичай відкидається ортодоксальними марксистами як підміна теорії класів і класової боротьби. На відміну від класичних елітистських теорій, у соціально-класовому підході вирішальною силою історії визнаються не правлячі верстви, а народні маси. За масами визнається головна роль у здійсненні революцій, завдяки чому відбувається суспільний прогрес.

Структура еліти

Правляча еліта структурується, а специфіка кожної з груп увиразнюється залежно від ресурсів (капіталів) соціальних агентів. Згідно з П. Бурдьє, у соціальному просторі агенти, займаючи певний статус, змагаються за збереження або поліпшення свого становища. Елітою стають агенти, які, володіючи найбільшим сукупним капіталом, репрезентованим у вигляді влади, матеріальних статків, авторитету, престижу, займають найвищі позиції в різних полях соціального простору. Відповідно до типу поля, виділяють політичну, економічну, адміністративну та культурну еліти.


658975785678пр.png


Кожен із капіталів може стати символічним капіталом — принести визнання та авторитет його власнику.

Увиразнюється соціальний капітал — сукупність існуючих або потенційних ресурсів, пов’язаних із наявністю стійкої мережі соціальних відносин, які можуть бути реалізовані в рамках деяких стратегій.

Політична еліта — це суб’єкти, які займають стратегічні позиції в гілках влади і приймають найважливіші для суспільства рішення. Перелік посад і позицій, володіння якими рівнозначно включенню в політичну еліту, варіюється залежно від національної специфіки політичної системи. В Україні список політичної еліти включає Президента, членів Кабінету Міністрів, депутатів Верховної Ради. На регіональному рівні її низовий прошарок формують депутати обласних, міських і районних рад.

Економічна еліта — керівники і менеджери великих приватних і державних підприємств, власники великих капіталів, які контролюють найбільш значні матеріальні ресурси в суспільстві та утримують стратегічні позиції у великих економічних організаціях. Вони утворюють потужний прошарок правлячого класу. Вплив економічної еліти на політичну владу зумовлений великою концентрацією економічної могутності.

Адміністративна еліта — керівники бюрократичного апарату або вищий прошарок державних службовців, які займають найвищі посади в міністерствах, департаментах, комітетах та інших органах державного управління. На посади вони не обираються, а призначаються. В Україні — це головні чини обласних, місцевих, районних держадміністрацій, представники Верховного Суду, Генеральної прокуратури. Їхній зв’язок із політичною та економічною групами еліти здійснюється через підготовку різних варіантів рішень і рекомендацій, інформаційно-аналітичний супровід у процесі прийняття державних рішень.

Культурна еліта — формується з науковців, діячів естради, художньої культури, релігії, мас-медій. Їхня елітність знаходить вияв у високій творчій майстерності, знаннях, освіті, таланті, здатності до відкриттів.

За структурою еліта також ділиться на «правлячу еліту» і «контреліту», що увиразнюється на рівні політичної еліти. Контреліта (опозиційна еліта) — політична еліта, яка вже відлучена від влади або тільки намагається зайняти позиції в її структурах. Це, передовсім, лідери політичних партій, які перебувають в опозиції до правлячого режиму, частина культурної еліти, що не поділяє панівних ідеологічних концепцій.

У правлячій еліті прийнято виокремлюється відкрита й тіньова групи. Відкрита правляча еліта — публічні політики, які займають позиції в структурі державної влади: народні депутати, члени уряду, державні службовці високого рангу. Тіньова правляча еліта — індивіди, які мають сильний вплив на прийняття державних рішень завдяки капіталу, неординарним особистим якостям, але діють кулуарно, закрито.

Функціональна характеристика

Еліта виконує такі функції:

Функція ціледосягнення — розроблення стратегії й тактики розвитку суспільства. Може вповні реалізуватися тільки на вищому рівні політичної еліти (главою держави, парламентаріями, міністрами) із залученням провідних учених (наукової еліти).

Функція адаптації — раціональна організація і розподіл матеріальних, людських і культурних ресурсів.

Функція інтеграції — регулювання та координація різноманітних соціальних дій і соціальних відносин, гармонізація соціальних інтересів, досягнення суспільного консенсусу, попередження соціально-політичних конфліктів і пошук оптимальних варіантів їх вирішення в разі виникнення.

Нормативно-ціннісна функція — продукування соціальних норм і цінностей.

Реалізація функцій залежить від соціальної згуртованості еліти. Розколоті еліти, що втратили спільність своїх інтересів, цінностей і мотивації, висувають різнорідні, часто суперечливі вимоги, задаючи різноспрямовані вимоги народним масам.

Процеси зміни еліти в суспільстві описуються поняттями «рекрутація», «репродукція», «циркуляція».

Рекрутація — залучення нових людей в правлячу еліту, на керівні державні або партійні посади. Рекрутація включає в себе дві основні системи: гільдій та антрепренерська. Система гільдій схильна до бюрократизації, консерватизму. Головними особливостями системи гільдій є: закритість, відбір претендентів на вищі посади в основному з нижчих верств самої еліти; високий ступінь інституціоналізації процесу відбору — формальних вимог для заняття посад (вік, стать, партійність і т.д.). Антрепренерська система більшою мірою пристосована до динамізму сучасного життя. Антрепренерська система характеризується: відкритістю, широкими можливостями для представників різних соціальних груп претендувати на місце в еліті; невеликим числом інституційних фільтрів; високим рівнем конкурентності відбору.

Репродукція — відтворення еліти в її власних межах, тобто у відповідній соціальній групі.

Циркуляція — спосіб заміни еліти, коли її позиції займають люди з інших соціальних груп. Циркуляція еліти є демократичним механізмом, який перешкоджає монополізації влади.

Обмеження експансіонізму еліти в суспільно-політичному житті

Один із найвідоміших елітологів на пострадянському просторі Г. Ашин (1930 — 2011, РФ) вважав, що для успішного функціонування і розвитку демократії громадянське суспільство повинно вживати профілактичних заходів для приборкання експансіонізму еліти і тим самим убезпечувати себе від її перетворення в деспотичну, авторитарну групу. Для цього насамперед потрібні такі умови:

  • Гласність — свобода слова, відсутність монополії будь-якої соціальної групи на засоби масової інформації: наявність альтернативних органів друку, телебачення, радіо, за допомогою яких реальною є відкрита критика недоліків, помилок, а, можливо, і злочинів представників влади, оприлюднення кожного факту порушення ними демократичних норм і процедур.
  • Сильна опозиція, політичний плюралізм, вільна конкуренція потенційних еліт, суддями яких є виборці, що контролюють еліту. Взаємна критика і суперництво еліт.
  • Послідовне проведення принципу поділу державної влади, яка може забезпечити баланс різних соціальних сил, перешкоджаючи небезпечному для суспільства безконтрольному зосередженню влади в руках вузької групи людей.
  • Відкритість еліт: для соціальної мобільності, входження до її лав здібних представників найширших верств населення; для постійного зворотного впливу громадян на еліту, який проявляється, зокрема, у виборчих кампаніях.
  • Суворе дотримання законності, демократичних процедур, що обов’язково для нормального функціонування правової держави.

Джерела

  • Липинський В. Листи до братів-хліборобів: про ідею і організацію українського монархізму: писані 1919–1926 р. Wien : Buchdruckerei Carl Herrmann, 1926. 580 c.
  • Маркс К. Немецкая идеология // К. Маркс, Ф. Энгельс. Cочинения : в 50 т. Москва : Издательство политической литературы, 1955. Т. 3. С. 11–456.
  • Миллс Р. Властвующая элита / Пер. с англ. Е. И. Розенталь. Москва : Издательство иностранной литературы, 1959. 544 с.
  • Маркс К. Людвиг Фейербах и конец классической немецкой философии // К. Маркс, Ф. Энгельс. Cочинения : в 50 т. Москва : Издательство политической литературы, 1961. Т. 21. С. 269–317.
  • Ленин В. Государство и революция. Учение марксизма о государстве и задачи пролетариата в революции. Москва : Политиздат, 1987. 160 с.
  • Моска Г. Правящий класс // Социс. 1994. № 10. С. 187–198. URL: http://ecsocman.hse.ru/data/590/695/1217/028_moska.pdf
  • Донцов Д. Дух отари і дух провідництва // Політологія. Кінець ХІХ — перша половина ХХ ст. / За ред. О. І. Семківа. Львів : Світ, 1996. С. 501–505.
  • Бурдье П. Социальное пространство: поля и практики / Пер. с фр. / Сост., общ. ред. пер. и послесл. Н. А. Шматко. Санкт-Петербург : Алетейя ; Москва : Институт экспериментальной социологии, 2005. 576 с.
  • Бурдье П. Формы капитала / Пер. с фр. // Экономическая социология. 2005. Т. 6. № 3. С. 60–74. URL: https://ecsoc.hse.ru/2002-3-5/26593677.html
  • Парето В. Компедиум по общей социологии / Пер. с ит. А. А. Зотов. 2-е изд. Москва : Издательский дом Государственного университета «Высшая школа экономики», 2008. 576 с.
  • Michels,R. Poltical Parties: A Sociological Study of the Oligarchical Tendencies of Modern Democracy. Abingdon; New York : Routledge, 2017. 380 p.

Література

  1. Осипова Е. В. Социология Вильфредо Парето: Политический аспект. Санкт-Петербург : Алетейя, 2004. 160 с.
  2. Куценко О. Д. Структурування інтересів економіко-політичних еліт у процесі ринкових перетворень в Україні // Політичний менеджмент. 2005. № 1. С. 78–89.
  3. Зоткін А. О. Вплив культурно-цивілізаційних відмінностей на ступінь інтегрованості українських владних еліт // Еліти і цивілізаційні процеси формування націй : в 2 т. Київ : ТОВ УВПК «Екс об». 2006. Т. 2. С. 487–499.
  4. Лейн Д. Элиты, классы и гражданское общество в период трансформации государственного социализма // Социология: теория, методы, маркетинг. 2006. № 3. С. 14–31.
  5. Ашин Г. К. Элитология: история, теория, современность. Моска : Московский государственный институт международных отношений, 2010. 600 с.
  6. Єнін М. Н. Еліти і маси в суспільстві Другого Модерну // Вісник Харківського Національного Університету імені В. Н. Каразіна. Серія: Соціологічні дослідження сучасного суспільства: методологія, теорія, методи. 2010. № 891. С. 50–56.
  7. Єнін М. Н. Криза модернізаційного дискурсу в Україні: особливості самоорганізації та функціонування вітчизняних елітних груп // Грані. 2010. №4. С. 97–101.
  8. Політичний клас у сучасній Україні: специфіка формування, тенденції розвитку / За заг. ред. Ф. М. Рудича. Київ : Парламентське видавництво, 2010. 336 с.
  9. Никулин В. С. Основные векторы трансформации советсткой номенклатуры в постсоветскую украинскую элиту // Вісник Харківського національного університету ім. В. Н. Каразіна. 2011. № 941. С. 208–212.
  10. Єнін М. Н. Ідеологічні трансформації в суспільстві другого модерну // Сучасні суспільні проблеми у вимірі соціології управління. Серія: Соціологія. 2012. Т. 13. Вип. 217. С. 165–171.
  11. Пірен М. І. Політико-владна еліта України (соціо-психологічна модель). Кіровоград : Імекс-ЛТД, 2013. 136 с.
  12. Рибалка С. В. Особливості формування і функціонування регіональних політичних еліт в сучасній Україні // Грані. 2015. № 8. С. 47 – 52.
  13. Щедрова Г. П. Виборча система як чинник ефективності ротації еліт і демократичних зрушень в Україні // Вісник Дніпропетровського університету. Серія: Філософія. Соціологія. Політологія. 2015. № 4. С. 24–30.
  14. Рахманов О. А. Соціальне підґрунтя олігархічної системи в Україні // Соціологія: теорія, методи, маркетинг. 2017. № 3. С. 60–73.

Автор ВУЕ

М. Н. Єнін

Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Єнін М. Н. Еліта // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Еліта (дата звернення: 28.04.2024).


Оприлюднено


Оприлюднено:
26.09.2019

Важливо!

Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.

Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.

Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.

Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів


Міністерство оборони України Лого.png

Міністерство оборони України

МВС України Лого.jpg

Міністерство внутрішніх справ України

Генеральний штаб ЗСУ Лого.jpg

Генеральний штаб Збройних сил України

Державна прикордонна служба України Лого.jpg

Державна прикордонна служба України


Увага! Опитування читачів ВУЕ. Заповнити анкету ⟶