Ба

Зображення ба в Книзі мертвих

Ба — у давньоєгипетській картині світу — могутність, життєва сила, що притаманна богам, царю та людському індивіду.


Етимологія

Європейська єгиптологія тривалий час перекладала термін як «душа», наслідуючи праці давньогрецьких авторів, передусім Плутарха та Гораполлона (5 ст.). Останні тлумачили поняття «ба» як «псіхе» в оптиці грецької картини світу, з її дихотомією «душа-тіло». Тепер термін умовно перекладають як «душа-ба», оскільки його семантика відрізняється від звичного для греків та західної цивілізації в цілому поняття «душа».

Термін вживався у різних граматичних формах: однині, двоїні, множині. У давньоєгипетській картині світу множина («бау») позначала могутність, яка притаманна богам, їхню силу або славу. Сила-міць ба могла бути не лише життєстверджуючою, а й охоронною чи карально-руйнівною (так, бау царів може руйнувати їхніх ворогів, чи послаблювати ворожих іноземних правителів). Термін «бау» вживався і як збірне поняття на позначення надприродних сутностей, або істот божественної природи.

Вперше різні форми терміна «ба» зафіксовані в написах від Раннього царства, зокрема в однині — від Першої династії, у двоїні (у значенні двох божеств) — від Другої, а у множині — від Третьої. Всі ці терміни у різних значеннях (ба-душа; бау-міць/слава; бау-духи) зафіксовані як у Текстах пірамід, так і в Текстах саркофагів, Книзі мертвих тощо.

Характеристика

Кожне божество, зокрема і цар Єгипту, мало як бау (могутність), так і множинну кількість душ-ба. Стародавні єгиптяни вважали окремих божеств чи надприродних істот душами інших божеств. Так, птаха Бену (відомий у греків як фенікс), культ якого діяв у м. Геліополі, вважали душею-ба бога Ра, пізніше — й Осіріса; бика Гапі (Апіс) — душею-ба бога Птага, згодом — Осіріса та низки ін. богів. У релігійних текстах одне божество часом позначали як душу-ба іншого — так, Осіріс міг бути душею-ба Ра.

В окремих текстах терміни «ба» і «бог» вживалися як взаємозамінні. За Нового царства, коли відбувався процес активної соляризації головних державних культів (див. Солярний культ), бау стали частиною солярних ритуалів та солярної іконографії.

У давньоєгипетських текстах зафіксовані також терміни «душі-бау» (як збірного поняття на позначення душ чи духів окремих священних місць, зокрема для міст Пе та Нехена, Геліополя, Гермополя), «східні душі-ба» та «західні душі-ба».

Окремі предмети теж могли мати свою ба-міць, зокрема згадано про ба пілонів храму Ісіди в Філе, чи про бау статуї Великого сфінкса. Як ба тих чи інших богів розглядали й природні явища та об’єкти: так, сузір’я Оріона вважали за ба Осіріса, зірку Сіріус — ба богині Ісіди, зорі — численні бау богині Нут, вітер — ба бога Шу.

Душа-ба поряд із душею-ка (або двійником людини), ах (світлим чи просвітленим духом), рен (іменем, пам’яттю), тілом, серцем та тінню складали систему індивідуальності стародавнього єгиптянина. Вважали, що смерть порушує цю систему, після смерті ба відділяється від тіла й стає носієм індивідуальності особи. Для підтримання душі-ба померлого потрібні здійснення ритуалів та принесення пожертв. Вірили, що душі-ба окремих індивідів, як і душі-ба царя та богів, існували в світі богів, входили до почту Ра, вилітали до неба, а також могли існувати в світі людей, набуваючи будь-якої форми. Надзвичайно вузькі сегментовані коридори, які вели від поховальної камери у Великій піраміді (див. Піраміди в Гізі) до верхніх її рівнів (для їх дослідження використали робота), були прокладені для того, щоби душа царя Хеопса мала можливість злетіти до небес.

Іконографія

Ba ombre sortie tombe.jpg

Образ ба-душі богів в єгипетській іконографії відомий переважно у вигляді соколів, птахів, іноді сокологолових істот, почасти — у подобі барана, або людської постаті з головою барана, іноді у супроводі додаткових атрибутів, або як символ барана на штандарті.

Душі-ба міст Пе та Гіераконполя могли зображати у вигляді сокологолових або шакалоголових постатей. У солярних культах душі-ба, що супроводжували бога Ра чи інших солярних богів, мали вигляд пташок із головою людини.

Душа-ба померлої людини в іконографії з’явилася лише за Нового царства, переважно на віньєтках Книги мертвих, і зображалася як пташка (напр., сокіл) із головою людини, іноді з людськими руками. Подібні зображення зустрічають як у живописі, так і у вигляді скульптурок.

Образ ба у подобі людини в Єгипті не зустрічається, але зафіксований в культурі Куша (стародавня Нубія).

В іконографії давньоєгипетської візуальної культури є сюжети возз’єднання ба із тілом, зокрема в живописі — це зображення птаха з головою людини, що сходить на мумію, або спускається до гробниці, чи сидить поблизу від гробниці; наявні скульптурні композиції, де висічено птаха з головою людини біля саркофага.

За Сімнадцятої династії у вжиток увійшли т. з. саркофаги-риші, або оперені домовини, які імітували пір’я душі-ба, що покривала домовину антропоморфної форми (тим візуально передавали ідею про сходження ба й об’єднання із мумією).

В іконографії присутні сюжети й про те, як ба подорожує світом живих, що набули поширення за Рамессидів (13–11 ст. до н. е.). Сюжети зі зображеннями ба особи були поширеними й пізніше.

За греко-римського періоду концепт ба стали використовувати на позначення сходження божества у присвячені йому предмети культу, зокрема культові статуї, храмові зображення, священних тварин. Вважалося, що ба божества сходило на його статую під час ритуалу, присвяченого її вшануванню. Також побутували уявлення про мертвих богів, тіла яких поховані в місцевих некрополях, а душі-ба перебувають у небесах, і сходять у некрополі під час виконання там ритуалів.

Додатково

Давньоєгипетський філософський твір «Дискусія втомленого життям зі своїм ба» підтверджує думку про поширеність уявлень, що ба існує й за життя людини. Але більшість текстів, де згадано ба окремої особи, відносяться до дискурсу про потойбічне існування. Душа-ба постає носієм життєвої сили після смерті особи, забезпечує існування мумії людини, є її охоронцем. Тому вважали важливим, щоби ба поверталася до тіла та перебувала поблизу. Книга мертвих містить вислови, покликані забезпечити перебування ба поблизу тіла людини та неможливість її віддалення.

Джерела

Література

  1. Žabkar L. V. A Study of the Ba Concept in Ancient Egyptian Texts. Chicago : The University of Chicago Press, 1968. 163 р. URL: https://oi.uchicago.edu/sites/oi.uchicago.edu/files/uploads/shared/docs/saoc34.pdf
  2. Kessler D. Die kultische Bindung der Ba-Konzeption 1. Teil: Die Tempelbindung der Ba-Formen // Studien zur altägyptischen Kultur. 2000. Bd. 28. P. 161–206.
  3. Kessler D. Die kultische Bindung der Ba-Konzeption 2. Teil: Die Ba-Zitate auf den Kultstelen und Ostraka des Neuen Reiches // Studien zur altägyptischen Kultur. 2000. Bd. 29. P. 139–186.
  4. Leitz Ch. Lexikon der Ägyptischen Götter und Götterbezeichnungen : in 7 bd. Leuven; Paris : Peeters, 2002. Bd. 2. P. 658–660.
  5. Кеес Г. Заупокойные верования древних египтян. От истоков и до исхода Среднего Царства / Пер. с нем. И. В. Богданова; под ред. А. С. Чеверухина. Санкт-Петербург : Журнал «Нева», 2005. С. 62–70.
  6. Романова О. О. Доброчесна людина в Стародавньому Єгипті за автобіографічними текстами від Давнього до Середнього Царства. Київ : Інститут сходознавства ім. А. Ю. Кримського НАН України, 2011. 380 с.
  7. Сошніков А. О. Специфіка комплектування єгипетських колекцій музеїв Києва та Полтави // Культура України. Серія: Культурологія. 2018. Вип. 62. С. 180–187.

Автор ВУЕ

О. О. Романова


Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Романова О. О. Ба // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Ба (дата звернення: 29.04.2024).


Оприлюднено

Статус гасла: Оприлюднено
Оприлюднено:
18.12.2020

Важливо!

Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.

Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.

Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.

Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів


Міністерство оборони України Лого.png

Міністерство оборони України

МВС України Лого.jpg

Міністерство внутрішніх справ України

Генеральний штаб ЗСУ Лого.jpg

Генеральний штаб Збройних сил України

Державна прикордонна служба України Лого.jpg

Державна прикордонна служба України

Увага! Опитування читачів ВУЕ. Заповнити анкету ⟶