Бабай Великий

Ба́бай Вели́кий (Ба́ввай; бл. 550, с. Бет-Айната, тепер пров. Анатолія, Туреччина — бл. 628, монастир Мар-Авраам, тепер не існує, Туреччина) — релігійний діяч, богослов, письменник, представник святоотцівської традиції Церкви Сходу (див. Ассирійська церква Сходу).

Бабай Великий

Народження бл. 550«бл» не може бути присвоєно заявленому типу числа типу зі значенням 0.55.
Місце народження Бет-Айната
Смерть бл. 628
Місце смерті Мар-Авраам
Напрями діяльності богослов'я, церковне управління, реформування чернецтва
Традиція/школа східне християнство


Життєпис і погляди

Походив з родини персів, жив за часів Сасанідської імперії.

Навчався у християнській школі в м. Нусайбіні (тепер пров. Мардін, Туреччина), викладав.

Прийняв постриг у монастирі Мар-Авраам на г. Ізлі, поблизу м. Нусайбіна. У 604 став третім і останнім з відомих настоятелів цього монастиря. З ім’ям Бабая пов’язують реформування чернецтва, уведення суворої дисципліни, відновлення безшлюбності та аскетичного способу життя, вигнання частини монахів (причини конфлікту лишаються непроясненими) і подальший занепад монастиря.

За свідченням Фоми Марзького (9 ст.), після смерті католикоса Григорія (бл. 609) та в умовах заборони з боку шахіншаха Хосрова ІІ Парвіза (570–628) обирати нового предстоятеля Бабай фактично перебрав управління Церквою Сходу (спільно з архідияконом Мар Абою, до 628). Був уповноважений єпископами наглядати за монастирями північних провінцій. За його ініціативи були уславлені як святі екзегети і богослови Феодор Мопсуестійський, Діодор Тарський та Несторій (612).

Після смерті шахіншаха, на скликаному 628 Соборі відмовився від пропозиції очолити Церкву Сходу, залишився ченцем у монастирі, де невдовзі й помер.

Вцілілі монастирі 5 ст. на г. Ізла, Туреччина

Прихильник христологічного вчення Несторія, срямовував свої трактати проти Орігена, монофізитства, мессаліанства. Богословські погляди Бабая Великого (викладені головно у великій праці «Про єднання») про єдність двох іпостасей в Ісусі Христі здійснили вирішальний вплив на христологію Церкви Сходу. Був автором чи співавтором віросповідання персидських єпископів (612).

Апологет чіткого розмежування двох природ та двох іпостасей в Христі; вважав, що їх сполучення в одному «лиці» відбулося у момент благовіщення. Акцентував постійне перебування двох іпостасей у Христі, сполучення яких потрактовує «вільним і особистим», у єднанні без змішування. Обстоював цілковиту трансцендентність божества, через що Бог не може відчувати страждання. Спасіння людства вбачав можливим досягти винятково через людське єство Христа, яке обожнилося у воскресінні.

Аскетичні погляди Бабая Великого стали одним із головних джерел східносирійської аскетичної традиції.

Основні праці

За свідченнями митрополита Авдішо бар Бриха (пом. 1318), Бабай написав понад 83 книги, серед них — праці екзегетичного, догматичного, канонічного, гімнографічного, історіографічного змісту. До головних творів відносять: тлумачення на Святе Письмо (не збереглися), книгу релігійних гімнів, трактат про єднання двох природ в Ісусі Христі, коментарі до творів Євагрія Понтійського і промов Марка Монаха, правила для послушників, канони для монахів (зокрема «Про життя в досконалості»), історію Діодора Тарського та його наступників, «Ватиканський трактат», агіографічні праці тощо.

У трактаті «Про єднання» вперше викладає несторіанську богословську систему сирійською мовою, утверджує христологію антіохійської школи.

Джерела

  • Magni B. Liber de Unione : in 2 vol. Louvain : Imprimerie Orientaliste L. Durbecq, 1953.
  • Abramowski L., Goodman A. Nestorian Collection of Christological Texts : in 2 vol. Cambridge : Cambridge University Press, 1972.
  • Chediath G. Some Useful Counsels on the Ascetical Life by Mar Babai the Great // Studia Patristica. 1993. Vol. 25. P. 253–257.

Література

  1. Krüger P. Das Problem des Pelagianismus bei Babai dem Grossen // Orthodox Christianity. 1962. No 46. P. 77–86.
  2. Abramowski L. Babai der Grosse: Christologische Probleme und ihre Lösungen // Orientalia Christiana Periodica. 1975. Vol. 41. P. 289–343.
  3. Guillaumont A. Le témoignage de Babai le Grand sur les Messaliens // Orientalia Christiana Periodica. 1975. Vol. 205. P. 257–265.
  4. Chediath G. The Christology of Mar Babai the Great. Kottayam : Oriental Institute of Religious Studies,1982. 228 р.
  5. Brock S. The Christology of the Church of the East in the Synods of the Fifth to Early Seventh Centuries: Preliminary Considerations and Materials // Aksum Thyateira: a Festschrift for Archbishop Methodios of Thyateria and Great Britain. London : Thyateria House, 1985. P. 125–142.
  6. Селезнёв Н. Н. Христология Ассирийской Церкви Востока: Анализ основных материалов в контексте истории формирования вероучения. Москва : Euroasiatica, 2002. 198 c.
  7. Kitchen R. A. Babai the Great // The Orthodox Christian World / Ed. By A. Casiday. London; New York : Routledge, 2017. 608 p.
  8. Заболотный Е. Сирийское христианство между Византией и Ираном. Санкт-Петербург : Наука, 2020. 406 с.

Автор ВУЕ

Редакція ВУЕ


Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Бабай Великий // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Бабай Великий (дата звернення: 28.04.2024).


Оприлюднено

Статус гасла: Оприлюднено
Оприлюднено:
14.01.2021

Важливо!

Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.

Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.

Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.

Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів


Міністерство оборони України Лого.png

Міністерство оборони України

МВС України Лого.jpg

Міністерство внутрішніх справ України

Генеральний штаб ЗСУ Лого.jpg

Генеральний штаб Збройних сил України

Державна прикордонна служба України Лого.jpg

Державна прикордонна служба України

Увага! Опитування читачів ВУЕ. Заповнити анкету ⟶