(Перенаправлено з Бадб)

Банші

Банші. Художниця Гванаелль Мео (Лованаель), 2011

Бáнші (Бéнші; ірл. bean sídhe, від bean — жінка і sídhe — Ші або Сиди, буквально — панна Ші, жінка з потойбіччя, жінка з Сидів) — фольклорний персонаж, поширений у легендах і віруваннях Британських островів, серед населення гельського походження (гели, або гойдели — самоназва населення Ірландії, гірських масивів Шотландії та острова Мен). Різновид фей і привидів, зловісний дух-передвісник смерті.

Етимологія та імена

Ші, чи-то Сиди (від ірл. Sídhe — світ, у розумінні «того світу», потойбіччя), у гельському фольклорі — чарівні пагорби, де мешкали надприродні істоти, нащадки богів з кельтської міфології, й водночас найменування самих цих істот [колишніх Туата-де-Даннан (міфічного народу богині-матері Дану) та фоморів]. У пізніх легендах будь-яких представників нижчої демонології Британських островів могли називати Ші.

Банші мала чимало локальних імен: Бодб (Бадб) для мешканців центральних графств Ірландії; Івіл, Айне та Кліона — в західних областях (Мунстер); Бошента — у південно-східних (Кілкенні й Тіпперері); просто «плакальниця» — у південних тощо.

Опис та образність

Створіння мало переважно жіночу подобу. В народних переказах Ірландії та гірської Шотландії Банші з’являється тому, хто має невдовзі піти з життя, або його близьким. Поставала у різних образах, як-от: сяюча діва, жахлива бабця, пряля з червоними очима, праля з кривавим одягом, в якому герой нерідко впізнає свій власний (часом полоще людські нутрощі), пташка, найчастіше ґава або крук. Серед її регулярних атрибутів — гребінь.

У пізньому фольклорі описано випадкові зустрічі з банші; якщо герой вів себе необережно, то ця пригода ставала для нього неприємним досвідом.

Часом протагоніст лише чує її моторошне пронизливе виття-плач, що нагадує одночасно журавлиний клекіт, виття тварин, завивання бурі й хуртовини.

Історична довідка

Поширена думка, що образи примарних плакальниць та кривавих праль мають за спільне джерело перекази про гельське (чи пракельтське) жіноче божество війни і смерті, відоме під іменами Морріган та Бадб. Доказом на те вважають як тотожність описів про зустрічі з ними, так і специфічну пташину конотацію усіх персонажів та спільне для них утілення насильницької смерті. Відповідником у бретонському фольклорі є Анку. Аналогії знаходять і серед жіночих персонажів фольклору давніх германців — норн та валькірій, які також постають міфологічними персоніфікаціми долі та смерті.

Ранні ірландські легенди про надприродних істот-жінок, що віщують смерть, переважно описують правителів або заклятих героїв (як-от Кухулін), тобто зустріч з ними навряд чи могла спіткати пересічного смертного. Висунуто тезу про первинну міфологему магічного шлюбу героя/правителя з чарівною жінкою — володаркою Потойбіччя; цей шлюб від початку несе загибель і надає змогу нареченій заздалегідь оплакати смерть свого милого. Такий сюжет має широкі паралелі серед героїчних пісень скандинавів, у нартському епосі тощо.

Додатково

  • У переказах про рокову долю королів або героїв ірландської традиції важливу роль відігравали особливі магічні заборони — гейси, котрі нерідко виголошували саме надприродні жіночі персонажі. Вони ж часом і провокували героя їх порушити, після чого трагічна загибель ставала неминучою.
  • Представники гельських гірських родів вірять у персональних банші своїх кланів. Цим пояснюють одну з рис місцевих визвольних рухів 18 ст.: усвідомлення воїном того, що він бачив провісницю смерті, викликало не страх, але гордість. Такий горець пишався «чистокровним» походженням. Теза про те, що такі шляхетні гельські роди мають прізвища винятково з морфемами «О’» та «Мак» — безпідставна, оскільки на час формування фольклору про банші з-поміж них було чимало предків континентального (зокрема норманського) та англосаксонського походження.

Література

  1. Lysaght P. The Banshee. The Irish supernatural Death Messenger. Dublin : Glendale Press, 1986. 433 p.
  2. Sorlin E. Cris de vie, cris de mort. Les fées du destin dans les pays celtiques. Helsinki : An Cumann Le Béaloideas Éireann, 1991. 346 p.
  3. Lysaght P. Aspects of the Earth-Goddess in the Traditions of the Banshee in Ireland // The Concept of the Goddess / Ed. by S. Billington, M. Green. New York, London : Routledge, 1997. P. 152–165.
  4. Рис А., Рис Б. Наследие кельтов. Древняя традиция в Ирландии и Уэльсе / Пер. с англ. Т. Михайловой. Москва : Энигма, 1999. 480 с.
  5. Михайлова Т. А. Знамения смерти в кельтской эпической и фольклорной традиции // Представления о смерти и локализация иного мира у древних кельтов и германцев. Москва : Языки славянской культуры, 2002. С. 253–314.
  6. Король Д. О. Кельто-германські світоглядні паралелі крізь призму уявлень про життя та смерть // Маґістеріум. 2005. Сер.: Культурологія. Вип. 19. С. 40–45.
  7. Лайсафт П. Михайлова Т. Банши: Фольклор и мифология Ирландии. Москва : ОГИ, 2007. 181 с.
  8. Egeler M. Death, Wings, and Divine Devouring: Possible Mediterranean Affinities of Irish Battlefield Demons and Norse Valkyries // Studia Celtica Fennica. 2008. Vol. 5. P. 5–25.
  9. Mac Coitir N. Ireland's Birds: Myths, Legends and Folklore. Cork : Collins Press, 2017. 296 р.

Автор ВУЕ

Король Д. О.


Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Король Д. О. Банші // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Банші (дата звернення: 28.04.2024).


Оприлюднено

Статус гасла: Оприлюднено
Оприлюднено:
01.12.2020

Важливо!

Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.

Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.

Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.

Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів


Міністерство оборони України Лого.png

Міністерство оборони України

МВС України Лого.jpg

Міністерство внутрішніх справ України

Генеральний штаб ЗСУ Лого.jpg

Генеральний штаб Збройних сил України

Державна прикордонна служба України Лого.jpg

Державна прикордонна служба України

Увага! Опитування читачів ВУЕ. Заповнити анкету ⟶