Базельський художній музей
Ба́зельський худо́жній музе́й (нім. Das Kunstmuseum Base, фр. Le Musée d’art de Bâle, італ. Il Museo d’arte di Basilea) — мистецько-художній заклад, розташований у центрі м. Базеля (Швейцарія). Входить до списку об’єктів культурної спадщини національного значення (2009) та є одним із п’яти державних музеїв кантону Базель-Штадт.
Історична довідка
Базельський художній музей сформовано на основі художньої колекції родини Б. Амербаха (1533–1591; Швейцарія), що 1661 стала власністю м. Базеля і отримала статус публічного зібрання. У другій половині 17 ст. свою колекцію музею передав професор Базельського університету Р. Фаеш (1595–1667; Швейцарія), а в 19 ст. — художник та видавець С. Бірман (1793–1847, Швейцарія).
1904 керівництво м. Базеля в бюджеті міста передбачило спеціальну статтю витрат на придбання творів художнього мистецтва. Постійне поповнення колекції спонукало до зведення нової музейної будівлі на вул. Санкт-Альбан-Грабен (нім. St. Alban-Graben) 1936.
2016 відбулося розширення музейних площ: навпроти головної будівлі Базельського художнього музею спільними зусиллями кантону Базель-Штадт, Фондів Лауренца та Емануеля Гофмана побудовано новий будинок, призначений для спеціальних виставок і колекцій.
Відділ сучасного мистецтва 1980 перетворено на першу в світі окрему установу такого напряму — Музей сучасного мистецтва (нім. Das Kunstmuseum Basel Gegenwart). Будівлю спорудили спільними зусиллями Фондів Емануеля Гофмана (1896–1932; Швейцарія), Крістофа Меріана (1800–1858; Швейцарія) й кантону Базель-Штадт.
Характеристика
Колекція Базельського художнього музею налічує понад 300 тис. експонатів — картин, ескізів та графіки, скульптур, інсталяцій і відео.
- Перший поверх.
На першому поверсі центральної будівлі музею розміщено роботи європейських майстрів 16–19 ст.: Конрада Віца (бл. 1400–1445, за ін. даними 1446; Швейцарія), сім’ї Гольбейн, Альбрехта Дюрера, Лукаса Кранаха Старшого, Маттіаса Ґрюневальда, Пітера Пауля Рубенса і Рембрандта.
Імпресіонізм 19 ст. представляють твори Вінсента Ван Гога, Поля Гогена, Поля Сезанна та П’єра Огюста Ренуара.
У музейних залах демонструють полотна художників 18–19 ст.: Куно Аміє (1868–1961), Пітера Бірманна (1758–1844), Себастьяна Гутцвіллера (1800–1872), Фердинанда Годлера (1853–1918), Роберта Цюнда (1826–1909), усі — Швейцарія.
Творчість художника-символіста Арнольда Бьокліна (1827–1901, Швейцарія — Італія) представлено першою версією полотна «Острів мертвих», а також роботами «Битва кентаврів», «Гра наяд» та «Чума».
- Другий поверх.
Скульптуру та живопис 20 ст. розміщено на другому поверсі. Особливостями музею є те, що його співробітники перші серед європейських колег почали збирати та експонувати твори американських майстрів. Відділ нового мистецтва дає можливість простежити історію розвитку основних світових шкіл живопису протягом останніх ста років.
У музеї експонують значну колекцію творів кубістів (див. Кубізм): Жоржа Брака, Хуана Ґріса і Пабло Пікассо; експресіоністів (див. Експресіонізм): Оскара Кокошка, Франца Марка, Едварда Мунка, Еґона Шиле та Еміля Нольде (1867–1956; Данія — Німеччина).
У фондах є полотна конструктивістів (див. Конструктивізм (мистецтво)), дадаїстів (див. Дадаїзм) Макса Ернста, Василя Кандинського, Піта Мондріана, сюрреалістів (див. Сюрреалізм) Сальвадора Далі та Іва Танґі.
Крім галереї живопису в головній будівлі Базельського художнього музею розміщено Кабінет графіки, у якому зберігають твори південнонімецьких, верхньорейнських і швейцарських майстрів 15–16 ст. та інших світових шкіл 15–20 ст.
У відділі Базельського художнього музею — Музеї сучасного мистецтва — представлено твори з 1960-х і до наших днів. Основний фокус колекції зосереджено на роботах Йозефа Бойса, Брюса Наумана (нар. 1941, США), Розмарі Троккель (нар. 1952, Німеччина), фотографа Джеффа Волла (нар. 1946, Канада) та сучасному американському мистецтві: Роберт Ґобер (нар. 1954), Елізабет Пейтон (нар. 1965), Метью Барні (нар. 1967), усі — США.
Значення
Базельський художній музей — провідний художньо-виставковий комплекс Швейцарії.
Література
- Нессельштраус Ц. Искусство Западной Европы в средние века. Москва; Ленинград : Искусство, 1964. 392 с.
- Гуревич А. Культура и общество средневековой Европы глазами современников. Москва : Искуство, 1989. 368 с.
- Сидор-Гібелинда О. Арнольд Бьоклін у художньо-побутовому українському контексті ХХ століття // Художня культура. Актуальні проблеми. 2005. Вип. 2. С. 6–13.
- Пуликова Л. Художественный музей. Базель. Москва : Директ-Медиа ; Издательский дом Комсомольская правда, 2012. 95 с.
- Райнгардт Ф. Історія Швейцарії: від початку до сьогодення. Київ : Темпора, 2013. 456 с.
- Bürgi B., Christ E., Widrich M. Kunstmuseum Basel, Neubau. Basel : Kunstmuseum Basel, 2016. 120 p.
- Das Kunstmuseum Basel (офіційний сайт). URL: https://kunstmuseumbasel.ch/
Автор ВУЕ
Покликання на цю статтю: Бабкова Н. В. Базельський художній музей // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Базельський художній музей (дата звернення: 29.04.2024).
Статус гасла: Оприлюднено
Оприлюднено: 29.07.2021
Важливо!
Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.
Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.
Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.
Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів