Балла, Джакомо

Джакомо Балла. Автопортрет (1902). Приватна колекція

Ба́лла, Джако́мо (італ. Bálla Giacómo; 18.07.1871, м. Турин, Італія — 01.03.1958, м. Рим, Італія) — живописець, скульптор, один із фундаторів футуризму.

Балла, Джакомо

Народження 1871
Місце народження Турин
Смерть 1958
Місце смерті Рим
Напрями діяльності живописець, скульптор.


Життєпис

Народився в сім’ї аптекаря, навчався в муніципальній школі. Працював у майстерні літографії та вивчав живопис на курсах при вечірній школі. 1891 через надмірні навантаження залишив майстерню, вчився в Академії Альберті, на курсах фотографії. 1893 переїхав до м. Рима, створював рекламні плакати, ілюстрації, дизайн пакування продуктів харчування, карикатури. 1900 вивчав живопис у м. Парижі, захопився пуантилізмом і неоімпресіонізмом. Виставляв роботи у містах Берліні, Дюссельдорфі, Мюнхені, Парижі, Роттердамі.

1901 оселився в м. Римі. 1904 одружився зі швачкою Елізою Маркуччі. Їхні доньки Люсі Балла (1904–1994) та Еліка Балла (1914–1995) стали художницями у стилі футуризму.

1906, 1929, 1930 брав участь у Венеціанському бієнале. 1935 став членом Національної академії святого Луки.

Творчість

Заснував футуризм у живописі та переніс його на скульптуру, сценографію, дизайн. На початку творчості наслідував імпресіонізм і пуантилізм («Автопортрет», «Луна Парк. Париж», обидва — 1900; «Божевільна», 1905).

1901 познайомився з фундатором футуризму в літературі Філіппо Томмазо Маринетті (1876–1944; Єгипет, Італія), а також з експериментальними фотографіями Мері Елен Марк (1940–2015; США) та Едварда Майбріджа (1830–1904; Велика Британія), чим сформував власний стиль. Поєднував перенесені з літератури у зображувальне мистецтво принципи футуризму та досягнення ефекту реальності життя як постійного руху.

1910 разом зі своїми учнями та послідовниками У. Боччоні й Дж. Северіні написав два маніфести художнього футуризму. Рубіжним твором у професійному становленні та історії футуризму стала картина «Вуличний ліхтар» (1910), яка зберегла манеру пуантилізму, але вже відтворила наміри нового стилю. Плідна фаза творчості тривала до середини 1920-х. Викликав ажіотаж навколо футуризму роботами «Динамізм собаки на повідку» (1912), «Політ ластівок» (1913), «Анотація швидкість + звук» (1914).

Намагався відтворити у живописі світло, звук і рух. Залучав прийом симультанності — нашарування зображення в різних стадіях руху. Ефект фрагментарності й кадрування картин — в основі ідеї анімаційних фільмів (див. Анімація). У руслі футуристичного позитивного ставлення до прогресу зображував рух техніки, машин, громадського транспорту як проявів розвитку суспільства та можливості показати динаміку життя.

Заперечував футуристичні уявлення про людину як досконалу машину. Ігнорував мотиви жорстокості й насильства. Зображував героїв відповідно до правил реалізму, але в динаміці та без портретної деталізації («Хода», 1912; «Дівчина-дерево», 1915; «Монахині та краєвид», 1925).

У пошуках зображення руху світла дійшов до експерименту з відтворенням його як спектра, частини якого можна показати окремо за допомогою геометричних фігур, ліній, кольору з умовним сенсом, чим заклав основи мистецтва абстракціонізму («Трансформації форми — духу», 1918; «Зламана розмова», 1920).

У 1920-ті захопився спіритизмом і намагався зображувати не тільки фізичне світло, але й космічне випромінювання, містичний зв’язок Землі з іншими вимірами та потойбічними силами («Песимізм та оптимізм», 1923), зображення ландшафту з висоти пташиного польоту («Лінії поведінки», 1926).

1929 підписав маніфест аероживопису, зміст якого відповідав власним містичним пошукам та поглядам на зображення простору й руху.

На завершальному етапі творчості повернувся до традиційного сюжетного мистецтва («Давай, уже запізно», 1934; «Ми четверо в дзеркалі», 1945).

Створював інсталяції з картону, паперу, дротів, які на ранньому етапі творчості відображали поєднання світла, звуку та кольору («Швидкість і шум», 1915). Композиції футуристичного періоду передавали рух і множинність світу («Силові лінії кулака Боччоні», 1915).

Окремі роботи зберігаються в музеях, галереях і приватних колекціях Австрії, Великої Британії, Італії, США, Швеції.

Мистецький доробок

Живопис: «Автопортрет», «Луна Парк. Париж» (обидва — 1900), «Летиція Пісаро Мауроньято» (1901), «Сім’я Кареллі», «Невдача», «Подруга на віллі Борґезе» (усі — 1902), «Божевільна» (1905), «Рука скрипаля», «Динамізм собаки на повідку», «Дівчина, яка вибігає на балкон (усі — 1912), «Політ ластівок», квадриптих «Швидкість автомобіля + світло + шум» (обидва — 1913), «Анотація швидкість + звук» (1914), «Підводне каміння», «Дівчина-дерево» (обидва — 1915), «Футуристична композиція», «Весняне розширення», «Трансформації форми — духу» (усі — 1918), «Космічні лінії + світло» (1919), «Зламана розмова», «Наука проти обскурантизму» (обидва — 1920), «Песимізм та оптимізм» (1925), «Лінії поведінки» (1926), «Давай, вже запізно» (1934), «Ми четверо в дзеркалі (1945);

серії — «Райдужне взаємопроникнення» (1912–1914), «Меркурій, що проходить перед сонцем» (1914);

скульптури та пластичні композиції: «Швидкість і шум», «Силові лінії кулака Боччоні» (обидві — 1915);

сценографія до балетів «Феєрверк» І. Стравінського (1917, співавтор П. Пікассо), «Парад» за сценарієм Ж. Кокто (1919).

Література

  1. Калитенко Т. Італійський футуризм: естетична війна чи війна естетики // Читомо. 2015. URL: https://archive.chytomo.com/news/italijskij-futurizm-estetichna-vijna-chi-vijna-estetiki
  2. Бенюк О. Б. Експеримент в європейському та українському футуризмі // Гілея. 2017. Вип. 118. С. 185–189.
  3. Джакомо Балла // Sketchline. URL: https://thesketchline.com/authors/dzhakomo-balla/

Автор ВУЕ

Н. Є. Шолухо


Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Шолухо Н. Є. Балла, Джакомо // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Балла, Джакомо (дата звернення: 13.05.2024).


Оприлюднено

Статус гасла: Оприлюднено
Оприлюднено:
26.07.2021

Важливо!

Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.

Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.

Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.

Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів


Міністерство оборони України Лого.png

Міністерство оборони України

МВС України Лого.jpg

Міністерство внутрішніх справ України

Генеральний штаб ЗСУ Лого.jpg

Генеральний штаб Збройних сил України

Державна прикордонна служба України Лого.jpg

Державна прикордонна служба України

Увага! Опитування читачів ВУЕ. Заповнити анкету ⟶