Баміанської долини культурний ландшафт та археологічні пам’ятки

Статуя Будди (більша) в долині Баміану до (1963) і після (2001) знищення

Баміа́нської доли́ни культу́рний ландша́фт та археологі́чні па́м’ятки — (пушту د باميانو بودايي پژۍ) — історичні споруди Баміанської долини на території Афганістану, пам'ятка всесвітньої спадщини ЮНЕСКО (з 2003).


Баміанської долини культурний ландшафт та археологічні пам’ятки

Країна Афганістан
Місце розташування Баміан
Площа 158.9265 га
Рік внесення 2003
Критерії (i)(ii)(iii)(iv)(vi)

Історична довідка

Статуї Будди. Мал. Олександра Бьорнса (1832)
Краєвид археологічних пам'яток

Розташована в центральній високогірній частині Афганістану вздовж річки Баміан. Історично долина слугувала торгівельним коридором. Тут пролягав Великий шовковий шлях через гори Гіндукуш.

Заселення долини розпочалось з 3 ст. до н. е. На території Бактрії у 1 ст. н. е. утворилось Кушанське царство. У цей період набув поширення буддизм, виникали буддійські монастирі. Буддійські монахи селились у долині, де їхні нащадки проживали до 10 ст. Кушанська культура поєднувала традиції племен Центральної Азії, елліністичного (див. Еллінізм) Середземномор’я та ідеологію буддійської Індії.

У період існування мусульманської держави тюркської династії Газневідів у 10–12 ст. тут було засновано місто Гаугале. Буддійський комплекс отримав назву Кафіркала («Місто невірних»).

Монгольські війська Чингісхана в 1221 пограбували монастирі та зруйнували міста. Під час облоги поселення Баміан був убитий онук Чингісхана, за що місто зруйноване вщент.

З 15 ст. царі династії Тимуридів розпочали модернізацію міста. Долина стала центром афганської монархії.

За правління імператора Аурангзеба (17 ст.) статуї Будди були пошкоджені. У 19 ст. Баміанська долина перетворилась на сільськогосподарські угіддя.

Прибічники руху талібан 2001 підірвали та зруйнували статуї стоячого Будди (як язичницьких ідолів).

Характеристика

До списку всесвітньої спадщини ЮНЕСКО включені історичні споруди Баміанської долини, зокрема буддійські монастирі, статуї Будди (зруйновані та вцілілі), залишки міста Гаугале і укріплення двох мусульманських фортець (Шахрі-Гулгула та Шахрі-Зухаку). Охоронювані об’єкти долини річки Баміан та її приток перебувають у державній власності Афганістану, частина буферної зони — у приватній власності.

Руїни середньовічного міста-фортеці Шахрі-Гулгула (6–10 ст.) розташовані близько 2400 метрів над рівнем моря на місці зруйнованого поселення Баміан.

2008–2009 були проведені роботи з консервації нижнього ярусу стін для збереження кладки.

Далі на схід уздовж Баміанської долини збереглися залишки фортифікаційних мурів, поселень (6–8 ст.) та міста-фортеці Шахрі-Зухак.

Печери висічені в скелях, утворюють ансамбль буддійських монастирів, каплиць і святилищ, розташованих у передгір’ях долини (3–5 ст. н. е.). У кількох печерах та нішах є залишки настінного живопису та фігур Будди. До буддійської спадщини належать дві висічені у скелях ніші зі статуями Будди (висота 55 м і 38 м; 6 ст.). Після руйнування статуй талібами ЮНЕСКО ухвалило не проводити реконструкції (2011).

У долинах приток Баміана розташовані інші групи печер, зокрема печери долини Какрак, приблизно за 3 км на південний схід від скель Баміан. Там серед понад ста печер 6–13 ст. є фрагменти фігури високого Будди (висота 10 м) та святилище.

Значення

Культурний ландшафт та археологічні пам’ятки Баміанської долини презентують релігійне та мистецьке життя 1–13 ст., які характеризували стародавню Бактрію та вплив гандхарської школи буддійського мистецтва.

Мистецькі та архітектурні рештки долини Баміан, буддійського центру на Великому шовковому шляху, є свідченням взаємозв’язку індійського, елліністичного, римського та сасанідського впливів як основи для розвитку певної течії в школі Гандхаран.

Цитата

«В березні 2001 […] відбулося варварське зруйнування буддійських святинь Баміанської долини, про яке Генеральний Директор ЮНЕСКО К. Мацуура висловився як про “злочин проти культури”, а Директор Центру Світової Спадщини Ф. Бандаріні — “велику втрату для людства”»

(Голубець Ю. Культурне розмаїття світу крізь призму журналу «Кур’єр ЮНЕСКО» // Вісник Львівського університету. Серія журналістики. 2006. Вип. 28. С.251).

Джерела

Cultural Landscape and Archaeological Remains of the Bamiyan Valley // UNESCO. URL: http://whc.unesco.org/en/list/208

Література

  1. История Афганистана с древнейших времён до наших дней / Отв. ред. Ю. В. Ганковский. Москва : Мысль, 1982. 368 с.
  2. Baker P. H., Allchin F. R. Shahr-i Zohak and the History of the Bamiyan Valley, Afghanistan. Oxford : Tempvs Reparatvm, 1991. 215 р.
  3. Голубець Ю. Культурне розмаїття світу крізь призму журналу «Кур’єр ЮНЕСКО» // Вісник Львівського університету. Серія журналістика. 2006. Вип. 28. С. 245–254.
  4. Morgan L. The Buddhas of Bamiyan. Cambridge : Harvard University Press, 2015. 256 p.


Автор ВУЕ

Редакція ВУЕ


Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Баміанської долини культурний ландшафт та археологічні пам’ятки // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Баміанської долини культурний ландшафт та археологічні пам’ятки (дата звернення: 11.05.2024).


Оприлюднено

Статус гасла: Оприлюднено
Оприлюднено:
06.01.2022

Важливо!

Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.

Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.

Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.

Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів


Міністерство оборони України Лого.png

Міністерство оборони України

МВС України Лого.jpg

Міністерство внутрішніх справ України

Генеральний штаб ЗСУ Лого.jpg

Генеральний штаб Збройних сил України

Державна прикордонна служба України Лого.jpg

Державна прикордонна служба України

Увага! Опитування читачів ВУЕ. Заповнити анкету ⟶