Барріос, Агустин

Барріос,Агустин.jpg

Ба́рріос, Агусти́н [ ісп. Barrios, Agustín; повне ім'я — Агустин Піо (ісп. Agustín Pío); псевдонім Нитсуга Мангоре; 05.05.1885, департамент Місьйонес, Парагвай ― 07.08.1944, м. Сан-Сальвадор, Сальвадор] — класичний гітарист, композитор.

Барріос, Агустин

(Barrios, Agustín Pío)

Псевдоніми Нитсуга Мангоре
Народження 05.05.1885
Місце народження Місьйонес
Смерть 07.08.1944
Місце смерті Сан-Сальвадор
Місце діяльності Парагвай, Сальвадор
Напрями діяльності музичне мистецтво

Життєпис

Раннє дитинство провів у культурно-мовному середовищі нащадків племені гуарані, в атмосфері давніх народних звичаїв, традицій, легенд і музично-етнічної атрибуції, звідки згодом запозичував теми для гітарних творів. Позиціонував себе як спадкоємця цієї культури. 1900 за протекцією гітариста і викладача Г. С. Ескалади (1877; Аргентина ― 1943; Парагвай) став студентом музичного факультету Національного коледжу Асунсьона. Одночасно вивчав композицію у скрипаля й композитора Н. Пеллегріні (1873; Італія ― 1933; Парагвай), з яким багато років підтримував професійні контакти.

Зустріч з іспанським кумиром А. Сеговією, яка відбулася 1921 під час концерту останнього в м. Буенос-Айресі, стала імпульсом для поїздки в Європу (1934).

1935–1936 відвідав із концертами Венесуелу, Гаїті, Кубу, Коста-Рику, Нікарагуа, Сальвадор і Гватемалу. 1937 побував у Пуерто-Рико. Після переїзду до м. Сан-Сальвадора 1940 став професором Національної школи музики і декламації Рафаеля Ольмедо.

Творчість

Фото Агустина Барріоса
Фото Агустина Барріоса

Упродовж творчого життя гастролював країнами Латинської Америки та Європи, створив понад 100 оригінальних гітарних композицій та більше ніж 200 аранжувань для гітари творів інших авторів.

Перший у музичній історії південноамериканських країн 20 ст. визнаний виконавець на класичній гітарі, твори якого стали невід’ємною частиною сучасного академічного репертуару. Одним із перших у Латинській Америці (з 1910) зробив автентичні звукозаписи (42 невеликих диски: популярні латиноамериканські пісні, твори самого гітариста та його транскрипції європейської спадщини). Записи демонструють імпровізаційні характеристики виконавського стилю митця: вільне трактування темпів, агогічну імпульсивність (див. Агогіка), екстремальні прискорення пасажів і раптові зупинки, уповільнення, застигання на звуці з інтенсивною вібрацією. На сучасного слухача його гра може справляти враження нестабільної, неконтрольованої імпровізації, проте це було властиво багатьом виконавцям того часу.

Каталог гітарних творів Барріоса складає більше 300 творів, з яких понад 150 знайдено та опубліковано. Серед найвідоміших: «Собор», «Мазурка-апасіоната», «Сон у лісі», «Джулія Флорида», «Метелик», «Останнє тремоло», а також численні вальси, прелюдії, гавоти та менуети, що демонструють основні — романтичні стильові риси творчості. Окрему рубрику становить латиноамериканська «іспаністика» як данина європейським витокам і традиціям гітарного мистецтва: «Іспанське капричіо», «Хота», «Кордова», «Арабеска», «Андалузька пісня», «Іспанська легенда», «Різдвяне вільянсіко».

Як один з виразників естетики індіхенізму, відобразив обрядові традиції і міфологію корінних народностей гуарані, розкрив красу гібридних жанрових модусів в індіанських, іспано-португальських і афроамериканських музичних сплавах у творах: «Парагвайські танці», «Гуаранійський танець», «Гуаранійська легенда», «Популярна парагвайська пісня Кааcапа», бразильське танго «Матчиш», «В уругвайському стилі», «В аргентинському стилі», «Аконкуїха» з «Андської сюїти», «Шоро саудад», «Чилійський популярний танець Куека».

Технічні основи виконавської майстерності Барріоса, набуті під впливом Г. С. Ескаладо, спиралися на методики іспанської школи гри ― Діонісіо Агуадо (1784–1849; Іспанія), Фернандо Сора (1778; Іспанія ― 1839; Франція). Успадкував іспанську традицію, граючи твори І. М. Ф. Альбеніса, Е. Гранадоса (1867; Іспанія ― 1916; Велика Британія), Ф. Тарреґи (1852–1909; Іспанія). У грі на класичній іспанській гітарі використовував металеві струни замість звичайних жильних. Сила натягу металу деформувала конструкцію гітари, підставка витягувалася в бік резонатора, а верхня дека відчутно прогиналася. Виконавець змушений був настроювати свій інструмент на півтона нижче, щоб нівелювати надмірне напруження.

На початку артистичної кар’єри купував гітари латиноамериканських майстрів ― Р. ді Джорджіо (дати й місця народження та смерті невідомі), Р. Камачо (1887; Уругвай — 1973; Аргентина) та К. Б. Херманоса (дати й місця народження та смерті невідомі). Після 1910 остаточно віддав перевагу інструментам іспанців, зокрема, фаворита А. Сеговії Х. Раміреса (1885–1957; Іспанія), а також Х. Ардженто (дати й місця народження та смерті невідомі) і Д. Естесо (1882–1937; Іспанія). На замовлення Барріоса до деяких гітар додавали 20-й лад, що розширювало стандартний діапазон до с4.Одну з гітар віртуоза «Морант», яку йому подарувала королева Іспанії, дотепер зберігають у музеї мистецтв м. Сан-Сальвадора.

Театральна сценографія концертних виступів Барріоса склалася під час багаторічного турне південноамериканськими країнами. Одне відділення концерту було присвячене європейській музиці та передбачало академічний зовнішній імідж артиста. Друге сприяло зануренню слухача в етнічне середовище корінних народностей Парагваю. Виконавець з’являвся в образі легендарного індіанського вождя Мангоре, у традиційному національному костюмі з пір’я і прикрас, на фоні сценічних декорацій тропічного лісу. Під час гастролей Європою 1934 гітарист, прислухавшись до порад меценатів, залишив костюмовану атрибутику тільки для афіш, не ризикуючи шокувати аудиторію екзотичним видовищем індіанської культурно-історичної глибинки в сучасних Брюсселі, Парижі, Берліні та Мадриді.

Визнання

1958 засновано Сальвадорський фонд Мангоре.

У 1970-х Законодавчі збори Сан-Сальвадору оголосили могилу Барріоса національним пам’ятником.

У 1990-ті Законодавчий палац Сан-Сальвадору визнав музиканта «Шляхетним художником, заслуженим другом Республіки Сальвадор».

2011 в м. Асунсьоні (Парагвай) було проведено міжнародний конкурс класичної гітари «Barrios World Wide Web Competition», де сімдесят гітаристів змагалися в інтерпретації творів композитора.

2015 політик Лео Рубін (1967; Парагвай) і режисер Луїс Р. Вера (1952; Чилі) створили художній фільм «Мангоре, з любов’ю до мистецтва», присвячений життєтворчості Барріоса. Фільм показали на різноманітних фестивалях по всьому світу.

Додатково

Дослідник творчості Барріоса Р. Стовер (1945–2019; США) зазначав, що «гітарист оголошував себе в афішах як вождь Нитсуга Мангоре ― Паганіні гітари з джунглів Парагваю». Його сценічний образ складався з вигаданого псевдоніму Нитсуга (зворотне прочитання імені Агустин; Nitsuga ― Agustin) та імені національного парагвайського героя Мангоре ― вождя гуарані, який боровся проти іспанської колонізації. Згідно з місцевими звичаями подібні імена додавали до прізвищ аборигенів.

Учень Барріоса та піклувальник його школи після смерті гітариста, професор К. Моралес (1912–2002; Сальвадор) у книзі «Агустин Барріос Мангоре: геній гри на гітарі» писав, що митця в Сан-Сальвадорі приймали як великого художника та вчителя; його визнання підтверджувала присутність у той час великих натовпів поціновувачів.

Цитати

Лео Брауер, гітарист і композитор (Куба):

«Розум Барріоса та структура його думок були романтичними. Подібно до того, як Бах продовжував писати музику в бароковому стилі аж до року своєї смерті (1750 р.), задовго до того, як період високого бароко добіг кінця, Барріос писав вишукану романтичну музику ще довго після того, як вона пройшла в Європі <…> Очевидне велике захоплення Барріоса Шопеном. Це помітно здебільшого в його музиці, звідси і його заслужений титул “Шопен гітари”».

 Цит. за: Verdery Benjamin. (12.12.2014).Reflections On Agustin Barrios Mangore’s Julia Florida. URL: http://www.benjaminverdery.com/bens-deep-thoughts/2014/12/12/reflections-on-agustin-barrios-mangores-julia-florida)


Грехем Вейд, музикознавець (Велика Британія):

«У мене виник образ свого роду первозданного Ліста гітарного світу, яскравого артиста, який часто одягається як індіанець, чиї великі руки та внутрішній геній наділили його унікальними здібностями як музиканта, так і композитора. Перед очима нетерплячих виконавців відкрилися нові обрії гітарних можливостей. Репертуар, навантажений у 60-х надмірністю інтелектуалізму, тепер повернувся до свого коріння <…> Протягом чотирьох десятиліть, які минули з того часу, Агустин Барріос Мангоре домінував у гітарному репертуарі. Солісти тісно ототожнюють себе з композитором і публіка любить його музику. Десятки записів містять його композиції, і ми також змогли прослухати власні записи Барріоса. Існує багата скарбниця видань Барріоса для всіх, хто бажає відтворити його музику».

 Цит. за: Wade Graham. TheUnsungYears: ItTookManyYearsforBarriostoGethisDue // Classicalguitar. Spring. 2019. URL: http://classicalguitarmagazine.com/the-unsung-years-it-took-many-years-for-barrios-to-get-his-due/)


Література

  1. Boettner M. Música y Músicos del Paraguay. Asunción : Autores Paraguayos, 1957. 294 p.
  2. Stover R. Six Silver Moonbeams: The Life and Times of Agustin Barrios Mangore. Clovis : Querico Publications, 1992. 271 p.
  3. Godoy S., Szaran L. Mangoré, Vida y Obra de Agustin Barrios. Asunción : Editorial Nanduti, 1994. 94 p.
  4. Morales С. Agustín Barrios Mangoré «GeniodelaGuitarra». San Salvador : Fundación María Escalón de Nuñez, 1994. 162 p.
  5. Stover R. Agustin Barrios Mangoré: His Life and Music. Part IV: Discussion and Analysis // Guitar Review. 1995. № 101. P. 17–28.
  6. Reflections On Agustin Barrios Mangore’s Julia Florida // Benjamin Verdery. 2014. URL: http://www.benjaminverdery.com/bens-deep-thoughts/2014/12/12/reflections-on-agustin-barrios-mangores-julia-florida
  7. Жовнір С. Творчість Агустина Барріоса в контексті сучасного гітарного мистецтва // Актуальні питання гуманітарних наук. 2018. Вип. 19. Т. 2. С. 31–35.
  8. Іванніков Т. П., Філатова Т. В. Гітарна творчість Агустіна Барріоса у контексті розвитку парагвайської музики // Науковий вісник Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського. 2019. Вип. 124. С. 86–102.
  9. Wade G. The Unsung Years: It Took Many Years for Barrios to Get his Due // Classical Guitar. 2019. URL: http://classicalguitarmagazine.com/the-unsung-years-it-took-many-years-for-barrios-to-get-his-due/

Автор ВУЕ

Т. В. Філатова


Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Філатова Т. В. Барріос, Агустин // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Барріос, Агустин (дата звернення: 9.05.2024).


Оприлюднено

Статус гасла: Оприлюднено
Оприлюднено:
19.06.2023

Важливо!

Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.

Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.

Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.

Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів


Міністерство оборони України Лого.png

Міністерство оборони України

МВС України Лого.jpg

Міністерство внутрішніх справ України

Генеральний штаб ЗСУ Лого.jpg

Генеральний штаб Збройних сил України

Державна прикордонна служба України Лого.jpg

Державна прикордонна служба України

Увага! Опитування читачів ВУЕ. Заповнити анкету ⟶