Блендер (інформаційні технології)

Blender 3d.png

«Бле́ндер» (англ. «Blender») — пакет прикладних програм для створення тривимірної (3D) комп’ютерної графіки, який розповсюджують згідно із засадами вільного програмного забезпечення з відкритим кодом.

Історична довідка

Перша версія пакета з’явилася в січні 1995. Її розробив Т. Розендаль (нар. 1960; Нідерланди) для використання в студії 3D анімації «НеоГео» («NeoGeo»; м. Амстердам), арт-директором якої він був.

Вибір назви пакета пов’язаний з популярною однойменною композицією з альбому «Бейбі» («Baby»; 1991) гурту електронної музики «Єлло» («Yello»; Швейцарія).

З 1998 розробкою та підтримкою «Блендера» займалася дочірня компанія «НеоГео Нот е Намбер» («NeoGeo Not a Number»). До 2002 було випущено кілька версій пакета із закритим кодом (як умовно-безкоштовних, так і повністю безкоштовних). 2002 Т. Розендаль заснував незалежну громадську організацію «Блендер Фаундейшен» («Blender Foundation»), метою якої було зробити «Блендер» вільним програмним забезпеченням із відкритим вихідним кодом (див. Програмне забезпечення відкрите). З 13.10.2002 «Блендер» почали розповсюджувати на умовах універсальної загальнодоступної ліцензії GNU (ліцензія на вільне програмне забезпечення, за якою автор передає програмне забезпечення в суспільну власність). З 2006 над проєктом «Блендер» працює компанія «Блендер Інститьют» («Blender Institute»; Нідерланди) — дочірня компанія організації «Блендер Фаундейшен».

Характеристика

Графічний інтерйейс програми Blender

Пакет надає інструменти для всіх етапів створення 3D графіки: моделювання, анімації, створення реалістичних ефектів, рендерингу [перетворення 3D моделі в растрове (див. Растр) зображення], об’єднання шарів зображення тощо. До пакета входять засоби для редагування відео та розробки комп’ютерних ігор.

«Блендер» доступний для комп’ютерів, які працюють під керуванням операційних систем «Майкрософт Віндовз» («Microsoft Windows»), «Мак ОС» («Mac OS») та «Лінекс» («Linux»).

Застосування

«Блендер» використовують в анімаційному дизайні, для створення анімаційних фільмів, спецефектів, інтерактивних 3D додатків та додатків віртуальної реальності, моделей для 3D друку.

Література

  1. Motion Design / Ed. by D. Jenett. Hamburg : Gudberg, 2014. 150 p.
  2. White T. Animation from Pencils to Pixels: Classical Techniques for the Digital Animator. London : Routledge, 2017. 518 p.
  3. Віртуальна та додана реальність // Дія. Цифрова освіта. URL: https://osvita.diia.gov.ua/uploads/0/535-vrandar.pdf
  4. Blender. URL: https://www.blender.org/

Автор ВУЕ

О. В. Арістов


Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Арістов О. В. Блендер (інформаційні технології) // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Блендер (інформаційні технології) (дата звернення: 1.05.2024).


Оприлюднено

Статус гасла: Оприлюднено
Оприлюднено:
10.05.2023

Важливо!

Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.

Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.

Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.

Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів


Міністерство оборони України Лого.png

Міністерство оборони України

МВС України Лого.jpg

Міністерство внутрішніх справ України

Генеральний штаб ЗСУ Лого.jpg

Генеральний штаб Збройних сил України

Державна прикордонна служба України Лого.jpg

Державна прикордонна служба України


Увага! Опитування читачів ВУЕ. Заповнити анкету ⟶