Боецій (М. В. Симчич)

Філософія відвідує Боеція у в’язниці. Ілюстрація з манускрипту, 1200

Бое́цій [ лат. Boethius; повне ім’я — Аніцій Манлій Торкват Северин Боецій (лат. Anicius Manlius Torquatus Severinus Boethius); бл. 475/477, м. Рим, Італія — бл. 524/526, м. Павія, Італія] — пізньоантичний і ранньосередньовічний філософ, теолог, логік, математик, політичний діяч.

Боецій (М. В. Симчич)

(Boethius)

Справжнє ім’я Аніцій Манлій Торкват Северин Боецій
Народження бл. 475/477«бл» не може бути присвоєно заявленому типу числа типу зі значенням 0.475.
Місце народження Рим
Смерть бл. 524/526
Місце смерті Павія
Місце поховання Павія
Напрями діяльності філософія, теологія, адміністрування


Життєпис

Народився в аристократичній сім’ї. Його життя припало на час розпаду Західної Римської імперії та володорювання остґотів. Мав різнобічну освіту, добре знав грецьку мову і філософію. Зробив кар’єру при королівському дворі у м. Римі; став сенатором, 510 — консулом.

Бл. 524–526 Боеція було звинувачено у державній зраді (змові з метою скинення з престолу короля остґотів — Теодоріха Великого) й страчено. Припускають, що причиною обвинувачення було прагнення Боеція боротися з корупцією, вкоріненою при королівському дворі. Під час перебування у в’язниці в очікуванні страти Боецій написав свій найвідоміший твір «Розрада від Філософії» («De consolatione Philosophiae»).

Погляди і твори

Адміністративна робота залишала Боецію достатньо вільного часу для інтелектуальної діяльності. Прагнув донести ідеї основних грецьких філософів до авдиторії, яка читала тільки латиною. Ця місія мала бути реалізована передовсім через переклади: Боецій мав за мету перекласти всі твори Аристотеля і Платона. Завдання не було здійснене через передчасну смерть. Проте він встиг перекласти майже увесь «Органон» — збірник логічних творів Аристотеля. Деякі з цих перекладів були втрачені, але переклади аристотелевих «Категорій», «Про тлумачення» та «Ісагоге» Порфирія відіграли надзвичайно важливу роль для становлення середньовічної філософії. Також уклав коментарі до цих творів, часто в двох версіях. Коментарі Боеція значно залежать від текстів Порфирія і певною мірою Александра Афродизійського (2–3 ст.).

Боецій написав кілька загальних праць (по суті, підручників). Здебільшого це твори з логіки: «Про поділ» («De divisione»), «Про категоричний силогізм» («De syllogismo cathegorico»), «Вступ до категоричних силогізмів» («Introductio ad syllogismos cathegoricos»), «Про гіпотетичний силогізм» («De hypotheticis syllogismis»), «Про топічні відмінності» («De topicis differentiis»). Крім того, був автором трактатів з математики і музики: «Про арифметику» («De arithmetica»), що взорована на працю Нікомаха з Гераси, і «Про музику» — на основі праць Нікомаха з Гераси і Птолемея. З підручників Боеція найважливішими є про гіпотетичний силогізм і топіку, які проливають світло на розвиток пізньоантичної логіки.

Боецій є автором п’ятьох трактатів з теології, що утворюють збірник «Opuscula sacra». Більшість з них були написані з метою вирішення теологічних диспутів того часу, особливо тих, що вели до схизми між західним і східним християнством. Однак набули більшого — методологічного значення завдяки залученню логічного аналізу для вирішення теологічних проблем. Внесення логічного компоненту в теологію пізніше позначилося на характері схоластичної філософії.

Твір «Розрада від Філософії» написано у вишуканому стилі, що поєднує прозову і віршовану форму (prosimetrum). У творі ведеться постійний діалог між ув’язненим Боецієм, що чекає на виконання вироку, і Філософією (втіленою в образі жінки), що хоче його розрадити. Боецій скаржиться як на біди, які його спіткали, так і несправедливості в світі. Філософія дає відповіді на його питання і пояснює причини бід. Що цікаво, у творі Боецій не апелює до християнських тем чи сюжетів, що спричинило спекуляції, чи був він насправді християнином. Проте одна з тем, що обговорюється в «Розраді», — питання про Боже всезнання і свободу волі людини — мала вагоме значення для християнської думки.

Визнання

За загальною оцінкою, Боецій був ключовим посередником між думкою античності і середньовіччя. Здійснив значний вплив на середньовічну філософію й теологію. Аж до 11 ст. праці Аристотеля були відомі винятково через посередництво Боеція.

Низка проблем, порушених мислителем, досі не втратили актуальності та є предметом розмірковувань у сучасній філософії релігії.

Боецій проголошений Католицькою церквою святим (мучеником) локального значення. Вшановується церквою у м. Павії (Італія), де він був страчений, день його пам'яті — 23 жовтня.

Праці

  • А н г л. п е р е к л. — The Theological Tractates. The Consolation of Philosophy / Trans. From latin by H. F. Steward, E. K. Rand, S. J. Tester. Cambridge : Harvard University Press, 1973. 441 p.
  • Р о с. п е р е к л. — Основы музыки / Пер. с лат. С. Н. Лебедева. 2-е изд., испр. и доп. Москва : Научно-издательский центр «Московская консерватория», 2019. 428 с.
  • У к р. п е р е к л. — Теологічні трактати / Пер. з лат. Р. Паранько. Львів : Український Католицький Університет, 2007. 148 c.
  • Розрада від Філософії / Пер. з лат. А. Содомори. 2-ге вид., випр. і допов. Львів : Апріорі, 2020. 206 c.

Література

  1. Chadwick H. Boethius. The Consolations of Music, Logic, Theology, and Philosophy. Oxford : Clarendon Press, 1981. 313 p.
  2. Marenbon J. Boethius. Oxford : Oxford University Press, 2003. 252 p.
  3. The Cambridge Companion to Boethius / Еd. by J. Marenbon. Cambridge : Cambridge University Press, 2009. 372 p.
  4. Suto T. Boethius on Mind, Grammar and Logic. A Study of Boethius’ Commentaries on Peri Hermeneias. Leiden; Boston : Brill, 2012. 296 p.
  5. Тоноян Л. Г. Логика и теология Боэция. Санкт-Петербург : Русская христианская гуманитарная академия, 2013. 382 с.
  6. Adamson P. Philosophy in the Hellenistic and Roman worlds : in 2 vol. Oxford : Oxford University Press, 2015.

Автор ВУЕ

М. В. Симчич


Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Симчич М. В. Боецій (М. В. Симчич) // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Боецій (М. В. Симчич) (дата звернення: 29.04.2024).


Оприлюднено

Статус гасла: Оприлюднено
Оприлюднено:
22.10.2021

Важливо!

Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.

Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.

Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.

Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів


Міністерство оборони України Лого.png

Міністерство оборони України

МВС України Лого.jpg

Міністерство внутрішніх справ України

Генеральний штаб ЗСУ Лого.jpg

Генеральний штаб Збройних сил України

Державна прикордонна служба України Лого.jpg

Державна прикордонна служба України

Увага! Опитування читачів ВУЕ. Заповнити анкету ⟶