Боїнг Компані

Боїнг Компані. Логотип

«Бо́їнг Ко́мпані» (англ. «The Boeing Company») — найбільша у світі аерокосмічна компанія; провідний виробник комерційних реактивних транспортних засобів, військових літаків, гелікоптерів, космічних апаратів і ракет (США).

Історична довідка

1916 В. Е. Боїнг і Дж. К. Вестервельт (1879–1956; США) заснували авіабудівну компанію «Пасифік Аеро Продактс» (англ. «Pacific Aero Products») у м. Сіетлі (штат Вашингтон). Після вступу США в Першу світову війну у квітні 1917 компанія змінила назву на «Боїнг Ейрплейн» (англ. «Boeing Airplane»). Під час війни підприємство створювало «літаючі човни» для військово-морського флоту. У 1920–1930-х успішно виробляло й продавало тренажери, літаки-переслідувачі, кораблі спостереження, торпедоносці та патрульні бомбардувальники. Наприкінці 1920-х компанія розширила діяльність у сфері послуг авіапошти.

1928 В. Е. Боїнг створив «Боїнг Ейрплейн енд Транспорт Корпорейшн» (англ. «Boeing Airplane & Transport Corporation»), яка охопила виробництво літаків та діяльність авіакомпаній. 1929 перейменовано на «Юнайтед Ейркрафт енд Транспорт Корпорейшн» (англ. «United Aircraft & Transport Corporation») та придбано декілька компаній-виробників літаків. 1931 об’єднала 4 менші авіакомпанії, що належали їй, у «Юнайтед Ейрлайнс» (англ. «United Airlines»). 1934 згідно з новим антимонопольним законодавством США («Закон про повітряну пошту», 1934) виробництво літаків мало бути відокремлене від повітряного транспорту, і щойно зареєстрована «Боїнг Ейрлайн Компані» (англ. «Boeing Airplane Company») стала однією з трьох компаній, які виникли після розпуску «Юнайтед Ейркрафт енд Транспорт Корпорейшн». Від 1961 — сучасна назва. 1996 компанія придбала аерокосмічні та оборонні підрозділи конгломерату «Роквелл Інтернешнл» (англ. «Rockwell International»). 1997 відбулося її злиття з корпорацією «Макдоннелл Дуглас» ( «McDonnell Douglas»). Штаб-квартиру від 2001 розташовано в м. Чикаго (штат Іллінойс).

Літакобудування

Боїнг Компані. «Боїнг 737-400», перший «Боїнг» в Україні, жовтень 1992

1954 здійснив перший політ реактивний чотирьохмоторний літак Boeing 707, 1963 — Boeing 727, 1967 — Boeing 737 (до кінця 20 ст. був найбільш продаваним комерційним літаком у світі). 1970 введено в експлуатацію широкофюзеляжний 400-місний Boeing 747. Це дозволило авіакомпаніям пропонувати доступні польоти на великі відстані та забезпечило компанії монопольне становище в цьому сегменті ринку.

1979 здійснив перший політ двомоторний широкофюзеляжний Boeing 767, 1982 — двомоторний вузькофюзеляжний Boeing 757. До процесу розроблення наступного реактивного лайнера — двомоторного широкофюзеляжного Boeing 777 — компанія залучила декілька ключових авіакомпаній для забезпечення потреб ринку та задоволення вподобань клієнтів. 1994 відбувся перший політ.

2003 компанія почала приймати замовлення на Boeing 787 — реактивний літак середньої дальності. У його конструкції вперше широко використовували композитні матеріали. Перший політ відбувся у грудні 2009.

Станом на 2023 компанія «Боїнг» виробляє 7 сімейств комерційних літаків, які збирають на двох заводах у штаті Вашингтон і одному — в Каліфорнії.

Сімейство літаків Характеристика Перший політ, рік
Boeing 707 чотиримоторні вузькофюзеляжні середньо- та далекомагістральні 1954
Boeing 727 тримоторні вузькофюзеляжні середньомагістральні 1963
Boeing 737 двомоторні вузькофюзеляжні ближньо- та середньомагістральні 1967
Boeing 747 чотиримоторні широкофюзеляжні далекомагістральні двопалубні 1969
Boeing 767 двомоторні широкофюзеляжні середньо- та далекомагістральні 1979
Boeing 757 двомоторні вузькофюзеляжні середньомагістральні 1982
Boeing 787 двомоторні широкофюзеляжні далекомагістральні турбореактивні 2009

Виробництво гелікоптерів

1960 «Боїнг» придбала компанію «Вертол Корпорейшн» (англ. «Vertol Corporation») — найбільшого незалежного виробника гелікоптерів у світі. Підрозділ зосереджувався на літальних апаратах із тандемним гвинтом і відповідав за розроблення військово-транспортних гелікоптерів CH 47 Chinook і CH 46 Sea Knight (перший політ у 1961 і 1962 відповідно).

Ракетобудування

Роботу над ракетами розпочато 1945. Міжконтинентальну балістичну ракету Minuteman шахтного запуску створено 1962, крилату ракету повітряного базування AGM 86B/C — 1982.

У космічному секторі за 1960–1970-ті компанія «Боїнг» побудувала перший космічний корабель НАСА «Лунар орбітерз» (англ. «Lunar Orbiters»), який вийшов на орбіту Місяця (1966–1967), і космічний зонд Mariner 10, що зробив перші фотографії поверхні Меркурія (1974–1975). Спроєктовано та побудувано перший ступінь ракет Saturn V, які відправляли астронавтів місії «Аполлон» [див. Аполлон (космічна програма)] на Місяць, і місячні пересувні апарати з батарейним живленням.

Боїнг Компані. Морський старт

1976 виготовлено серію ракет для інерційного розгінного ступеня, двоступінчастого транспортного засобу доставки корисного вантажу в космос космічним човником або ракетою-носієм. 1993 НАСА вибрало «Боїнг» як головного підрядника для Міжнародної космічної станції (МКС). 1995 компанія стала відповідальною за інтеграцію та перевірку систем МКС, а також за проєктування, аналіз, виробництво, перевірку і доставку американських компонентів станції. 2014 НАСА заради завершення розробки свого космічного корабля CST 100 для доставки екіпажів на МКС уклало з компанією контракт на комерційний космічний політ.

1995 «Боїнг» об’єднано з українськими, російськими та англо-норвезькими партнерами, щоб створити комерційну компанію, яка відправляла супутники на геостаціонарну орбіту з плавучої платформи «Морський старт» (англ. «Sea Launch») у Тихому океані. Українську сторону представляли Державне конструкторське бюро «Південне» імені М. К. Янгеля та Виробниче об’єднання «Південний машинобудівний завод імені О. М. Макарова». Комерційні запуски «Морського старту» розпочато 1999. Припинено 2009 у зв’язку з банкрутством.

2000 компанія придбала супутниковий бізнес «Г’юз Електронікс» (англ. «Hughes Electronics»).

Військова авіація

Боїнг Компані. АВА́КС на базі Боїнг E-3 «Сентрі»

До та під час Другої світової війни компанія побудувала декілька військових літаків, зокрема двомоторний моноплан Model 247, літаючий човен Model 314 і Model 307, бомбардувальники Boeing B 17 (1935) і B 29 (1942). У повоєнні роки продовжила військові зобов’язання, створила шестимоторні реактивні бомбардувальники B 47 (1947) і восьмимоторні B 52 (1952).

1991 Військово-Повітряні Сили США обрали проєкт створення двомоторного вдосконаленого тактичного винищувача з функціями стелс (зниження помітності) F 22, запропонований консорціумом, до якого увійшли компанії «Локхід» (англ. «Lockheed»; з 1995 — «Локхід Мартін», англ. «Lockheed Martin»), «Боїнг» і «Дженерал Дайнемікс» (англ. «General Dynamics»). Перший політ відбувся 1997.

1996 «Боїнг» і «Локхід Мартін» отримали оборонні контракти США на створення конкурентоспроможних демонстраторів технологій для «Joint Strike Fighter» — багатоцільового винищувача нового покоління для збройних сил США та Великої Британії.

Військову діяльність компанії зосереджено на розробленні, виробництві та підтримці винищувачів, бомбардувальників, транспортних засобів, гелікоптерів і ракет. Серед продукції — винищувачі F 15, F/A 18, AV 8; повітряно-транспортний літак C 17; серія ударних гелікоптерів AH 64; транспортний гелікоптер CH 47; літак АВАКС (англ. AWACS), створений на основі Boeing 767. Компанія бере участь у розробці винищувача-невидимки Lockheed Martin F 22 та бомбардувальника-невидимки Northrop Grumman B 2. У партнерстві з «Белл Гелікоптер Текстрон» (англ. «Bell Helicopter Textron») збудувала літак V 22 з поворотним гвинтом; із підрозділом «Сікорський Юнайтед Текнолоджіс» (англ. «Sikorsky United Technologies») — озброєний розвідувальний гелікоптер RAH 66. Компанія також створює протикорабельні ракети Harpoon, ракети Standoff Land Attack Missile повітряного базування (SLAM) і крилаті ракети повітряного базування (ALCM).

«Боїнг» та Україна

2015 у м. Києві почав працювати Інженерний центр «Боїнг-Україна». Центру присвоєно ім’я одного з основоположників теоретичної механіки С. Тимошенка. Центр підтримує проєкти підрозділу «Комерціал Ейвіейшн Сервісис» (англ. «Commercial Aviation Services»; «CAS»). Співробітники працюють над шляхами зростання бізнесу обслуговування повітряного флоту підрозділу «CAS» та підвищення оперативності роботи з клієнтами авіакомпанії завдяки оптимізації інженерної роботи.

Література

  1. Serling R. Legend & Legacy: The Story of Boeing and Its People. New York : St. Martin’s Press, 1992. 480 p.
  2. Pelletier A. Boeing: The Complete Story. Sparkford : Haynes Publishing, 2010. 255 p.
  3. Yenne B. The Story of the Boeing Company. Minneapolis : Zenith Press, 2010. 288 p.
  4. Beeck J. Boeing Commercial Aircraft: Commercial Aircraft Since 1919. Barnsley : Pen & Sword Aviation, 2015. 111 p.
  5. Boeing (офіційний сайт). URL: http://www.boeing.com/commercial/737ng/
  6. Jodoinstitute.com. URL: https://uk.jodoinstitute.com/1047-boeing-company

Автор ВУЕ

Ю. Ю. Торопчинов


Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Торопчинов Ю. Ю. Боїнг Компані // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Боїнг Компані (дата звернення: 4.05.2024).


Оприлюднено

Статус гасла: Оприлюднено
Оприлюднено:
29.06.2023

Важливо!

Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.

Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.

Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.

Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів


Міністерство оборони України Лого.png

Міністерство оборони України

МВС України Лого.jpg

Міністерство внутрішніх справ України

Генеральний штаб ЗСУ Лого.jpg

Генеральний штаб Збройних сил України

Державна прикордонна служба України Лого.jpg

Державна прикордонна служба України


Увага! Опитування читачів ВУЕ. Заповнити анкету ⟶