Бригадно-лабораторний метод

Брига́дно-лаборато́рний ме́тод — форма організації навчання у вітчизняних школах, технікумах, закладах вищої освіти у 1920-х — на початку 1930-х як відповідь на кардинальне реформування освітнього простору відповідно до ідеологічних і політичних завдань радянської влади.

Характеристика

Є результатом трансформації західних (американських, європейських) педагогічних ідей і практик (Дальтон-плану, лабораторного методу, центрів інтересів, методу проєктів), що виникли на зламі 19 і 20 ст. і отримали розвиток в освіті, з їхніми радянськими інтерпретаціями як комплексне навчання, бригадно-лабораторний метод, ланкова форма навчання. Усі вони спиралися на педагогічні постулати:

  • ставлення до освіти як головного чинника соціалізації зростаючої особистості;
  • організація навчання через діяльність, що має для школяра / студента життєво важливе значення;
  • зв’язок освіти / школи з життям;
  • побудова освітнього процесу не за предметами, а за центрами інтересів (комплексами), що містять три складові: природа, праця, суспільство;
  • застосування колективних форм навчання на засадах співробітництва при збереженні індивідуального підходу;
  • використання активних форм і методів навчання;
  • роль учителя / викладача як консультанта, а не рушійної сили освітнього процесу.

У 1920-х у СРСР і в Україні зокрема відбувалося переформатування освітньої системи на нові мету («створення нового покоління людей комуністичного суспільства з психологією колективіста») і завдання (концентрація на «вузлах життя», трудовий процес, діяльність, спрямована на перетворення світу). Це викликало потребу в нових формах організації навчального процесу і методах його проведення. Тобто «що» було визначено і запропоновано керівними партійно-радянськими органами, але гостро постало питання «як», у який спосіб. Використали зарубіжний досвід із радянськими модифікаціями й інтерпретаціями.

За Дальтон-планом, увесь навчальний матеріал поділяли за місяцями на підряди, а ті — на щоденні завдання. На початку навчального року кожен учень укладав з учителем договір про самостійне виконання завдання за певний час. Учні працювали в окремих предметних кабінетах / лабораторіях. Найбільшу кількість завдань давали дітям на 4 тижні. Попередньо проводили загальні колективні бесіди для введення в тему, визначення методів роботи і матеріалів, навчальної та довідкової літератури, висвітлення «трудових моментів». Після завершення роботи також проводили збори, де підбивали підсумки, виокремлювали недоліки, контролювали виконання. Особливу увагу приділяли технологіям обліку здійсненої праці. В особистих картках учнів позначали день роботи і час, витрачений на «проробку матеріалу». Здійснену роботу вчитель засвідчував підписом. Застосовували класні (графічно відображали кількість виконаної роботи) та класно-предметні (зберігалися в учителя; відзначали обсяг, характер та міру виконання роботи) картки.

Через невідповідність меті завданням радянської освіти, спротив учительства Дальтон-план не набув широкого застосування, проте дав поштовх до розповсюдження бригадно-лабораторної форми організації навчальних занять. Під лабораторними заняттями мали на увазі будь-яку роботу, яку діти здійснюють самостійно, працюючи над комплексом: читають книгу, вирішують задачу, пишуть доповідь, креслять мапу. Учні об’єднувалися у бригади (6–10 осіб) на чолі з бригадиром (із кращих учнів) і працювали за завданнями (термін виконання — від 2-х тижнів до 1 місяця).

Визначали також навчальну літературу, контрольні питання, вправи. Учитель консультував учнів у випадку утруднень. Оцінювали роботу бригади за дальтонівською методикою: за роботу бригади відповідав обраний школярами учень, а індивідуальний внесок не враховували.

Бригадно-лабораторний метод в Україні

В Україні широкого розповсюдження набув простіший варіант бригадно-лабораторного методу організації навчально-виховного процесу — ланкова система. Вона спиралася також на колективні форми пізнавальної активності й самодіяльності, внутрішнє групування учнів не лише у лабораторії (класній кімнаті), а й у клубній, бібліотечній роботі та виробничій праці. Ланкова робота спиралася на лабораторно-дослідницький, екскурсійний та активно-трудовий методи навчання дітей. Якщо клас учнів складався з 40 осіб, то його поділяли на 8 ланок. Це вважали оптимальним для рухливості ланки і можливості проводити колективну роботу. Ланки будували за кількома принципами:

  • за рівнем знань (ланки сильних і ланки слабких учнів);
  • мішані ланки (сильні й слабкі учні);
  • за інтересами дітей.

Комплексні теми (або теми з окремих предметів) «проробляли» по черзі усі ланки. Процес роботи та її результат фіксувався у доповідях, діаграмах. Робота кожної ланки спрямовувалася ланковим, який регулював її діяльність, комунікував з учасниками, спонукав їхню активність чи навпаки. За ланкової організації праці учитель виконував роль порадника, «довідника», організатора життя і роботи дітей, мав досконало знати принципи ланкової роботи та регулювати процес.

На початку 1930-х проявилася невідповідність мети і завдань радянської освіти з активними методами й формами навчання, які передбачали самодіяльність, розвиток ініціативи і творчості учнів, студентів. Застосування бригадно-лабораторного методу перебігало в умовах певного хаосу, неузгодженості, спорадичної ініціативності, які не завжди спиралися на справжні знання, компетентність, професіоналізм педагогів.

Внаслідок ухвалення серії партійних постанов 1931–1932 радянську освіту почали позбавляти від новаційних напрацювань 1920-х. Повернулися до традиційної класно-урочної системи з притаманним їй вербалізмом, академізмом і авторитарністю. Бригадно-лабораторний метод оцінювали в педагогічній і методичній літературі тільки в негативному контексті:

  • порушує систематичність викладу навчального матеріалу;
  • применшує роль і значення вчителя / викладача;
  • недостатньо приділяє уваги індивідуальній роботі учня / студента.

Після 1991 в Україні елементи бригадно-лабораторного методу почали застосовувати в середніх закладах нового типу (гімназіях, ліцеях, коледжах), а також у процесі професійної підготовки як групову проєктну діяльність, написання творчих робіт, розв’язання проблемних ситуацій тощо. Елементи бригадно-лабораторного методу наявні у програмних документах та діяльності Нової української школи.

Література

  1. Сухомлинська О. Комплексність як провідний принцип організації і діяльності шкільної освіти (1920-і роки) // Історико-педагогічний альманах. 2019. № 1. С. 4–18.
  2. Комарніцький О. Б., Комарніцька Л. М. Бригадно-лабораторний метод навчання і студентство педагогічних закладів вищої освіти УСРР (середина 20-х — початок 30-х рр. ХХ ст.) // Науковий журнал Хортицької національної академії. Серія: Педагогіка. Соціальна робота. 2021. № 2 (5). С. 7–17.

Автор ВУЕ

О. В. Сухомлинська


Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Сухомлинська О. В. Бригадно-лабораторний метод // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Бригадно-лабораторний метод (дата звернення: 28.04.2024).


Оприлюднено

Статус гасла: Оприлюднено
Оприлюднено:
15.05.2023

Важливо!

Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.

Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.

Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.

Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів


Міністерство оборони України Лого.png

Міністерство оборони України

МВС України Лого.jpg

Міністерство внутрішніх справ України

Генеральний штаб ЗСУ Лого.jpg

Генеральний штаб Збройних сил України

Державна прикордонна служба України Лого.jpg

Державна прикордонна служба України

Увага! Опитування читачів ВУЕ. Заповнити анкету ⟶