Соціалізація

Соціаліза́ція (лат. socialis — громадський) — процес входження індивіда у суспільство. Містить засвоєння системи знань, норм, правил поведінки, цінностей та переконань, що дозволять ефективно функціонувати в межах певного суспільства.

Соціалізацію розглядають як двосторонній процес — цілеспрямований вплив суспільства на індивіда та його власні зусилля щодо входження в суспільство з подальшим набуттям бажаних соціальних статусів. Представники психоаналізу вважали, що процес закінчується з настанням дорослості, коли характер та поведінка людини стають майже незмінними. Переважаюча точка зору — соціалізація відбувається упродовж життя.

Теорії

Вивчається у галузях:

Найбільшу кількість досліджень зосереджено у психології, соціальній психології, соціології.

Основні психологічні теорії

Представники напряму вважали, що ставлення до себе та навколишніх закладається у ранньому дитинстві як результат впливу найближчого соціального оточення. За наявності психотравмуючих подій індивід може стати песимістичним, жорстоким, зацикленим на проблемах, недовірливим до світу. Події раннього дитинства, порядок народжуваності в сім’ї та стиль виховання визначають стиль життя індивіда, ставлення до інших та спосіб взаємодії з людьми.

Можливість засвоєння соціальних навичок залежить від вікового періоду, в якому знаходиться особистість. Від народження людини виділяють 8 вікових періодів. У кожен з них психіка максимально сприйнятлива до засвоєння певного типу інформації (сензитивність). Це оприявнюється у провідному виді діяльності (емоційне спілкування, сюжетно-рольові ігри тощо).

Якщо існує депривація необхідної у цей час інформації, соціалізація може сповільнитися або й стати неможливою надалі (феномен «дітей Мауглі»).

Кожен період закінчується кризою віковою, успішність проходження якої залежить від оточення, що впливає на неї (соціальна ситуація розвитку), в результаті чого людина набуває нових психологічних якостей (вікових новоутворень).

Зовнішнє середовище є ключовим чинником формування особистості: знання, мова, переконання, цінності, ідентичності набуваються у процесі соціального научіння. Суспільство шляхом застосування позитивного та негативного підкріплення формує бажані для нього типи поведінки та стимулює до відмови від небажаних чи деструктивних.

Соціологічні теорії

Соціалізація — процес набуття соціальних статусів та засвоєння рольових ідентичностей та навичок рольової поведінки у межах цих статусів.

Ч. Кулі запропонував концепцію «дзеркального Я» — суспільство слугує своєрідним дзеркалом, у якому людина бачить реакції значимих інших на власну поведінку. Людина є суб’єктом, тобто активно обирає як слід змінювати поведінку, щоб покращити сприйняття себе навколишніми та забезпечити входження у бажані (референтні) для неї групи. Цьому допомагають агенти соціалізації — люди, які виступають провідниками у групи, навчають та допомагають засвоєнню навичок взаємодії.

Етапи соціалізації

У концепції символічного інтеракціонізму соціалізацію розглядають як процес, що відбувається у два етапи.

  • Первинна (неформальна) соціалізація — процес першого входження в людську спільноту (первинні групи), засвоєння базових навичок спілкування та зразків поведінки. Найбільш динамічною є у ранньому дитячому віці. У старшому ж первинні групи лише корегують попередньо засвоєні зразки поведінки. Агенти первинної соціалізації — найближче коло людей (переважно члени сім’ї, родини, найближчі друзі, сусіди) із порівняно більш емоційним характером.
  • Вторинна (формальна) соціалізація — процес входження у певні соціальні спільноти (вторинні групи), засвоєння навичок спілкування та типів поведінки, прийнятих саме у цих групах (університетська група, робочий колектив тощо), відбувається у більш усвідомленому віці. Агентами вторинної соціалізації виступають формальні особи, не пов’язані значними емоційними зв’язками з суб’єктом соціалізації.

Часто використовують триетапний підхід.

  • Дотрудова соціалізація охоплює дитинство та юність, до моменту входження в колектив трудовий. Особистість виступає переважно об’єктом: суспільство здійснює вплив, регулює та контролює поведінку за допомогою економічних важелів.
  • Трудова соціалізація охоплює період економічної активності та набуття професійних статусів. Особистість є об’єктом (суспільство впливає на поведінку) та суб’єктом (особистість може впливати на інших людей, регулюючи їхню поведінку).
  • Посттрудова — соціалізація після праці; процес, що позначає соціальну адаптацію особистості до втрати професійних статусів (зазвичай у зв’язку з виходом на пенсію) та поступовим зниженням фізичної і соціальної активності (через вікове погіршення здоров’я). Із посттрудовою соціалізацією пов’язана значна кількість досліджень соціальної ексклюзії (виключення з соціального життя) та десоціалізації (процес втрати соціальних зв’язків та становища / статусу в суспільстві, що може мати наслідком депривацію основних соціальних потреб та труднощі в задоволенні базових потреб).

Різновиди соціалізації

Основа поділу — результативність.

  • Успішна — особистість включена у суспільство, ефективно у ньому функціонує (один із методів перевірки — соціометрія). Наслідок — соціальна інклюзія (включення у групу, можливість задовольнити необхідні соціальні потреби у спілкуванні, визнанні тощо).
  • Неуспішна — індивід не може ефективно виконувати соціальні ролі, відчуває дискомфорт від перебування у певному соціальному середовищі. Наслідок — соціальна ексклюзія (виключення з групи чи соціальна ізоляція).

Основа поділу — сфера, у межах якої відбуваються: гендерна, професійна, вікова соціалізація.

  • Гендерна соціалізація — процес засвоєння зразків поведінки, що вважаються нормою для осіб переважно чоловічої чи жіночої статей у межах певного суспільства; прийняття гендерної ідентичності.
  • Професійна соціалізація — процес засвоєння норм і правил поведінки, визначених для носіїв певних професійних статусів та входження у професійні субкультури; прийняття професійної ідентичності.
  • Вікова соціалізація — процес засвоєння зразків поведінки, що вважаються нормою для осіб певного віку у межах певного суспільства; прийняття вікової ідентичності.

Література

  1. Рубчевский К. В. Формы прохождения социализации личности // Психологическая наука и образование. 2002. № 2. С. 86–92.
  2. Выготский Л. С. Психология развития человека. Москва : Смысл ; Эксмо, 2005. 1136 с.
  3. Григорьева М. Ю. Факторы успешной социализации подростков в современном обществе // Образование личности. 2018. № 2. С. 104–110.
  4. Пальчинська М. В. Соціалізація особистості в умовах віртуалізації суспільства // Наукове пізнання: методологія та технологія. 2019. № 2 (43). С. 82–89.

Автор ВУЕ

М. П. Кухта


Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Кухта М. П. Соціалізація // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Соціалізація (дата звернення: 11.05.2024).


Оприлюднено

Статус гасла: Оприлюднено
Оприлюднено:
01.04.2022

Важливо!

Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.

Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.

Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.

Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів


Міністерство оборони України Лого.png

Міністерство оборони України

МВС України Лого.jpg

Міністерство внутрішніх справ України

Генеральний штаб ЗСУ Лого.jpg

Генеральний штаб Збройних сил України

Державна прикордонна служба України Лого.jpg

Державна прикордонна служба України


Увага! Опитування читачів ВУЕ. Заповнити анкету ⟶