Будде, Йоганн

Будде Йоганн.jpg

Бу́дде, Йо́ганн Франц [ нім. Budde, Johann Franz; Йоганнес Францискус Буддеус (лат. Johannes Franciscus Buddeus); 25.06.1667, м. Анклам, тепер земля Мекленбург – Передня Померанія, Німеччина — 19.11.1729, м. Гота, земля Тюрінгія, Німеччина] — філософ, біблеїст, лютеранський теолог, етик.

Будде, Йоганн

(Budde, Johann Franz)

Народження 25.06.1667
Місце народження Анклам
Смерть 19.11.1729
Місце смерті Гота
Alma mater Віттенберзький університет
Місце діяльності Німеччина
Напрями діяльності філософія, теологія, біблієзнавство
Традиція/школа протестантизм

Життєпис

Нащадок вченого і гуманіста Гійома Буде (фр. Guillaume Budé, 1468–1540; Франція), родина якого втекла із Франції після подій Варфоломіївської ночі та осіла в Німеччині (Будде — германізована форма французького прізвища).

Походив із сім’ї пастора. Отримав ґрунтовну освіту в царині класичних і східних мов, ще замолоду читав Біблію в оригіналі.

1685 вступив до Віттенберзького університету (тепер Галле-Віттенберзький університет імені Мартіна Лютера). Після отримання ступеня магістра (1687) обійняв посаду ад’юнкт-професора на філософському факультеті.

1689 перейшов на таку ж посаду до Єнського університету (тепер Єнський університет Фрідріха Шиллера), де зосередився на історичних дослідженнях.

1692 працював у гімназії м. Кобурга на посаді професора класичних мов. З 1693 — професор моральної філософії (філософської етики) у новоствореному університеті в Галле (тепер Галле-Віттенберзький університет імені Мартіна Лютера).

1695 отримав кваліфікацію богослова, 1705 здобув ступінь доктора богослов’я. 1705 повернувся до Єнського університету як професор догматичного і морального богослов’я; працював у закладі до кінця життя. Тричі тимчасово виконував обов’язки ректора, від 1715 — церковний радник.

Похований на Готському цвинтарі; після його закриття (1874) надгробок вченого був перенесений до місцевої парафіяльної церкви (колишня монастирська церква найстарішої в Тюрінгії обителі августинців).

Був двічі жонатим, виховував шістьох дітей.

Богословські й філософські погляди

Будде належав до німецьких теологів т. з. перехідного періоду, які поєднували консерватизм лютеранської традиції (див. Лютеранство) з філософським розумінням прийдешньої доби Просвітництва і поглядами пієтизму, проте — на відміну від власне пієтистів — багато уваги приділяли систематичному та історичному богослов’ю.

Його богословська позиція, з одного боку, спиралася значною мірою на традицію, започатковану лютеранським теологом-ортодоксом Й. Мусеусом (1613–1681; Німеччина), а з іншого — позначена тісними контактами з відомими діячами пієтизму, як-от Ф. Я. Шпенер (1635–1705), А. Г. Шпангенберг (1704–1792), Н. Л. Г. фон Цінцендорф (1700–1760; усі — Німеччина). Зв'язок з останніми фактично послужив приводом для офіційного розслідування його доктрини. Утім, попри вплив пієтистів, Будде не дозволяв собі вийти за межі вчення ортодоксальної лютеранської церкви; у працях з біблійних тем не зробив жодних поступок у бік довільних трактувань канонічних положень (вважав, що вільна інтерпретація навіть одного рядка тексту порушить досконалість цілого).

У богословській концепції Будде традицію лютеранської ортодоксії доповнено новим змістом, акцентовано практичну мету: вчений вважав завданням богослов’я — викласти те, що потрібно знати грішній людині для спасіння. Прагнув сприймати теологічний матеріал емпірично та історично. Природну релігію Будде ставив поруч із одкровенням: у душі людини є здатність сприймати і знати Бога як найвище благо. Істина одкровення повинна випливати з цього природного знання про Бога, яке є не тільки теоретичним, а перш за все, практичним, вольовим. Одкровення, на думку Будде, не може містити чогось, що суперечить природній релігії, натомість тільки доповнює її.

У філософії сповідував еклектизм з опорою на широке історичне підложжя. Визнаючи Р. Декарта родоначальником нового періоду, разом з тим піддавав критиці його філософію; виступав проти вчення Б. Спінози, якого вважав атеїстом. Як теоретик, спирався на прибічників філософії природи, погляди Г. Гроція, С. фон Пуфендорфа і Х. Томазія. З останнім його поєднувало критичне ставлення до схоластичної філософії Аристотеля і преференція еклектичного методу в філософії, де головну увагу приділено практично корисному знанню.

Згідно з позицією Будде, історія філософії є необхідним підготовчим етапом на шляху до власне філософії, оскільки заглиблює у зміст філософських проблем і розвиває здатність мислення і судження. На ґрунті пієтистської традиції Будде розмежовував теологію та філософію, позаяк перша має догматичну основу, а друга — раціональну. Згідно з Будде, засновники усіх філософських шкіл були філософами-еклектиками, але наступники з часом трансформували їх у догматичні авторитети. Вчений вважав, що вивчення філософських систем минулого, їх досягнень і помилок — незамінний вишкіл для думки, яка прагне бути критичною і здатною до змін.

Науковий спадок

Будде був автором як наукових праць (теологічних, філософських, історичних), так і навчальних посібників, що витримали багато видань. Відомо понад сто праць вченого з різної тематики. Низка з них істотно вплинула на розвиток тогочасної філософської та протестантської богословської думки.

У м. Галле були опубліковані фундаментальні праці: «Елементи практичної філософії» («Elementa philosophiæ practicæ»; 1697) та «Елементи еклектичної філософії» («Elementa philosophiæ eclecticae»; 1703). До Єнського періоду належать, з-поміж інших, праця з філософської етики «Настанови з морального богослов’я» («Institutiones theologiæ moralis»; 1711) та «Церковна історія Старого Завіту» («Historia ecclesiastica Veteris Testamenti»; 1715–1718).

Праця «Богословські тези про атеїзм і марновірство» («Theses theologicae de atheismo et superstitione»; 1716) присвячена критиці філософії Х. Вольфа.

Значний вплив на утвердження лютеранської ортодоксії мали «Настанови з догматичного богослов’я» («Institutiones theologiæ dogmaticæ»; 1723) та «Історично-богословське впровадження до найважливіших релігійних дискусій» («Historische und theologische Einleitung in die vornehmsten Religionsstreitigkeiten»; 1724, 1728). Високо поцінована сучасниками праця, присвячена дослідженню проблем методики та історії теології «Історично-богословський огляд теології загалом» («Isagoge historico-theologica ad theologiam universam»; 1727), а також «Апостольська церква» («Ecclesia apostolica»; 1729), задумана як вступ до вивчення Нового Завіту.

Видав твори і проповіді М. Лютера з розлогою передмовою, а також працю «Історія богемських братів» Я. А. Коменського, у передмові до якої означились екуменічні (див. Екуменізм) ідеї світогляду Будде.

Визнання

Чимало дослідників визнають Будде найуніверсальнішим протестантським богословом своєї доби, виразником поміркованої позиції між пієтизмом і лютеранською ортодоксією.

Праці Будде характеризують як епоху в історії лютеранської церкви, зокрема в царині досліджень Старого Завіту і апостольського періоду християнства. Твори Будде, особливо написані латиною, — взірець вишуканого оригінального стилю.

Набув широкої популярності як академічний викладач і блискучий оратор.

Додатково

Син Будде від першого шлюбу — Карл Франц Будде став відомим юристом і віце-канцлером м. Готи. Правнук — Йоганн Фрідріх Блюменбах (1752–1840) уславився як анатом, антрополог, природознавець, доктор медицини, член кількох європейських академій (зокрема, Лондонського королівського товариства, 1793; Паризької академії наук, 1830).

Праці

  • Elementa philosophiae instrumentalis, seu institutionum philosophiae eclecticae tomus primus. 9. aufl. Halae-Saxonum : Orphanotrophius, 1725. 301 p.
  • Isagoge historico-theologica ad theologiam universam singulasque eius partes. Leipzig : Fritsch, 1730. 1560 р.
  • Gesammelte Schriften : in 10 bd. Reprint : Hildesheim, 1998–2010.

Література

  1. Nüssel F. Bund und Versöhnung. Zur Begründung der Dogmatik bei Johann Franz Buddeus. Göttingen : Vandenhoeck & Ruprecht, 1996. 362 p.
  2. Schmidt-Biggemann W. Die Historisierung der «Philosophia Hebraeorum» im frühen 18. Jahrhundert. Eine philosophisch-philologische Demontage // Historicization — Historisierung / Hrsg. von Most G. Göttingen : Vandenhoeck & Ruprecht, 2001. P. 103–128.
  3. Hägglund B. History of Theology. 4th ed. St. Louis : Concordia Publishing, 2007. 432 p.
  4. Abashnik V. Johann Franz Budde // The Dictionary of Eighteenth-Century German Philosophers : in 3 vol. London : Continuum International Publishing Group Ltd., 2010. Vol. 1. P. 164–169.
  5. Muslov M. John Selden in Germany: Religion and Natural Law from Boecler to Buddeus (1665–1695) // For the Sake of Learning: Essays in honor of Anthony Grafton. Leiden; Boston : Brill, 2016. P. 286–308.

Автор ВУЕ

М. В. Луцюк


Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Луцюк М. В. Будде, Йоганн // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Будде, Йоганн (дата звернення: 1.05.2024).


Оприлюднено

Статус гасла: Оприлюднено
Оприлюднено:
01.11.2022

Важливо!

Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.

Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.

Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.

Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів


Міністерство оборони України Лого.png

Міністерство оборони України

МВС України Лого.jpg

Міністерство внутрішніх справ України

Генеральний штаб ЗСУ Лого.jpg

Генеральний штаб Збройних сил України

Державна прикордонна служба України Лого.jpg

Державна прикордонна служба України

Увага! Опитування читачів ВУЕ. Заповнити анкету ⟶